Tématem bakalářské práce je problematika adaptace dvouletých dětí do dětské skupiny,
o jejich zařazování se v současné době diskutuje. V teoretické části bude popsán psychosociální vývoj dítěte od narození do předškolního věku, s důrazem na specifika batolecího období
a bude konfrontována možnost uspokojování potřeb dětí této věkové skupiny v rodině
a v dětské skupině. Cílem praktické části práce je zjistit, jak rodiče vnímají adaptaci svých dětí do dětské skupiny a jaké mají pedagogové zkušenosti ve vztahu k této věkové skupině,
jak se cítí být připraveni na práci s těmito dětmi a jak zařazování a adaptaci těchto dětí hodnotí. Šetření je směřováno na rodiče dětí, které navštěvují dětskou skupinu a na pečující osoby,
které o děti v dětské skupině pečují. Šetření ukázalo, že si rodiče volí cestu dětské skupiny, díky individuální péči o jejich děti a, že většina rodičů dává své dítě do dětské skupiny
již ve dvou letech kvůli tomu, že se musí vrátit do zaměstnání.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis will be the issue of adaptation of two-year-olds into
a children's group in kindergarten, their inclusion is currently under discussion. The theoretical part will describe the psychosocial development of the child from birth to preschool age,
with an emphasis on the specifics of the toddler period and will confront the possibility
of satisfying the needs of children of this age group in the family and kindergarten / children group. The aim of the practical part of the thesis will be to find out what experience teachers have in relation to this age group, how they feel ready to work with these children and how they evaluate the inclusion and adaptation of these children. The investigation will be directed
to kindergarten teachers, where these children are located.
Klíčová slova
Dvouleté děti, psychosomatický vývoj, temperament dítěte, psychická odolnost, dětská skupina
Klíčová slova v angličtině
Two-year-old children, psychosomatic development, temperament of the child, mental resistance, children's group
Rozsah průvodní práce
48 s. 73 376 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je problematika adaptace dvouletých dětí do dětské skupiny,
o jejich zařazování se v současné době diskutuje. V teoretické části bude popsán psychosociální vývoj dítěte od narození do předškolního věku, s důrazem na specifika batolecího období
a bude konfrontována možnost uspokojování potřeb dětí této věkové skupiny v rodině
a v dětské skupině. Cílem praktické části práce je zjistit, jak rodiče vnímají adaptaci svých dětí do dětské skupiny a jaké mají pedagogové zkušenosti ve vztahu k této věkové skupině,
jak se cítí být připraveni na práci s těmito dětmi a jak zařazování a adaptaci těchto dětí hodnotí. Šetření je směřováno na rodiče dětí, které navštěvují dětskou skupinu a na pečující osoby,
které o děti v dětské skupině pečují. Šetření ukázalo, že si rodiče volí cestu dětské skupiny, díky individuální péči o jejich děti a, že většina rodičů dává své dítě do dětské skupiny
již ve dvou letech kvůli tomu, že se musí vrátit do zaměstnání.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis will be the issue of adaptation of two-year-olds into
a children's group in kindergarten, their inclusion is currently under discussion. The theoretical part will describe the psychosocial development of the child from birth to preschool age,
with an emphasis on the specifics of the toddler period and will confront the possibility
of satisfying the needs of children of this age group in the family and kindergarten / children group. The aim of the practical part of the thesis will be to find out what experience teachers have in relation to this age group, how they feel ready to work with these children and how they evaluate the inclusion and adaptation of these children. The investigation will be directed
to kindergarten teachers, where these children are located.
Klíčová slova
Dvouleté děti, psychosomatický vývoj, temperament dítěte, psychická odolnost, dětská skupina
Klíčová slova v angličtině
Two-year-old children, psychosomatic development, temperament of the child, mental resistance, children's group
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude problematika adaptace dvouletých dětí do dětské skupiny v mateřské škole, o jejich zařazování se v současné době diskutuje. V teoretické čísti bude popsán psychosociální vývoj dítěte od narození do předškolního věku, s důrazem na specifika batolecího období a bude konfrontována možnost uspokojování potřeb dětí této věkové skupiny v rodině a v mateřské škole/dětské skupině. Cílem praktické části práce bude zjistit, jaké mají pedagogové zkušenosti ve vztahu k této věkové skupině, jak se cítí být připraveni na práci s těmito dětmi a jak zařazování a adaptaci těchto dětí hodnotí. Šetření bude směřováno na učitelky MŠ, kde jsou tyto děti umístěné.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude problematika adaptace dvouletých dětí do dětské skupiny v mateřské škole, o jejich zařazování se v současné době diskutuje. V teoretické čísti bude popsán psychosociální vývoj dítěte od narození do předškolního věku, s důrazem na specifika batolecího období a bude konfrontována možnost uspokojování potřeb dětí této věkové skupiny v rodině a v mateřské škole/dětské skupině. Cílem praktické části práce bude zjistit, jaké mají pedagogové zkušenosti ve vztahu k této věkové skupině, jak se cítí být připraveni na práci s těmito dětmi a jak zařazování a adaptaci těchto dětí hodnotí. Šetření bude směřováno na učitelky MŠ, kde jsou tyto děti umístěné.
Seznam doporučené literatury
ALEEN, K. E.; MAROTZ, L. R, R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 192 s. ISBN 80-7178-614-4.
BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. 176 s. ISBN 807178-743-4.
BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 356 s. ISBN 978-80-7367-670-4
GRŮZOVÁ, Lucie a SYSLOVÁ, Zora. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 64 s. ISBN 978-80-210-8114-7
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd., Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. 160 s. ISBN 80-247-1424-8.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. 184 s. ISBN 80-247-0870-1.
MERTIN, V.; GILERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1 vyd. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X.
NIESEL, R.; GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. Dana Lisá. 1. vyd. Praha 8 : Portál, 2005. 104 s. ISBN 80-7178-989.
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. 247 s. ISBN 80-246-0877-4.
Seznam doporučené literatury
ALEEN, K. E.; MAROTZ, L. R, R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 192 s. ISBN 80-7178-614-4.
BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. 176 s. ISBN 807178-743-4.
BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 356 s. ISBN 978-80-7367-670-4
GRŮZOVÁ, Lucie a SYSLOVÁ, Zora. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 64 s. ISBN 978-80-210-8114-7
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd., Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. 160 s. ISBN 80-247-1424-8.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. 184 s. ISBN 80-247-0870-1.
MERTIN, V.; GILERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1 vyd. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X.
NIESEL, R.; GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. Dana Lisá. 1. vyd. Praha 8 : Portál, 2005. 104 s. ISBN 80-7178-989.
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. 247 s. ISBN 80-246-0877-4.