Bakalářská práce se zabývá možnostmi propojení naučné stezky Velké Dářko s hodinami přírodopisu na základní škole. Teoretická část definuje vzdělávací cíle Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělání v oblasti člověk a příroda. Praktická část obsahuje exkurze - trasy vycházek s aktivitami, které vedou k naplňování výše zmíněných cílů.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the possibilities of interconnecting the nature trail Velké Dářko with natural history lessons at elementary school. The theoretical part defines the educational goals of the Framework Educational Program of basic education in the area of human and nature. The practical part contains excursions - walking routes with activities that lead to the fulfilment of the above mentioned objectives.
Klíčová slova
přírodopis, Velké Dářko, Radostín, rašeliniště, vzdělávací nabídka
Klíčová slova v angličtině
natural history, Velké Dářko, Radostín, peat bog, education offer
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi propojení naučné stezky Velké Dářko s hodinami přírodopisu na základní škole. Teoretická část definuje vzdělávací cíle Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělání v oblasti člověk a příroda. Praktická část obsahuje exkurze - trasy vycházek s aktivitami, které vedou k naplňování výše zmíněných cílů.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the possibilities of interconnecting the nature trail Velké Dářko with natural history lessons at elementary school. The theoretical part defines the educational goals of the Framework Educational Program of basic education in the area of human and nature. The practical part contains excursions - walking routes with activities that lead to the fulfilment of the above mentioned objectives.
Klíčová slova
přírodopis, Velké Dářko, Radostín, rašeliniště, vzdělávací nabídka
Klíčová slova v angličtině
natural history, Velké Dářko, Radostín, peat bog, education offer
Zásady pro vypracování
\noindent
Cíl práce:\\
Využití regionálních fenoménů je přirozenou součástí výuky přírodopisu. Podporuje názornost a učiteli umožňuje seznámit žáky s bohatstvím, přírodovědnými i kulturně-historickými prvky regionu. Naučné stezky jsou příležitostí, jak tyto regionální zajímavosti zprostředkovat žákům v koncentrované podobě a pro učitele představuje pomoc při organizaci vycházek a exkurzí.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání přírodních podmínek CHKO Žďárské vrchy, zejména okolí vodní nádrže Velké Dářko a NPR Dářko. \\
Postup řešení:\\
Řešení bakalářské práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením na regionální problematiku, příprava literární rešerše relevantních pramenů (ii) příprava vzdělávací nabídky (iii) ověření alespoň části navržené vzdělávací nabídky (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, ŠVP a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. Orientační rešerše literatury. (termín do 5/2019)
Detailní seznámení s podmínkami NS Dářská rašeliniště, vytipování vhodných lokalit a zastávek NS k provádění vzdělávacích aktivit zaměřených na regionální fenomény a jejich případné doplnění návrhy pro činnost ve škole. (termín do 6/2019)
Rešerše dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, CHKO, atd.). (průběžně)
Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách širším v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2019)
Ověření aspoň některých navržených aktivit, pracovních listů apod. v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, asistentská Pg praxe, vlastní praxe apod.), vyvození závěrů, diskuse a korekce navrhovaných aktivit. (podle podmínek, nejpozději do 03/2020)
Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto). (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2019)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám. (3/2020)
Zásady pro vypracování
\noindent
Cíl práce:\\
Využití regionálních fenoménů je přirozenou součástí výuky přírodopisu. Podporuje názornost a učiteli umožňuje seznámit žáky s bohatstvím, přírodovědnými i kulturně-historickými prvky regionu. Naučné stezky jsou příležitostí, jak tyto regionální zajímavosti zprostředkovat žákům v koncentrované podobě a pro učitele představuje pomoc při organizaci vycházek a exkurzí.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání přírodních podmínek CHKO Žďárské vrchy, zejména okolí vodní nádrže Velké Dářko a NPR Dářko. \\
Postup řešení:\\
Řešení bakalářské práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením na regionální problematiku, příprava literární rešerše relevantních pramenů (ii) příprava vzdělávací nabídky (iii) ověření alespoň části navržené vzdělávací nabídky (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, ŠVP a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. Orientační rešerše literatury. (termín do 5/2019)
Detailní seznámení s podmínkami NS Dářská rašeliniště, vytipování vhodných lokalit a zastávek NS k provádění vzdělávacích aktivit zaměřených na regionální fenomény a jejich případné doplnění návrhy pro činnost ve škole. (termín do 6/2019)
Rešerše dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, CHKO, atd.). (průběžně)
Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách širším v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2019)
Ověření aspoň některých navržených aktivit, pracovních listů apod. v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, asistentská Pg praxe, vlastní praxe apod.), vyvození závěrů, diskuse a korekce navrhovaných aktivit. (podle podmínek, nejpozději do 03/2020)
Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto). (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2019)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám. (3/2020)
Seznam doporučené literatury
\noindent
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha. \\
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice, Ekocentrum Paleta. 52 s. \\
Cornell J. B. 2012: Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. \\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha. \\
Pavlasová L. 2015: Přírodovědné exkurze ve školní praxi Praha: Univerzita Karlova.\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha. \\
www.rvp.cz \\
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní sešity pro přírodopis\\
Seznam doporučené literatury
\noindent
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha. \\
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice, Ekocentrum Paleta. 52 s. \\
Cornell J. B. 2012: Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. \\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha. \\
Pavlasová L. 2015: Přírodovědné exkurze ve školní praxi Praha: Univerzita Karlova.\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha. \\
www.rvp.cz \\
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní sešity pro přírodopis\\