Předmětem diplomové práce jsou učebnice anglického jazyka, které byly používány na českých středních školách do roku 1945. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a analytické. Teoretická část se sestává z popisu výukového prostředí, jenž zahrnuje vývoj české (v rámci monarchie) a posléze československé školské soustavy, zejména s ohledem na vývoj gymnázií, reálných gymnázií a obchodních škol na kterých se angličtina ve zkoumaném období vyučovala. Teoretická část se dále zabývá vybranými metodickými koncepcemi ve výuce cizích jazyků a teorií učebnic. Praktická část obsahuje analýzu několika vybraných učebnic angličtiny určených pro jednotlivé ročníky středních škol. Výběr učebnic byl proveden v návaznosti na důležité školské reformy, které měnily podobu školské soustavy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with English textbooks used at Czech higher secondary schools in the era till 1948. The diploma thesis is composed of two parts - the theoretical and the analytical part. The theoretical part consists in a description of the educational environment, including development of the Czech education systeém (in the monarchy) and czechoslovak educational systém, with regard to the development of grammar schools (gymnázium) and bussiness schools (obchodní akademie), which is a specific type of secondary school where the Eenglish language was taught.
The practical part concerns the analysis of chosen English textbooks intended for individual high school years. The selection was made with regard to the education reforms, which changed the school system.
Klíčová slova
angličtina, dobové učebnice anglického jazyka, cizí jazyky, výuka cizích jazyků, československé školství, 1847-1948, metody výuky cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
English language, textbooks, foreign languages, foreign language teaching, Czechoslovak education system, 1847-1948, methods of foreign language teaching
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce jsou učebnice anglického jazyka, které byly používány na českých středních školách do roku 1945. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a analytické. Teoretická část se sestává z popisu výukového prostředí, jenž zahrnuje vývoj české (v rámci monarchie) a posléze československé školské soustavy, zejména s ohledem na vývoj gymnázií, reálných gymnázií a obchodních škol na kterých se angličtina ve zkoumaném období vyučovala. Teoretická část se dále zabývá vybranými metodickými koncepcemi ve výuce cizích jazyků a teorií učebnic. Praktická část obsahuje analýzu několika vybraných učebnic angličtiny určených pro jednotlivé ročníky středních škol. Výběr učebnic byl proveden v návaznosti na důležité školské reformy, které měnily podobu školské soustavy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with English textbooks used at Czech higher secondary schools in the era till 1948. The diploma thesis is composed of two parts - the theoretical and the analytical part. The theoretical part consists in a description of the educational environment, including development of the Czech education systeém (in the monarchy) and czechoslovak educational systém, with regard to the development of grammar schools (gymnázium) and bussiness schools (obchodní akademie), which is a specific type of secondary school where the Eenglish language was taught.
The practical part concerns the analysis of chosen English textbooks intended for individual high school years. The selection was made with regard to the education reforms, which changed the school system.
Klíčová slova
angličtina, dobové učebnice anglického jazyka, cizí jazyky, výuka cizích jazyků, československé školství, 1847-1948, metody výuky cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
English language, textbooks, foreign languages, foreign language teaching, Czechoslovak education system, 1847-1948, methods of foreign language teaching
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomant nejprve na základě dobových zdrojů i současné odborné literatury charakterizuje výukové prostředí se zaměřením na české školy, na nichž se anglický jazyk ve sledovaném období vyučoval. Popíše typy škol s výukou anglického jazyka a pokusí se vymezit postavení angličtiny mezi ostatními vyučovanými cizími jazyky. S využitím dobových kurikulárních dokumentů, učebnic a dalších dobových zdrojů dále přiblíží proměny výuky anglického jazyka s ohledem na převládající výukové metody. V praktické části práce diplomant dohledá učebnice anglického jazyka používané na českých středních školách do roku 1945. Nalezené učebnice diplomant podrobí strukturní a obsahové analýze, jejíž výsledky pak stručně a přehledně shrne. Okrajově může diplomant věnovat pozornost i osobnostem autorů učebnic. Práce bude napsána v češtině a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomant nejprve na základě dobových zdrojů i současné odborné literatury charakterizuje výukové prostředí se zaměřením na české školy, na nichž se anglický jazyk ve sledovaném období vyučoval. Popíše typy škol s výukou anglického jazyka a pokusí se vymezit postavení angličtiny mezi ostatními vyučovanými cizími jazyky. S využitím dobových kurikulárních dokumentů, učebnic a dalších dobových zdrojů dále přiblíží proměny výuky anglického jazyka s ohledem na převládající výukové metody. V praktické části práce diplomant dohledá učebnice anglického jazyka používané na českých středních školách do roku 1945. Nalezené učebnice diplomant podrobí strukturní a obsahové analýze, jejíž výsledky pak stručně a přehledně shrne. Okrajově může diplomant věnovat pozornost i osobnostem autorů učebnic. Práce bude napsána v češtině a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Beneš, E.:Metodika cizích jazyků: Angličtiny, francouzštiny, němčiny. Praha:Státní pedagogické nakladatelství, 1971.
Cach, J.: Výchova a vzdělání v českých dějinách: určeno pro posl. fak. filozof. 1. vyd. Praha: SPN, 1990, 178 s. ISBN 8070661437.
Kádner, O.: Dějiny pedagogiky: Díl 3, svazek I, Vývoj theorií pedagogických od konce století osmnáctého. 2. vyd. Praha: Unie, 1923.
Kádner, O.:Vývoj a dnešní soustava školství. Čtvrtý díl závěrečný. Praha:Česká akademie věd a umění, 1938.
Kodetová, Oldřiška a Zdeněk Uherek. Kapitoly z dějin českého učitelstva: 1890 - 1938. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
Matoušek, F.: Vývoj dějinný a informativní: Přehled veškerého českého školství (obecného, středního, učitelského, odborného, vysokoškolského). Praha: Časopis českého studentstva, Úřednická knihtiskárna Karla Pittra, 1911.
Morkes, F.: Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích: (období let 1848-2001). 1. vyd. V Praze: Pedagogické muzeum J.A. Komenského, 2002, 122 s. ISBN 8090146198.
Somr, M.: Dějiny školství pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Věstník českých profesorů. R. 1910-1911, roč. 18, č. 1-10. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1895-1942.
Věstník českých profesorů. R. 1914-1915, roč. 22, č. 1-10. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1895-1942.
Seznam doporučené literatury
Beneš, E.:Metodika cizích jazyků: Angličtiny, francouzštiny, němčiny. Praha:Státní pedagogické nakladatelství, 1971.
Cach, J.: Výchova a vzdělání v českých dějinách: určeno pro posl. fak. filozof. 1. vyd. Praha: SPN, 1990, 178 s. ISBN 8070661437.
Kádner, O.: Dějiny pedagogiky: Díl 3, svazek I, Vývoj theorií pedagogických od konce století osmnáctého. 2. vyd. Praha: Unie, 1923.
Kádner, O.:Vývoj a dnešní soustava školství. Čtvrtý díl závěrečný. Praha:Česká akademie věd a umění, 1938.
Kodetová, Oldřiška a Zdeněk Uherek. Kapitoly z dějin českého učitelstva: 1890 - 1938. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
Matoušek, F.: Vývoj dějinný a informativní: Přehled veškerého českého školství (obecného, středního, učitelského, odborného, vysokoškolského). Praha: Časopis českého studentstva, Úřednická knihtiskárna Karla Pittra, 1911.
Morkes, F.: Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích: (období let 1848-2001). 1. vyd. V Praze: Pedagogické muzeum J.A. Komenského, 2002, 122 s. ISBN 8090146198.
Somr, M.: Dějiny školství pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Věstník českých profesorů. R. 1910-1911, roč. 18, č. 1-10. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1895-1942.
Věstník českých profesorů. R. 1914-1915, roč. 22, č. 1-10. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1895-1942.