Bakalářská práce popisuje reakce dítěte na rozvod a potenciální problémové chování, které z této situace plyne a také vhodné postupy při práci s dětmi, které se v této situaci nalézají.
Teoretická část práce se věnuje pojmu rodiny, manželství, rozvodu, problémovému chování dětí v důsledku rozvodu a vhodným přístupům při práci s dětmi, nalézajícími se v situaci rozvodu rodičů.
Praktická část práce se zabývá kvalitativní analýzou dat, získaných polostrukturovanými rozhovory, realizovanými se čtyřmi respondenty. Data byla zpracována metodou vytváření trsů.
Práce přinesla zjištění o tom, že nejčastějším změněným, ale akceptovatelným chováním dítěte, které rodiče pozorovali, byl smutek, a nejčastějším pozorovaným problémovým chováním odmítání komunikace. Z proaktivních přístupů rodičů byla nejvíce zastoupena snaha rodiče vysvětlit dítěti důvody rozvodu a z reaktivních přístupů vyhledání odborné pomoci a rozhovor s dítětem o jeho problémovém chování.
Závěr práce mimo jiné poukazuje na nutnost vhodného přístupu k dítěti v náročné době rozvodu rodičů a na důležitost kooperace rodičů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes child's reaction to divorce and the potential problem behavior resulting from this situation. It also defines techniques suitable for working with children, who are facing such a situation.
The theoretical part of the thesis deals with the concept of family, marriage, divorce, problem behavior of the children as a consequence of the divorce and convenient methods of working with children facing the situation of their parents getting divorced.
The practical part of the thesis looks into qualitative analysis of data obtained by semi-structured interviews, realized with four respondents. The data was processed by the method of clustering.
Based on the thesis, it was found out that the most frequent, but acceptable change in the child's behavior, which was observed by the parents, was sadness, on the other hand, the most common problem behavior was the rejection of communication. The most significant proactive reaction of the parents was the effort to explain the child the reasons for the divorce, as for the reactive approaches, in most cases the parents sought professional help and discussed with the child his / her problem behavior.
The conclusion of the thesis points out, among other things, the necessity of a suitable attitude toward the child in difficult time of divorce of parents and the importance of the parents' cooperation.
Klíčová slova
rozpad manželství, rozvod, problémové chování, rodičovský postup
Klíčová slova v angličtině
marriage breakdown, divorce, problem behavior, parental procedure
Rozsah průvodní práce
62 s. (102 747)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce popisuje reakce dítěte na rozvod a potenciální problémové chování, které z této situace plyne a také vhodné postupy při práci s dětmi, které se v této situaci nalézají.
Teoretická část práce se věnuje pojmu rodiny, manželství, rozvodu, problémovému chování dětí v důsledku rozvodu a vhodným přístupům při práci s dětmi, nalézajícími se v situaci rozvodu rodičů.
Praktická část práce se zabývá kvalitativní analýzou dat, získaných polostrukturovanými rozhovory, realizovanými se čtyřmi respondenty. Data byla zpracována metodou vytváření trsů.
Práce přinesla zjištění o tom, že nejčastějším změněným, ale akceptovatelným chováním dítěte, které rodiče pozorovali, byl smutek, a nejčastějším pozorovaným problémovým chováním odmítání komunikace. Z proaktivních přístupů rodičů byla nejvíce zastoupena snaha rodiče vysvětlit dítěti důvody rozvodu a z reaktivních přístupů vyhledání odborné pomoci a rozhovor s dítětem o jeho problémovém chování.
Závěr práce mimo jiné poukazuje na nutnost vhodného přístupu k dítěti v náročné době rozvodu rodičů a na důležitost kooperace rodičů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes child's reaction to divorce and the potential problem behavior resulting from this situation. It also defines techniques suitable for working with children, who are facing such a situation.
The theoretical part of the thesis deals with the concept of family, marriage, divorce, problem behavior of the children as a consequence of the divorce and convenient methods of working with children facing the situation of their parents getting divorced.
The practical part of the thesis looks into qualitative analysis of data obtained by semi-structured interviews, realized with four respondents. The data was processed by the method of clustering.
Based on the thesis, it was found out that the most frequent, but acceptable change in the child's behavior, which was observed by the parents, was sadness, on the other hand, the most common problem behavior was the rejection of communication. The most significant proactive reaction of the parents was the effort to explain the child the reasons for the divorce, as for the reactive approaches, in most cases the parents sought professional help and discussed with the child his / her problem behavior.
The conclusion of the thesis points out, among other things, the necessity of a suitable attitude toward the child in difficult time of divorce of parents and the importance of the parents' cooperation.
Klíčová slova
rozpad manželství, rozvod, problémové chování, rodičovský postup
Klíčová slova v angličtině
marriage breakdown, divorce, problem behavior, parental procedure
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Rozvodovost je významným problémem dnešní společnosti. Podle aktuálních dat se
rozpadá téměř polovina manželství nebo partnerství (Český statistický úřad, 2016).
Zároveň je situace rozvodu nebo rozchodu rodičů vnímána jako zátěžový faktor pro
dítě, který může mít dalekosáhlé důsledky.
Formulování výzkumného problému a výzkumného cíle:
Ve své práci se budu stručně zabývat problematikou rodiny, rozvodu a podrobněji se
zaměřím na reakce dítěte a potenciální problémové chování dítěte, které z této
situace plyne. Také se pokusím o zmapování vhodných postupů při práci s dětmi,
které se v této situaci nalézají.
Nástin metodologie:
Pro naplnění cíle praktické části práce bude využita kvalitativní strategie-
technika sběru dat polostrukturovaného rozhovoru, případně také technika
pozorování.
Výběrový soubor:
Rozhovory budou realizovány se čtyřmi rodiči, kteří se rozešli či rozvedli s
partnerem. Pokud mi to bude umožněno, realizuji pozorování dětí.
Přínos práce:
Přínosem mé bakalářské práce bude komplexnější popis dané problematiky, podložený
praktickou částí bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Rozvodovost je významným problémem dnešní společnosti. Podle aktuálních dat se
rozpadá téměř polovina manželství nebo partnerství (Český statistický úřad, 2016).
Zároveň je situace rozvodu nebo rozchodu rodičů vnímána jako zátěžový faktor pro
dítě, který může mít dalekosáhlé důsledky.
Formulování výzkumného problému a výzkumného cíle:
Ve své práci se budu stručně zabývat problematikou rodiny, rozvodu a podrobněji se
zaměřím na reakce dítěte a potenciální problémové chování dítěte, které z této
situace plyne. Také se pokusím o zmapování vhodných postupů při práci s dětmi,
které se v této situaci nalézají.
Nástin metodologie:
Pro naplnění cíle praktické části práce bude využita kvalitativní strategie-
technika sběru dat polostrukturovaného rozhovoru, případně také technika
pozorování.
Výběrový soubor:
Rozhovory budou realizovány se čtyřmi rodiči, kteří se rozešli či rozvedli s
partnerem. Pokud mi to bude umožněno, realizuji pozorování dětí.
Přínos práce:
Přínosem mé bakalářské práce bude komplexnější popis dané problematiky, podložený
praktickou částí bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. BAKALÁŘ, E., et al., 2006. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha:
Karolinum. 126 s. ISBN 80-246-1089-2.
2. KRAUS, B., 2014. Základy sociální pedagogiky. 2. vydání. Praha: Portál. 216 s.
ISBN 978-80-262-0643-9.
3. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH Z., 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:
Grada. Pro rodiče. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
4. MATĚJČEK, Z., 2008. Co děti nejvíc potřebují. 5. vydání. Praha: Portál. 108 s.
Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
5. MIOVSKÝ, M., 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha:
Grada. 332 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
6. PROCHÁZKA, M., 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. 203 s. Pedagogika
(Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
7. SMITH, H., 2004. Děti a rozvod. Praha: Portál. 184 s. ISBN 80-717-8906-2.
8. ŠPAŇHELOVÁ, I., 2010. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada. 184 s. ISBN 978-80-247-
3181-0.
9. ŠVESTKA, J., et al., 2014. Občanský zákoník. Komentář. Svazek II. Praha: Wolters
Kluwer, a. s. 752. s. ISBN 978-80-7478-457-6.
Citace:
Úhrnná rozvodovost v letech 1950-2016. 2016. [online]. Český statistický úřad.
[cit. 2018-04-10]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/uhrnna-rozvodovost
-v-letech-1950-2016
Seznam doporučené literatury
1. BAKALÁŘ, E., et al., 2006. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha:
Karolinum. 126 s. ISBN 80-246-1089-2.
2. KRAUS, B., 2014. Základy sociální pedagogiky. 2. vydání. Praha: Portál. 216 s.
ISBN 978-80-262-0643-9.
3. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH Z., 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:
Grada. Pro rodiče. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
4. MATĚJČEK, Z., 2008. Co děti nejvíc potřebují. 5. vydání. Praha: Portál. 108 s.
Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
5. MIOVSKÝ, M., 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha:
Grada. 332 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
6. PROCHÁZKA, M., 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. 203 s. Pedagogika
(Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
7. SMITH, H., 2004. Děti a rozvod. Praha: Portál. 184 s. ISBN 80-717-8906-2.
8. ŠPAŇHELOVÁ, I., 2010. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada. 184 s. ISBN 978-80-247-
3181-0.
9. ŠVESTKA, J., et al., 2014. Občanský zákoník. Komentář. Svazek II. Praha: Wolters
Kluwer, a. s. 752. s. ISBN 978-80-7478-457-6.
Citace:
Úhrnná rozvodovost v letech 1950-2016. 2016. [online]. Český statistický úřad.
[cit. 2018-04-10]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/uhrnna-rozvodovost
-v-letech-1950-2016