Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci K problematice sociolingvistiky a dělí se na teoretickou a výzkumnou část. Blíže se zaměřuje na pojetí češtiny jako cizího jazyka a na její osvojování jedinci ze zahraničí - dospělými nerodilými mluvčími. V teoretické části se nachází vysvětlení stěžejních pojmů úzce souvisejících se sociolingvistikou, zmíněna je i její subdisciplína interakční sociolingvistika. Práce také popisuje možnosti výuky českého jazyka u nás, nejčastější metody učení se jazyku a obsahuje vysvětlivku k jazykovým úrovním podle Společného evropského referenčního rámce. Součástí je také popis nejrozšířenějších učebnic češtiny pro cizince, rozbor jejich struktury a hlavních témat. Výzkumná část bude zaměřena na studenty českého jazyka jako cizího jazyka. Respondentům bude předložen dotazník a následně s nimi proveden rozhovor.
Anotace v angličtině
The diploma thesis builds on bachelor thesis entitled Issues of Sociolinguistics and it is divided into a theoretical and practical part. It focuses in more details on the concept of Czech language as a foreign language and its learning by speakers from abroad - adult non-native speakers. The theoretical part describes pivotal key concepts and terms related to sociolinguistics with mentioning its sub-discipline interactional sociolinguistics. The thesis also describes study options of Czech language in our country, the most frequent methods used during lessons and the explanation of language levels according to The Common European Framework of Reference for Languages. A part of this section is a description of the most commonly used textbooks of Czech, analysis of their structure and main topics. The practical part is focused on students of Czech as a foreign language. They fill in a questionnaire and they are also part of an interview.
Klíčová slova
sociolingvistika, lingvistika, čeština jako cizí jazyk, cizinci, český jazyk, osvojování cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
sociolinguistics, linguistics, Czech as a foreign language, Czech language, foreign language acquisition
Rozsah průvodní práce
88 s. (153 607 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci K problematice sociolingvistiky a dělí se na teoretickou a výzkumnou část. Blíže se zaměřuje na pojetí češtiny jako cizího jazyka a na její osvojování jedinci ze zahraničí - dospělými nerodilými mluvčími. V teoretické části se nachází vysvětlení stěžejních pojmů úzce souvisejících se sociolingvistikou, zmíněna je i její subdisciplína interakční sociolingvistika. Práce také popisuje možnosti výuky českého jazyka u nás, nejčastější metody učení se jazyku a obsahuje vysvětlivku k jazykovým úrovním podle Společného evropského referenčního rámce. Součástí je také popis nejrozšířenějších učebnic češtiny pro cizince, rozbor jejich struktury a hlavních témat. Výzkumná část bude zaměřena na studenty českého jazyka jako cizího jazyka. Respondentům bude předložen dotazník a následně s nimi proveden rozhovor.
Anotace v angličtině
The diploma thesis builds on bachelor thesis entitled Issues of Sociolinguistics and it is divided into a theoretical and practical part. It focuses in more details on the concept of Czech language as a foreign language and its learning by speakers from abroad - adult non-native speakers. The theoretical part describes pivotal key concepts and terms related to sociolinguistics with mentioning its sub-discipline interactional sociolinguistics. The thesis also describes study options of Czech language in our country, the most frequent methods used during lessons and the explanation of language levels according to The Common European Framework of Reference for Languages. A part of this section is a description of the most commonly used textbooks of Czech, analysis of their structure and main topics. The practical part is focused on students of Czech as a foreign language. They fill in a questionnaire and they are also part of an interview.
Klíčová slova
sociolingvistika, lingvistika, čeština jako cizí jazyk, cizinci, český jazyk, osvojování cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
sociolinguistics, linguistics, Czech as a foreign language, Czech language, foreign language acquisition
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci K problematice sociolingvistiky a dělí se na teoretickou a praktickou část. Blíže se zaměřuje na pojetí češtiny jako cizího jazyka a na její osvojování jedinci ze zahraničí - dospělými nerodilými mluvčími. V teoretické části se nachází vysvětlení stěžejních pojmů úzce souvisejících se sociolingvistikou, zmíněna je i její subdisciplína interakční sociolingvistika. Práce také popisuje možnosti výuky českého jazyka u nás, nejčastější metody učení se jazyku a vysvětlivku k jazykovým úrovním podle Společného evropského referenčního rámce. Součástí této části je také popis nejrozšířenějších učebnic češtiny pro cizince, rozbor jejich struktury a hlavních témat. Praktická část bude zaměřena na studenty českého jazyka jako cizího jazyka. Respondentům bude předložen dotazník a následně s nimi proveden rozhovor.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci K problematice sociolingvistiky a dělí se na teoretickou a praktickou část. Blíže se zaměřuje na pojetí češtiny jako cizího jazyka a na její osvojování jedinci ze zahraničí - dospělými nerodilými mluvčími. V teoretické části se nachází vysvětlení stěžejních pojmů úzce souvisejících se sociolingvistikou, zmíněna je i její subdisciplína interakční sociolingvistika. Práce také popisuje možnosti výuky českého jazyka u nás, nejčastější metody učení se jazyku a vysvětlivku k jazykovým úrovním podle Společného evropského referenčního rámce. Součástí této části je také popis nejrozšířenějších učebnic češtiny pro cizince, rozbor jejich struktury a hlavních témat. Praktická část bude zaměřena na studenty českého jazyka jako cizího jazyka. Respondentům bude předložen dotazník a následně s nimi proveden rozhovor.
Seznam doporučené literatury
BAYLEY, Robert, Richard CAMERON a Ceil LUCAS. The Oxford handbook of sociolinguistics. First issued as an Oxford University Press paperback. Oxford: Oxford University Press, 2015.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty studijního oboru 76-12-8 Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozofických a pedagogických fakultách. Praha: SPN, 1989.
HOLÁ, Lída. Česky krok za krokem 1: Czech step by step 1 : A1-A2. Praha: Akropolis, 2016.
SEALEY, Alison a Bob CARTER. Applied linguistics as social science. London: Continuum, c2004. Advances in applied linguistics.
SERT, Olcay. Social interaction and L2 classroom discourse. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. Studies in social interaction.
VANPATTEN, Bill a Alessandro G BENATI. Key terms in Second language acquisiton. Second Edition. New York: Bloomsbury Academic, An imprint of Bloomsbury Publishing, 2015.
Seznam doporučené literatury
BAYLEY, Robert, Richard CAMERON a Ceil LUCAS. The Oxford handbook of sociolinguistics. First issued as an Oxford University Press paperback. Oxford: Oxford University Press, 2015.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty studijního oboru 76-12-8 Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozofických a pedagogických fakultách. Praha: SPN, 1989.
HOLÁ, Lída. Česky krok za krokem 1: Czech step by step 1 : A1-A2. Praha: Akropolis, 2016.
SEALEY, Alison a Bob CARTER. Applied linguistics as social science. London: Continuum, c2004. Advances in applied linguistics.
SERT, Olcay. Social interaction and L2 classroom discourse. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. Studies in social interaction.
VANPATTEN, Bill a Alessandro G BENATI. Key terms in Second language acquisiton. Second Edition. New York: Bloomsbury Academic, An imprint of Bloomsbury Publishing, 2015.