Tato diplomová práce se zabývá využitím autentického literárního textu ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Autentický text představuje jazykový vklad, který napomáhá přirozenému osvojování cizí řeči. Vteoretické části jsou popsány podmínky pro osvojení cizího jazyka, typy autentických textů, kritéria pro výběr vhodných autentických materiálů a postup, jak s nimi ve výuce pracovat. Praktická část je realizována formou přípravy plánu třech vyučovacích hodin anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Cílem hodin je za využití autentického textu rozvoj čtenářských dovedností a podpora čtenářské gramotnosti žáků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the usage of authentic literary texts in English teaching at middle school level. Authentic texts present a language input which helps natural language acquisition. The theoretical part is based on the description of conditions for language acquisition, types of authentic texts and a lesson procedure that deals with them. The practical part is realized through the lesson plan of three English lessons at middle school level. The aims of the lessons are to develop reading skills by using authentic texts and to support pupils' reading literacy.
English, authentic text, language input, language acquisition, reading skills, reading literacy
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá využitím autentického literárního textu ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Autentický text představuje jazykový vklad, který napomáhá přirozenému osvojování cizí řeči. Vteoretické části jsou popsány podmínky pro osvojení cizího jazyka, typy autentických textů, kritéria pro výběr vhodných autentických materiálů a postup, jak s nimi ve výuce pracovat. Praktická část je realizována formou přípravy plánu třech vyučovacích hodin anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Cílem hodin je za využití autentického textu rozvoj čtenářských dovedností a podpora čtenářské gramotnosti žáků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the usage of authentic literary texts in English teaching at middle school level. Authentic texts present a language input which helps natural language acquisition. The theoretical part is based on the description of conditions for language acquisition, types of authentic texts and a lesson procedure that deals with them. The practical part is realized through the lesson plan of three English lessons at middle school level. The aims of the lessons are to develop reading skills by using authentic texts and to support pupils' reading literacy.
English, authentic text, language input, language acquisition, reading skills, reading literacy
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude zabývat využitím autentického literárního textu ve výuce anglického jazyka. Je známo, že pro přirozené osvojování cizího jazyka je potřeba tzv. jazykového vstupu získaného buď poslechem nebo čtením, který musí být autentický. V teoretické části se proto diplomantka bude zabývat tím, co jsou autentické materiály a proč je důležité je ve výuce používat. V době, kdy stále slýcháme o tom, že děti nečtou, se bude také zabývat možností motivování žáků ke čtení právě využitím kvalitních autentických materiálů.
Kromě toho se bude zabývat rozvojem čtenářské gramotnosti, možností rozvoje konkrétních čtenářských dovedností v cizím jazyce.
Výstupem praktické části bude příprava několika hodin anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ s využitím autentického literárního textu. Tyto hodiny budou korespondovat s RVP a ŠVP dané školy a budou detailně popsány z hlediska jazykových cílů, tedy především rozvoje čtenářských dovedností.
Navržené hodiny budou ideálně odučené a následně reflektované.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude zabývat využitím autentického literárního textu ve výuce anglického jazyka. Je známo, že pro přirozené osvojování cizího jazyka je potřeba tzv. jazykového vstupu získaného buď poslechem nebo čtením, který musí být autentický. V teoretické části se proto diplomantka bude zabývat tím, co jsou autentické materiály a proč je důležité je ve výuce používat. V době, kdy stále slýcháme o tom, že děti nečtou, se bude také zabývat možností motivování žáků ke čtení právě využitím kvalitních autentických materiálů.
Kromě toho se bude zabývat rozvojem čtenářské gramotnosti, možností rozvoje konkrétních čtenářských dovedností v cizím jazyce.
Výstupem praktické části bude příprava několika hodin anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ s využitím autentického literárního textu. Tyto hodiny budou korespondovat s RVP a ŠVP dané školy a budou detailně popsány z hlediska jazykových cílů, tedy především rozvoje čtenářských dovedností.
Navržené hodiny budou ideálně odučené a následně reflektované.
Seznam doporučené literatury
Azri, R., H. & Rashdi, M., H. (2014). The effect of using authentic materials in teaching. International journal of scientific & technology research. 3(10), 249-254. Dostupné z: http://www.ijstr.org/final-print/oct2014/The-Effect-Of-Using-Authentic-Materials-In-Teaching.pdf
Belaid, A., M. (2015). Using Authentic Materials in the Foreign Language Classrooms: Teacher Attitudes and Perceptions in Libyan Universities. Internation Journal of Learning & Development. 5(3), 25- 37. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.5296/ ijld.v5i3.8218
Beréšová, J. (2014) Autentické materiály a ich opodstatněnosť v cudzojazyčnom vzdelávaní. Trnavská univerzita. ISBN 978-80-8082-827-1
Collie, J and Slater, S. (2011) Literature in the Language Classroom, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-31224-0.
Hişmanoglu, M. (2005). Teaching English through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1), 53-66. Dostupné z: http://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/6
Hwang, C., C. (2005). Effective EFL Education Through Popular Authentic Materials. Asian EFL Journal. 7 (1), 1-12. Dostupné z: http://www.asian-efl-journal.com/March_05_ch.pdf
Nuttall, C. (2005) Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Macmillan, ISBN 1-4050-8005-1
Peacock, M. (1997). The effect of authentic materials on the motivation of EFL learners. ELT Journal, 51(2), 144-156. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/elt/51.2.144
Qurratulain, E. (2015). Developing effecttive reading skills through authentic texts. Sci. Int. (Lahore), 27(4), 3671-3679. Dostupné z: http://www.sci-int.com/pdf/16990431093671-3679-Qurratulain--AUthentic%20columns%20Copy%20(2)%20(1)-1.pdf
Siao-cing, G. (2012).Using Authentic Materials for Extensive Reading to Promote English Proficiency. ERIC. 5(8), 196-206. Dostupné z: https://eric.ed.gov/?id=EJ1079781
Williams, E. & Moran, Ch. (1989). Reading in a foreign language at intermediate and advanced levels with particular reference to English. Cambridge University Press. 22(4), 217-228. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/reading-in-a-foreign-language-at-intermediate-and-advanced-levels-with-particular-reference-to-english/5260EF1DDD28593428976AB1FD1A4548
Seznam doporučené literatury
Azri, R., H. & Rashdi, M., H. (2014). The effect of using authentic materials in teaching. International journal of scientific & technology research. 3(10), 249-254. Dostupné z: http://www.ijstr.org/final-print/oct2014/The-Effect-Of-Using-Authentic-Materials-In-Teaching.pdf
Belaid, A., M. (2015). Using Authentic Materials in the Foreign Language Classrooms: Teacher Attitudes and Perceptions in Libyan Universities. Internation Journal of Learning & Development. 5(3), 25- 37. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.5296/ ijld.v5i3.8218
Beréšová, J. (2014) Autentické materiály a ich opodstatněnosť v cudzojazyčnom vzdelávaní. Trnavská univerzita. ISBN 978-80-8082-827-1
Collie, J and Slater, S. (2011) Literature in the Language Classroom, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-31224-0.
Hişmanoglu, M. (2005). Teaching English through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1), 53-66. Dostupné z: http://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/6
Hwang, C., C. (2005). Effective EFL Education Through Popular Authentic Materials. Asian EFL Journal. 7 (1), 1-12. Dostupné z: http://www.asian-efl-journal.com/March_05_ch.pdf
Nuttall, C. (2005) Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Macmillan, ISBN 1-4050-8005-1
Peacock, M. (1997). The effect of authentic materials on the motivation of EFL learners. ELT Journal, 51(2), 144-156. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/elt/51.2.144
Qurratulain, E. (2015). Developing effecttive reading skills through authentic texts. Sci. Int. (Lahore), 27(4), 3671-3679. Dostupné z: http://www.sci-int.com/pdf/16990431093671-3679-Qurratulain--AUthentic%20columns%20Copy%20(2)%20(1)-1.pdf
Siao-cing, G. (2012).Using Authentic Materials for Extensive Reading to Promote English Proficiency. ERIC. 5(8), 196-206. Dostupné z: https://eric.ed.gov/?id=EJ1079781
Williams, E. & Moran, Ch. (1989). Reading in a foreign language at intermediate and advanced levels with particular reference to English. Cambridge University Press. 22(4), 217-228. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/reading-in-a-foreign-language-at-intermediate-and-advanced-levels-with-particular-reference-to-english/5260EF1DDD28593428976AB1FD1A4548