Bakalářská práce se zaměřuje na přípravu třídního klimatu v mateřské škole hlavního
vzdělávacího proudu pro zařazení dítěte se zrakovým postižením. Cílem práce je analyzovat
teoretické poznatky ke zvolenému tématu a na základě teoretické báze vypracovat soubor
metodických návrhů pro pedagogy mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu, kteří mají
zařadit do své třídy dítě se zrakovým postižením. Pro naplnění cílů je zvolena kvalitativní
strategie.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá
vymezením pojmu zrakové postižení, specifiky vzdělávání a vývoje předškolního dítěte se
zrakovým postižením. Dále se věnuje základní charakteristice předškolního vzdělávání, kdy
nejsou opomíjeny ani legislativní východiska a kurikulární dokumenty. Poslední kapitola
teoretické části se zaměřuje na samotné klima třídy v předškolním vzdělávání.
Praktická část obsahuje návrh metodického materiálu, který může pedagogům mateřských
škol hlavního vzdělávacího proudu sloužit jako inspirace při přípravě třídního klimatu
na příchod dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu.
Metodický materiál je rozdělen na dva edukační celky. První edukační jednotka se věnuje
přípravě intaktních dětí na příchod dítěte se zrakovým postižením. Druhá edukační jednotka
se zaměřuje na seznámení zákonných zástupců intaktních dětí s problematikou zrakového
postižení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on preparation of class environment at a mainstream educational
kindergarten for integrating a visual impaired child. The aim of this thesis is to analyse
theoretical findings of the selected topic and to work up a package of methodical suggestions
on theoretical bases for teachers at the mainstream educational kindergartens who are
supposed to integrate a visual impaired child to their class. A qualitative strategy was chosen
to reach this aim.
The thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with
the definition of term visual impaired, the specifics of education and development
of a preschool visual impaired child. The thesis also deals with the basic characteristic
of preschool education where legislative solution and curriculum documents are not
neglected. The last chapter of the theoretical part deals with the class environment itself
in the area of preschool education.
The practical part includes a suggestion of methodical material which can serve the teachers
of the mainstream educational kindergartens as an inspiration for the preparation of the class
environment for the arrival of the visual impaired child to the mainstream educational
kindergarten.
The methodical material is divided into two educational units. The first educational unit deals
with the preparation of intact children for the arrival of a visual impaired child. The second
unit deals with the familiarization of the legal representatives of the intact children with issues
of visual disorder.
Klíčová slova
zrakové postižení, předškolní vzdělávání, mateřská škola hlavního vzdělávacího proudu, klima třídy, kolektiv vrstevníků, příprava vrstevníků, příchod dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
visual disorder, preschool education, mainstream education kindergarten, class environment, same-age group, same-age group preparation, arrival of a visual impaired child to a kindergarten
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na přípravu třídního klimatu v mateřské škole hlavního
vzdělávacího proudu pro zařazení dítěte se zrakovým postižením. Cílem práce je analyzovat
teoretické poznatky ke zvolenému tématu a na základě teoretické báze vypracovat soubor
metodických návrhů pro pedagogy mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu, kteří mají
zařadit do své třídy dítě se zrakovým postižením. Pro naplnění cílů je zvolena kvalitativní
strategie.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá
vymezením pojmu zrakové postižení, specifiky vzdělávání a vývoje předškolního dítěte se
zrakovým postižením. Dále se věnuje základní charakteristice předškolního vzdělávání, kdy
nejsou opomíjeny ani legislativní východiska a kurikulární dokumenty. Poslední kapitola
teoretické části se zaměřuje na samotné klima třídy v předškolním vzdělávání.
Praktická část obsahuje návrh metodického materiálu, který může pedagogům mateřských
škol hlavního vzdělávacího proudu sloužit jako inspirace při přípravě třídního klimatu
na příchod dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu.
Metodický materiál je rozdělen na dva edukační celky. První edukační jednotka se věnuje
přípravě intaktních dětí na příchod dítěte se zrakovým postižením. Druhá edukační jednotka
se zaměřuje na seznámení zákonných zástupců intaktních dětí s problematikou zrakového
postižení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on preparation of class environment at a mainstream educational
kindergarten for integrating a visual impaired child. The aim of this thesis is to analyse
theoretical findings of the selected topic and to work up a package of methodical suggestions
on theoretical bases for teachers at the mainstream educational kindergartens who are
supposed to integrate a visual impaired child to their class. A qualitative strategy was chosen
to reach this aim.
The thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with
the definition of term visual impaired, the specifics of education and development
of a preschool visual impaired child. The thesis also deals with the basic characteristic
of preschool education where legislative solution and curriculum documents are not
neglected. The last chapter of the theoretical part deals with the class environment itself
in the area of preschool education.
The practical part includes a suggestion of methodical material which can serve the teachers
of the mainstream educational kindergartens as an inspiration for the preparation of the class
environment for the arrival of the visual impaired child to the mainstream educational
kindergarten.
The methodical material is divided into two educational units. The first educational unit deals
with the preparation of intact children for the arrival of a visual impaired child. The second
unit deals with the familiarization of the legal representatives of the intact children with issues
of visual disorder.
Klíčová slova
zrakové postižení, předškolní vzdělávání, mateřská škola hlavního vzdělávacího proudu, klima třídy, kolektiv vrstevníků, příprava vrstevníků, příchod dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
visual disorder, preschool education, mainstream education kindergarten, class environment, same-age group, same-age group preparation, arrival of a visual impaired child to a kindergarten
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPE a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářského projektu je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat návrh metodického materiálu pro práci s třídním klimatem zaměřeným na inkluzi dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická realizace navržené metodiky a její následná evaluace. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, rozhovor a pozorování. Způsob výběru výzkumného vzorku v souladu se zvolenou strategií bude záměrný. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol při práci s třídním klimatem.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPE a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářského projektu je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat návrh metodického materiálu pro práci s třídním klimatem zaměřeným na inkluzi dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická realizace navržené metodiky a její následná evaluace. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, rozhovor a pozorování. Způsob výběru výzkumného vzorku v souladu se zvolenou strategií bude záměrný. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol při práci s třídním klimatem.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ I. 2013. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Praha: Paido. 273 s. ISBN 978-80-7315-237-6
ČAPEK, R. 2013. Třídní klima a školní klima. Praha:, Grada. 200 s. ISBN: 978-80-247-4640-1
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2015. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 3. vydání. Praha: Portál. 247 s. ISBN 9788026209775.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ I. 2013. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Praha: Paido. 273 s. ISBN 978-80-7315-237-6
ČAPEK, R. 2013. Třídní klima a školní klima. Praha:, Grada. 200 s. ISBN: 978-80-247-4640-1
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2015. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 3. vydání. Praha: Portál. 247 s. ISBN 9788026209775.