Informace o kvalifikační práci Možnosti ovlivnění funkčních pohybových poruch pohybového aparátu u tanečnic baletu ve věku 6-20 let pomocí fyzioterapeutických vstupů.
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Možnosti ovlivnění funkčních pohybových poruch pohybového aparátu u baletek ve věku 6-20 let pomocí fyzioterapeutických vstupů
Hlavní téma v angličtině
Possibilities of influencing functional movement disorders of the locomotive apparatus in ballet girls of 6-20 years of age using physiotherapy inputs.
Název dle studenta
Možnosti ovlivnění funkčních pohybových poruch pohybového aparátu u tanečnic baletu ve věku 6-20 let pomocí fyzioterapeutických vstupů.
Název dle studenta v angličtině
Possibilities of influencing functional movement disorders of the locomotive apparatus in ballet girls of 6-20 years of age using physiotherapy inputs.
Baletní tanečníci patří mezi vysoce trénované jedince, značná náročnost tanečního tréninku a výše požadavků na provedení jednotlivých pozic, které jsou ne vždy správně provedeny, vede ke vzniku a dále se prohlubujícím dysbalancím, které mohou později přispět ke vzniku zranění. Kvůli vysokému nároku na výkon tohoto druhu sportu jejich kariéra končí v mladém věku, i proto by pro ně měly regenerace a kompenzační prostředky představovat důležitou součást jak baletního, tak běžného života.
Mezi cíle bakalářské práce patří zhodnocení striktního baletního držení v určitých baletních pozicích vůči fyziologickému postavení těla, dále zhodnocení nejčastějších dysbalancí vyskytující se u baletek a návrh několika konkrétních metodik kinezioterapie a fyzioterapie pro prevenci vzniku dysbalancí.
Teoretická část bakalářské práce obsahuje obecné informace týkající se baletu a jsou zmíněny předpoklady baletního tanečníka, dále jsou popsána pravidla baletního držení těla ve srovnání s fyziologickým držením těla. Práce obsahuje základní anatomický popis páteře, horních a dolních končetin, jsou popsány nejčastější dysbalance postihující tyto krajiny a možnosti doporučené terapie.
V praktické části byla použita metoda kvalitativního výzkumu tří probandek rozdílného věku a věnující se baletu taktéž jinou dobu, u kterých byly patrné dysbalance pohybového aparátu. Získané informace byly zpracovány formou kazuistik, které obsahují vstupní a výstupní vyšetření, popis průběžných terapií a návrh rehabilitačního plánu.
Z výzkumu vyplynulo, že správně zacílená cvičební jednotka, která je pravidelně vykonávána, má pozitivní efekt na již dříve vzniklé obtíže primárně způsobené baletem.
Práce může být dále využita jako materiál, jenž poslouží baletním tanečníkům pro budoucí zkvalitnění prevence vzniku možných úrazů způsobených klasickým baletem a dále k uvědomění si rozdílů pravidel klasického baletu od fyziologie lidského těla.
Anotace v angličtině
As highly trained individuals, ballet dancers deal with demanding dance training and specific positions which require special skills and may not be performed properly. This often results in imbalances and their further development, potentially leading to injuries. Due to highly demanding performance of this sport, they are forced to end their careers at a young age. Not only for this reason, regeneration and compensation tools use should be integrated in both their ballet and everyday lives.
The goals of this bachelor thesis involve evaluation of the strict ballet posture in specific ballet positions regarding the physiological body posture, evaluation of most common imbalances in ballet dancers and a proposal of several kinesiotherapy and physiotherapy methods to prevent disbalance development.
The theoretical part of the thesis includes basic information on ballet and ballet dancer requirements. Rules of the ballet body posture in comparison to the physiological body posture are then described. The thesis further involves basic anatomy description of the spine and upper and lower limbs, supplemented with most common imbalances in these parts and therapy possibilities.
In the practical part, the method involves a qualitative research of three individuals, each of them of a different age and a different time they have practiced the ballet. All three subjects have shown signs of locomotive apparatus imbalances. The resulting information have been analysed with concern to the initial and final assessments, description of applied therapies and a rehabilitation plan proposal.
The research has shown that a well-applied, regularly-performed exercise affects ballet-induced difficulties positively.
The thesis can be used by ballet dancers to prevent potential injuries caused by classical ballet performance and to realise the differences between classical ballet rules and human body physiology.
Klíčová slova
balet, dysbalance, postura, cvičební jednotka
Klíčová slova v angličtině
ballet, imbalance, posture, exercise unit
Rozsah průvodní práce
1-107
Jazyk
CZ
Anotace
Baletní tanečníci patří mezi vysoce trénované jedince, značná náročnost tanečního tréninku a výše požadavků na provedení jednotlivých pozic, které jsou ne vždy správně provedeny, vede ke vzniku a dále se prohlubujícím dysbalancím, které mohou později přispět ke vzniku zranění. Kvůli vysokému nároku na výkon tohoto druhu sportu jejich kariéra končí v mladém věku, i proto by pro ně měly regenerace a kompenzační prostředky představovat důležitou součást jak baletního, tak běžného života.
Mezi cíle bakalářské práce patří zhodnocení striktního baletního držení v určitých baletních pozicích vůči fyziologickému postavení těla, dále zhodnocení nejčastějších dysbalancí vyskytující se u baletek a návrh několika konkrétních metodik kinezioterapie a fyzioterapie pro prevenci vzniku dysbalancí.
Teoretická část bakalářské práce obsahuje obecné informace týkající se baletu a jsou zmíněny předpoklady baletního tanečníka, dále jsou popsána pravidla baletního držení těla ve srovnání s fyziologickým držením těla. Práce obsahuje základní anatomický popis páteře, horních a dolních končetin, jsou popsány nejčastější dysbalance postihující tyto krajiny a možnosti doporučené terapie.
V praktické části byla použita metoda kvalitativního výzkumu tří probandek rozdílného věku a věnující se baletu taktéž jinou dobu, u kterých byly patrné dysbalance pohybového aparátu. Získané informace byly zpracovány formou kazuistik, které obsahují vstupní a výstupní vyšetření, popis průběžných terapií a návrh rehabilitačního plánu.
Z výzkumu vyplynulo, že správně zacílená cvičební jednotka, která je pravidelně vykonávána, má pozitivní efekt na již dříve vzniklé obtíže primárně způsobené baletem.
Práce může být dále využita jako materiál, jenž poslouží baletním tanečníkům pro budoucí zkvalitnění prevence vzniku možných úrazů způsobených klasickým baletem a dále k uvědomění si rozdílů pravidel klasického baletu od fyziologie lidského těla.
Anotace v angličtině
As highly trained individuals, ballet dancers deal with demanding dance training and specific positions which require special skills and may not be performed properly. This often results in imbalances and their further development, potentially leading to injuries. Due to highly demanding performance of this sport, they are forced to end their careers at a young age. Not only for this reason, regeneration and compensation tools use should be integrated in both their ballet and everyday lives.
The goals of this bachelor thesis involve evaluation of the strict ballet posture in specific ballet positions regarding the physiological body posture, evaluation of most common imbalances in ballet dancers and a proposal of several kinesiotherapy and physiotherapy methods to prevent disbalance development.
The theoretical part of the thesis includes basic information on ballet and ballet dancer requirements. Rules of the ballet body posture in comparison to the physiological body posture are then described. The thesis further involves basic anatomy description of the spine and upper and lower limbs, supplemented with most common imbalances in these parts and therapy possibilities.
In the practical part, the method involves a qualitative research of three individuals, each of them of a different age and a different time they have practiced the ballet. All three subjects have shown signs of locomotive apparatus imbalances. The resulting information have been analysed with concern to the initial and final assessments, description of applied therapies and a rehabilitation plan proposal.
The research has shown that a well-applied, regularly-performed exercise affects ballet-induced difficulties positively.
The thesis can be used by ballet dancers to prevent potential injuries caused by classical ballet performance and to realise the differences between classical ballet rules and human body physiology.
Klíčová slova
balet, dysbalance, postura, cvičební jednotka
Klíčová slova v angličtině
ballet, imbalance, posture, exercise unit
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Baletní tanec na profesionální úrovni je bezpochyby velmi náročnou pohybovou činností, ať už z hlediska tréninkového objemu, intenzity či koordinační náročností a je proto srovnatelný s vrcholovým sportem.
Pozice fyzioterapeuta hraje stěžejní roli, a to nejen z důvodu terapie již vzniklých obtíží, nýbrž v rámci preventivních opatření, ať v podobě kompenzačních cvičení, správné regenerace organismu či cílené intervence fyzioterapeutickými postupy a měla by být nedílnou součástí jakéhokoli tance.
Problémem zde je často zastaralý přístup tanečních pedagogů k vytváření neoptimálních pohybových stereotypů tanečníků. Dalším problémem je trvání na striktnosti pravidel baletních škol.
Cíle práce:
1.Shrnutí teoretických poznatků o technice baletního tance, kinezioogii a možných rizicích v tanci.
2.Rozbor vybraných baletních pozic a zhodnocení nejčastějších dysbalancí v pohybovém aparátu tanečnic baletu.
3.Popis terapeutického efektu funkčních změn pohybového aparátu baletních tanečnic, návrh kompenzace těchto dysbalancí z hlediska fyzioterapie a aplikace technik na konkrétního tanečníka.
Výzkumné otázky:
1.Jaký vliv na posturu bude mít mnou zkorigované cvičení u 2-4 dívek věnujících se baletu?
2.Jaké baletní pozice jsou pro baletní tanečnice z hlediska postury nejobtížněji proveditelné?
Popis metodiky:
V praktické části bude použita metoda kvalitativního výzkumu, zpracovány budou zpracovány 2-4 kazuistiky, které budou obsahovat rozhovor, popis jednotlivých baletních pozic, následný rozbor pozic konkrétních probandek a závěrečné vyhodnocení. Výzkum bude aplikován na 2-4 dívkách věnujících se rozdílnou dobu baletnímu tanci. U probandek bude provedeno vstupní a výstupní kineziologické vyšetření.
Předpokládané využitá práce v praxi:
Na základě teoretických poznatků a vypracování kazuistické studie konkrétního tanečníka by práce mohla sloužit jako inspirace profesionálním tanečníkům či pedagogům. Popřípadě může být zamyšlením nad správností provedení taneční techniky a následně možnostmi kompenzace vzniklých dysbalancí.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Baletní tanec na profesionální úrovni je bezpochyby velmi náročnou pohybovou činností, ať už z hlediska tréninkového objemu, intenzity či koordinační náročností a je proto srovnatelný s vrcholovým sportem.
Pozice fyzioterapeuta hraje stěžejní roli, a to nejen z důvodu terapie již vzniklých obtíží, nýbrž v rámci preventivních opatření, ať v podobě kompenzačních cvičení, správné regenerace organismu či cílené intervence fyzioterapeutickými postupy a měla by být nedílnou součástí jakéhokoli tance.
Problémem zde je často zastaralý přístup tanečních pedagogů k vytváření neoptimálních pohybových stereotypů tanečníků. Dalším problémem je trvání na striktnosti pravidel baletních škol.
Cíle práce:
1.Shrnutí teoretických poznatků o technice baletního tance, kinezioogii a možných rizicích v tanci.
2.Rozbor vybraných baletních pozic a zhodnocení nejčastějších dysbalancí v pohybovém aparátu tanečnic baletu.
3.Popis terapeutického efektu funkčních změn pohybového aparátu baletních tanečnic, návrh kompenzace těchto dysbalancí z hlediska fyzioterapie a aplikace technik na konkrétního tanečníka.
Výzkumné otázky:
1.Jaký vliv na posturu bude mít mnou zkorigované cvičení u 2-4 dívek věnujících se baletu?
2.Jaké baletní pozice jsou pro baletní tanečnice z hlediska postury nejobtížněji proveditelné?
Popis metodiky:
V praktické části bude použita metoda kvalitativního výzkumu, zpracovány budou zpracovány 2-4 kazuistiky, které budou obsahovat rozhovor, popis jednotlivých baletních pozic, následný rozbor pozic konkrétních probandek a závěrečné vyhodnocení. Výzkum bude aplikován na 2-4 dívkách věnujících se rozdílnou dobu baletnímu tanci. U probandek bude provedeno vstupní a výstupní kineziologické vyšetření.
Předpokládané využitá práce v praxi:
Na základě teoretických poznatků a vypracování kazuistické studie konkrétního tanečníka by práce mohla sloužit jako inspirace profesionálním tanečníkům či pedagogům. Popřípadě může být zamyšlením nad správností provedení taneční techniky a následně možnostmi kompenzace vzniklých dysbalancí.
Seznam doporučené literatury
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
JEBAVÁ, J. Kapitoly z dějin tance a možnosti terapie. Praha: Karolinum, 1998
ISBN 80-7184-620-1
KRÖSCHLOVÁ, J. Nauka o pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
1975 ISBN 14-617-75
BRODSKÁ, B. Kapitoly z dějin baletu. Praha: AMU, 2000 ISBN 80-85883-55-4
Seznam doporučené literatury
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
JEBAVÁ, J. Kapitoly z dějin tance a možnosti terapie. Praha: Karolinum, 1998
ISBN 80-7184-620-1
KRÖSCHLOVÁ, J. Nauka o pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
1975 ISBN 14-617-75
BRODSKÁ, B. Kapitoly z dějin baletu. Praha: AMU, 2000 ISBN 80-85883-55-4