Cílem práce je v teoretické části popsat adolescenci, podstatné změny i možné potíže, které se pojí s tímto přechodným obdobím až k problémům souvisejícím s poruchami pudu sebezáchovy jako je sebepoškozování a suicidální pokusy. Dále nastínění možností podpory, léčby i diagnostiky těchto složitých stavů a představení možnosti arteterapie jako podpůrného prostředku pro adolescenty. V praktické části jsou uvedeny dvě kazuistiky klientek a vlastní arteterapeutická praxe.
Anotace v angličtině
This thesis aims to present adolescence, fundamental changes, and troubles typical for this age such as a crisis as self-destruction and suicide attempted. This work is to set out various possibilities of support, treatment, therapy, and diagnostics of these complicated situations. Art Therapy is shown as support tools for adolescents. Two case studies of two clients are represented in the practical part and their Art Therapeutic professional experience.
Adolescence, self- destruction, suicide, mental illness, Art Therapy
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je v teoretické části popsat adolescenci, podstatné změny i možné potíže, které se pojí s tímto přechodným obdobím až k problémům souvisejícím s poruchami pudu sebezáchovy jako je sebepoškozování a suicidální pokusy. Dále nastínění možností podpory, léčby i diagnostiky těchto složitých stavů a představení možnosti arteterapie jako podpůrného prostředku pro adolescenty. V praktické části jsou uvedeny dvě kazuistiky klientek a vlastní arteterapeutická praxe.
Anotace v angličtině
This thesis aims to present adolescence, fundamental changes, and troubles typical for this age such as a crisis as self-destruction and suicide attempted. This work is to set out various possibilities of support, treatment, therapy, and diagnostics of these complicated situations. Art Therapy is shown as support tools for adolescents. Two case studies of two clients are represented in the practical part and their Art Therapeutic professional experience.
Adolescence, self- destruction, suicide, mental illness, Art Therapy
Zásady pro vypracování
Autorka ve své teoretické části popíše problematiku dospívání, která se pojí se zvládnutím životních témat jako je osamostatnění, či vyjasnění identity a první životní krize, která do tohoto období spadá. Zaměří pozornost na psychické potíže v dospívání jako jsou formy autoagrese a suicidální chování. Zamyslí se nad diagnostikováním duševního onemocnění v tomto období. Nastíní možnosti podpory běžné i odborné. Dále popíše arteterapii rožnovskou a projektivně intervenční a jejich styl, specifika a možnosti využití. Popíše ontogenetický proces z pohledu malby a techniky vhodné pro práci s dospívajícími. V praktické části se zaměří na svou samostatnou arteterapeutickou praxi. Zde představí kazuistiku klientky společně s vlastním arteterapeutickým vedením a rozborem.
Zásady pro vypracování
Autorka ve své teoretické části popíše problematiku dospívání, která se pojí se zvládnutím životních témat jako je osamostatnění, či vyjasnění identity a první životní krize, která do tohoto období spadá. Zaměří pozornost na psychické potíže v dospívání jako jsou formy autoagrese a suicidální chování. Zamyslí se nad diagnostikováním duševního onemocnění v tomto období. Nastíní možnosti podpory běžné i odborné. Dále popíše arteterapii rožnovskou a projektivně intervenční a jejich styl, specifika a možnosti využití. Popíše ontogenetický proces z pohledu malby a techniky vhodné pro práci s dospívajícími. V praktické části se zaměří na svou samostatnou arteterapeutickou praxi. Zde představí kazuistiku klientky společně s vlastním arteterapeutickým vedením a rozborem.
Seznam doporučené literatury
Estés, C.P., Ženy, které běhaly s vlky, Pragma, 1999
Jedlička, R., Poruchy socializace u dětí a dospívajících, Grada Publishing, 2015
Jung, C.G., Duše moderního člověka, Atlantis, 1994
Hort, Hrdlička, Kocourková, Malá; Dětská a adolescentní psychiatrie, Portál, 2000
Lhotová, M., Proměny výtvarné tvorby v arteterapii, České Budějovice, 2010
Lhotová, M., Perout, E., Arteterapie v souvislostech, Portál, 2018
Macek, P., Adolescence, Portál, 1999
Prinzhorn, H., Výtvarná tvorba duševně nemocných, Arbor vitae, 2011
Říčan, P., Cesta životem, Portál, 2004
Thorová, K., Vývojová psychologie, Portál, 2015
Vágnerová, Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, 2004
Riedel, I., Obrazy v terapii, umění a náboženství, Portál, 2002
Seznam doporučené literatury
Estés, C.P., Ženy, které běhaly s vlky, Pragma, 1999
Jedlička, R., Poruchy socializace u dětí a dospívajících, Grada Publishing, 2015
Jung, C.G., Duše moderního člověka, Atlantis, 1994
Hort, Hrdlička, Kocourková, Malá; Dětská a adolescentní psychiatrie, Portál, 2000
Lhotová, M., Proměny výtvarné tvorby v arteterapii, České Budějovice, 2010
Lhotová, M., Perout, E., Arteterapie v souvislostech, Portál, 2018
Macek, P., Adolescence, Portál, 1999
Prinzhorn, H., Výtvarná tvorba duševně nemocných, Arbor vitae, 2011
Říčan, P., Cesta životem, Portál, 2004
Thorová, K., Vývojová psychologie, Portál, 2015
Vágnerová, Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, 2004
Riedel, I., Obrazy v terapii, umění a náboženství, Portál, 2002