Abstrakt
Bakalářská práce na téma Spotřebitelský trh s biopotravinami v Jihočeském kraji se zabývá současnou situací na trhu. Cílem práce bylo analyzovat postoj zákazníků k nákupu biopotravin, vyhledat slabou stránku vztahu spotřebitele k biopotravinám, definovat směr úvahy zákazníka o nákupu.
V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy jako ekologické zemědělství, definována je legislativa, oblast označování a certifikace biopotravin, funkce kontrolních společností ekologického zemědělství, výroba a zpracování biopotravin. Výsledky v praktické části jsou vyhodnocením dotazníkového šetření a analýzou dat získaných od respondentů průzkumu. Závěrem jsem vyhodnotila SWOT analýzu a doporučila strategii pro jihočeský trh.
Anotace v angličtině
Abstract
The topic of this bachelor's thesis is "The Consumer Market with Organic Food in the South Bohemian Region" and it deals with the current market situation. The goal of this thesis is to analyse customer's approach to shopping of organic food, also looking for the weakest side of customer-organic food relationship and to define the direction how the customers think of the purchase.
The theoretical part explains the basic concepts such as organic farming, defines legislation in labelling requirements and certification of organic food, the functions of organic farming control companies and production and processing of organic food. The results in the practical part were achieved by evaluation of a questionnaire survey and data analysis from the respondent's survey. Finally, the author suggests recommendations based on data analysis from the obtained information.
Klíčová slova
biopotravina, Jihočeský kraj, farma, ekologické zemědělství, bioprodukty, GMO, zpracování produkce, welfare zvířat, trh
Klíčová slova v angličtině
organic food, South Bohemian region, farm, organic farming, organic products, GMO, production process, animal welfare, market
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Bakalářská práce na téma Spotřebitelský trh s biopotravinami v Jihočeském kraji se zabývá současnou situací na trhu. Cílem práce bylo analyzovat postoj zákazníků k nákupu biopotravin, vyhledat slabou stránku vztahu spotřebitele k biopotravinám, definovat směr úvahy zákazníka o nákupu.
V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy jako ekologické zemědělství, definována je legislativa, oblast označování a certifikace biopotravin, funkce kontrolních společností ekologického zemědělství, výroba a zpracování biopotravin. Výsledky v praktické části jsou vyhodnocením dotazníkového šetření a analýzou dat získaných od respondentů průzkumu. Závěrem jsem vyhodnotila SWOT analýzu a doporučila strategii pro jihočeský trh.
Anotace v angličtině
Abstract
The topic of this bachelor's thesis is "The Consumer Market with Organic Food in the South Bohemian Region" and it deals with the current market situation. The goal of this thesis is to analyse customer's approach to shopping of organic food, also looking for the weakest side of customer-organic food relationship and to define the direction how the customers think of the purchase.
The theoretical part explains the basic concepts such as organic farming, defines legislation in labelling requirements and certification of organic food, the functions of organic farming control companies and production and processing of organic food. The results in the practical part were achieved by evaluation of a questionnaire survey and data analysis from the respondent's survey. Finally, the author suggests recommendations based on data analysis from the obtained information.
Klíčová slova
biopotravina, Jihočeský kraj, farma, ekologické zemědělství, bioprodukty, GMO, zpracování produkce, welfare zvířat, trh
Klíčová slova v angličtině
organic food, South Bohemian region, farm, organic farming, organic products, GMO, production process, animal welfare, market
Zásady pro vypracování
Bakalářská práci bude zaměřena na spotřebitelský trh biopotravin v Jižních Čechách a s tím související prodej, nákup, distribuce zboží od výrobce či distributora, síť prodejen s biopotravinami, dovoz biopotravin, použití biopotravin jako suroviny v kuchyni při přípravě jídla, prodej na farmářských trzích. Definovat a vysvětlit základní pojmy jako jsou ekologické zemědělství, výroba a zpracování biopotravin; vyhledat a poukázat na nejvíce nakupované skupiny biopotravin, způsob a místo nákupu spotřebitelů, pojmenovat problémy trhu. Bude realizována analýza současného stavu trhu biopotravin na regionálním trhu s využitím marketingových metod analýzy trhu a navržena marketingová strategii pro vybranou řadu biopotravin. \\
Metodický postup:\\
1. Studium teoretických pojmů řešeného problému.\\
2. Definice problému a realizace dotazníkového šetření na regionálním trhu.\\
3. Zpracování dat a jejich interpretace.\\
4. Závěr a doporučení pro praxi.\\
Zásady pro vypracování
Bakalářská práci bude zaměřena na spotřebitelský trh biopotravin v Jižních Čechách a s tím související prodej, nákup, distribuce zboží od výrobce či distributora, síť prodejen s biopotravinami, dovoz biopotravin, použití biopotravin jako suroviny v kuchyni při přípravě jídla, prodej na farmářských trzích. Definovat a vysvětlit základní pojmy jako jsou ekologické zemědělství, výroba a zpracování biopotravin; vyhledat a poukázat na nejvíce nakupované skupiny biopotravin, způsob a místo nákupu spotřebitelů, pojmenovat problémy trhu. Bude realizována analýza současného stavu trhu biopotravin na regionálním trhu s využitím marketingových metod analýzy trhu a navržena marketingová strategii pro vybranou řadu biopotravin. \\
Metodický postup:\\
1. Studium teoretických pojmů řešeného problému.\\
2. Definice problému a realizace dotazníkového šetření na regionálním trhu.\\
3. Zpracování dat a jejich interpretace.\\
4. Závěr a doporučení pro praxi.\\
Seznam doporučené literatury
KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 281 s. ISBN 80-247-0966-X.\\
VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Praha: Grada Publishing a.s., 2004. ISBN 80-247-0393-9.\\
SKOŘEPA, L. a kol. Regionální trh potravin. 1. vydání, Nakladatelství JIH, České Budějovice, 2009. 235 s. ISBN 978-80-86266-18-3\\
MOUDRÝ, J., PRUGAR, J. Biopotraviny - hodnocení kvality, zpracování a marketing.
Příručka ekologického zemědělce. Praha: Ministerstvo zemědělství ČR, 2002, 34 s.
ISBN 80-7271-111-3\\
MOUDRÝ, J., PRUGAR, J. Kvalita, zpracování a odbyt bioproduktů. Skripta ZF JU
České Budějovice, 2001, 152 s. ISBN 80-7040-526-0\\
ŠARAPATKA, B., URBAN, J. Ekologické zemědělství: učebnice pro školy i praxi II.
díl. Šumperk: PRO - BIO Svaz ekologických zemědělců ve spolupráci s Ministerstvem
životního prostředí ČR, 2005. 334 s. ISBN 80-903583-0-6\\
KADLEC, J., LAČŇÁK, V. Zpracování bioproduktů v podmínkách prvovýrobce.
Požadavky na bezpečnost výroby, platné předpisy. Olomouc: Bioinstitut, 2006, 32 s.
ISBN 80-87080-03-3 \\
Seznam doporučené literatury
KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 281 s. ISBN 80-247-0966-X.\\
VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Praha: Grada Publishing a.s., 2004. ISBN 80-247-0393-9.\\
SKOŘEPA, L. a kol. Regionální trh potravin. 1. vydání, Nakladatelství JIH, České Budějovice, 2009. 235 s. ISBN 978-80-86266-18-3\\
MOUDRÝ, J., PRUGAR, J. Biopotraviny - hodnocení kvality, zpracování a marketing.
Příručka ekologického zemědělce. Praha: Ministerstvo zemědělství ČR, 2002, 34 s.
ISBN 80-7271-111-3\\
MOUDRÝ, J., PRUGAR, J. Kvalita, zpracování a odbyt bioproduktů. Skripta ZF JU
České Budějovice, 2001, 152 s. ISBN 80-7040-526-0\\
ŠARAPATKA, B., URBAN, J. Ekologické zemědělství: učebnice pro školy i praxi II.
díl. Šumperk: PRO - BIO Svaz ekologických zemědělců ve spolupráci s Ministerstvem
životního prostředí ČR, 2005. 334 s. ISBN 80-903583-0-6\\
KADLEC, J., LAČŇÁK, V. Zpracování bioproduktů v podmínkách prvovýrobce.
Požadavky na bezpečnost výroby, platné předpisy. Olomouc: Bioinstitut, 2006, 32 s.
ISBN 80-87080-03-3 \\