Bakalářská práce se zabývá vlivem klasických pohádek na psychický a výtvarný vývoj dítěte předškolního a mladšího školního věku.
Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První kapitola představuje specifika vývojové psychologie, druhá kapitola je věnována ontogenezi výtvarného projevu a poslední část se zaměřuje na historii pohádky a její rozdělení. Praktická část obsahuje zmapování akvarelů s tématem klasické pohádky. Předmětem kvalitativního výzkumu jsou výtvarně zpracované klasické pohádky dětmi z mateřské a základní školy, které jsou následně výtvarně a ontogeneticky rozebrány s možným přesahem do interpretačního východiska. Tato část výzkumu obsahuje také polostrukturovaný rozhovor s autory vybraných výtvarně zpracovaných pohádek, jenž bude závěrem zhodnocen.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of authentic fairy tales on the psychological and artistic development of a child of preschool and younger school age.
The theoretical part of the thesis contains three main chapters. The first chapter presents the specifics of evolutionary psychology, the second chapter deals with the ontogenesis of artistic expression and the last part focuses on the history of the fairy tale and its classification. The practical part includes a selection of watercolors showing the authentic fairy tale. Qualitative research contains artistically interpreted authentic fairy tales prepared by kindergarten children and primary school children, following by artistically and ontogenetically analysis with a possible overlap into the interpretive basis. This part of the research also contains a semi-structured interview with the authors of artistically interpreted fairy tales, followed by the final evaluation.
Klíčová slova
klasické pohádky, výtvarný vývoj, psychický vývoj, předškolní věk, mladší školní věk
Bakalářská práce se zabývá vlivem klasických pohádek na psychický a výtvarný vývoj dítěte předškolního a mladšího školního věku.
Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První kapitola představuje specifika vývojové psychologie, druhá kapitola je věnována ontogenezi výtvarného projevu a poslední část se zaměřuje na historii pohádky a její rozdělení. Praktická část obsahuje zmapování akvarelů s tématem klasické pohádky. Předmětem kvalitativního výzkumu jsou výtvarně zpracované klasické pohádky dětmi z mateřské a základní školy, které jsou následně výtvarně a ontogeneticky rozebrány s možným přesahem do interpretačního východiska. Tato část výzkumu obsahuje také polostrukturovaný rozhovor s autory vybraných výtvarně zpracovaných pohádek, jenž bude závěrem zhodnocen.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of authentic fairy tales on the psychological and artistic development of a child of preschool and younger school age.
The theoretical part of the thesis contains three main chapters. The first chapter presents the specifics of evolutionary psychology, the second chapter deals with the ontogenesis of artistic expression and the last part focuses on the history of the fairy tale and its classification. The practical part includes a selection of watercolors showing the authentic fairy tale. Qualitative research contains artistically interpreted authentic fairy tales prepared by kindergarten children and primary school children, following by artistically and ontogenetically analysis with a possible overlap into the interpretive basis. This part of the research also contains a semi-structured interview with the authors of artistically interpreted fairy tales, followed by the final evaluation.
Klíčová slova
klasické pohádky, výtvarný vývoj, psychický vývoj, předškolní věk, mladší školní věk
Bakalářská práce se bude zabývat působením klasických pohádek na výtvarný projev a vývoj psychiky dětí v předškolním a mladším školním věku. V teoretické části práce vymezím pojetí ontogeneze výtvarného projevu a následně specifika vývojové psychologie. Zaměřím se na rozdělení pohádek a jejich historický vývoj až po současné pojetí. V praktické části bude rozebrán význam pohádek na psychický vývoj, identitu a osobnostní růst dítěte. Tato část bude obsahovat výtvarné zpracování pohádek s pokusem o zachycení symbolických obsahů a jejich možných přesahů do snové roviny. Bude zde analýza vybraných pohádek, jejich interpretace a zmapování artefaktů (rozdílné výtvarné techniky, zaměřeno zejména na akvarel) Část výzkumu bude také obsahovat polostrukturovaný rozhovor s autory vybraných artefaktů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat působením klasických pohádek na výtvarný projev a vývoj psychiky dětí v předškolním a mladším školním věku. V teoretické části práce vymezím pojetí ontogeneze výtvarného projevu a následně specifika vývojové psychologie. Zaměřím se na rozdělení pohádek a jejich historický vývoj až po současné pojetí. V praktické části bude rozebrán význam pohádek na psychický vývoj, identitu a osobnostní růst dítěte. Tato část bude obsahovat výtvarné zpracování pohádek s pokusem o zachycení symbolických obsahů a jejich možných přesahů do snové roviny. Bude zde analýza vybraných pohádek, jejich interpretace a zmapování artefaktů (rozdílné výtvarné techniky, zaměřeno zejména na akvarel) Část výzkumu bude také obsahovat polostrukturovaný rozhovor s autory vybraných artefaktů.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
BOSS, M.: Včera v noci se mi zdálo., Triton, 2002.
CORBETT, L., STEIN, M.: Příběhy duše III.: Moderní jungiánský výklad pohádek. 1. vyd., Emitos, Brno 2007.
ČERNOUŠEK, M.: Děti a svět pohádek. 1. vyd., Albatros, Praha 1990.
ČERNOUŠEK, M.: Sen a snění. 1. vyd., Horizont, Praha 1988.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
FRANZ, M. L..: Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2008.
FREIBERGROVÁ, S., SELMA, H.: Magické roky, Triton, 2010.
FREUD, S.: Vybrané spisy I. 1 PŘEDNÁŠKY K ÚVODU DO PSYCHOANALÝZY, 2 NOVÁ ŘADA PŘEDNÁŠEK K ÚVODU DO PSYCHOANALÝZY, Avicenum, zdravotnické nakladatelství, Praha, 1991.
FREUD, S.: Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2003.
FROMM, E.: Mýtus, sen a rituál. 1. vyd., Aurora, Praha 1999.
JUNG, C.G.: Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi., Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1997.
LHOTOVÁ, M.: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010.
LUŽÍK, R.: Pohádka a dětská duše. 1. vyd., Václav Petr (Svazky úvah a studií, č. 88), Praha 1944.
PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia, 2007, Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
PÖTHE, P.: Emoční poruchy v dětství a dospívání, Grada, 2013.
PROPP, V. J.: Morfologie pohádky a jiné studie. 2. vyd., H & H Vyšehradská, Jinočany 2008.
UŽDIL, J.; ŠAŠINKOVÁ, E. Výtvarný výchova v předškolním věku. Praha: SPN, 1983.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání, Karolinum, 2012.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
BOSS, M.: Včera v noci se mi zdálo., Triton, 2002.
CORBETT, L., STEIN, M.: Příběhy duše III.: Moderní jungiánský výklad pohádek. 1. vyd., Emitos, Brno 2007.
ČERNOUŠEK, M.: Děti a svět pohádek. 1. vyd., Albatros, Praha 1990.
ČERNOUŠEK, M.: Sen a snění. 1. vyd., Horizont, Praha 1988.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
FRANZ, M. L..: Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2008.
FREIBERGROVÁ, S., SELMA, H.: Magické roky, Triton, 2010.
FREUD, S.: Vybrané spisy I. 1 PŘEDNÁŠKY K ÚVODU DO PSYCHOANALÝZY, 2 NOVÁ ŘADA PŘEDNÁŠEK K ÚVODU DO PSYCHOANALÝZY, Avicenum, zdravotnické nakladatelství, Praha, 1991.
FREUD, S.: Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2003.
FROMM, E.: Mýtus, sen a rituál. 1. vyd., Aurora, Praha 1999.
JUNG, C.G.: Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi., Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1997.
LHOTOVÁ, M.: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010.
LUŽÍK, R.: Pohádka a dětská duše. 1. vyd., Václav Petr (Svazky úvah a studií, č. 88), Praha 1944.
PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia, 2007, Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
PÖTHE, P.: Emoční poruchy v dětství a dospívání, Grada, 2013.
PROPP, V. J.: Morfologie pohádky a jiné studie. 2. vyd., H & H Vyšehradská, Jinočany 2008.
UŽDIL, J.; ŠAŠINKOVÁ, E. Výtvarný výchova v předškolním věku. Praha: SPN, 1983.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání, Karolinum, 2012.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.