Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pedagogové základních škol vnímají nesezdané soužití obecně a jak vnímají alternativní formy rodinných svazků u svých žáků. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se rodiny, manželství a nesezdaného soužití. Praktická část prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu, který je realizován formou rozhovorů. Hlavní výzkumnou otázkou je: Jaký předpokládají vliv nesezdaného soužití na dítě pedagogové a jaký již ne? Výzkumný soubor tvoří učitelky základních škol. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že učitelky základních škol nesezdané soužití neodsuzují, ale většina zastává spíše tradiční model rodinného uspořádání. Učitelky se shodují, že pokud rodina vytváří pro dítě pocity bezpečí, jistoty, sounáležitosti a láskyplné vztahy, již není rozhodující, v jakém svazku partneři žijí. Dále z výsledků výzkumu vyplynulo, že dle pedagogů může mít nesezdané soužití vliv na dítě, zejména na dítě staršího školního věku. Dle pedagogů má nesezdané soužití vliv na psychiku, objevuje se zhoršení prospěchu a výchovné problémy. Dítě mladšího školního věku si nesezdané soužití rodičů ani neuvědomuje a nemá na něj negativní vliv, pokud jde o harmonické soužití.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to find out how primary school teachers perceive unmarried cohabitation in general and how they perceive alternative forms of family ties in their pupils. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines the basic concepts related to family, marriage and unmarried cohabitation. The practical part presents the results of qualitative research, which is carried out in the form of interviews. The main research question is: What are the effects of unmarried cohabitation on the child that educators anticipate and what are they not? The research group consists of primary school teachers. The results of the research showed that primary school teachers do not condemn unmarried cohabitation, but most support the traditional model of family organization. Teachers agree that if the family creates feelings of security, security, belonging and loving relationships for the child, it is no longer decisive in which union the partners live. Furthermore, the results of the research showed that according to teachers, unmarried cohabitation can have an effect on the child, especially on a child of older school age. According to educators, unmarried cohabitation has an effect on the psyche, there is a worsening of benefits and educational problems. A child of younger school age is not even aware of the unmarried cohabitation of his parents and does not have a negative effect on him in terms of harmonious cohabitation.
Klíčová slova
rodina, manželství, nesezdané soužití, rodiče, dítě na základní škole
Klíčová slova v angličtině
family, marriage, unmarried cohabitation, parents, child in primary school
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pedagogové základních škol vnímají nesezdané soužití obecně a jak vnímají alternativní formy rodinných svazků u svých žáků. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se rodiny, manželství a nesezdaného soužití. Praktická část prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu, který je realizován formou rozhovorů. Hlavní výzkumnou otázkou je: Jaký předpokládají vliv nesezdaného soužití na dítě pedagogové a jaký již ne? Výzkumný soubor tvoří učitelky základních škol. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že učitelky základních škol nesezdané soužití neodsuzují, ale většina zastává spíše tradiční model rodinného uspořádání. Učitelky se shodují, že pokud rodina vytváří pro dítě pocity bezpečí, jistoty, sounáležitosti a láskyplné vztahy, již není rozhodující, v jakém svazku partneři žijí. Dále z výsledků výzkumu vyplynulo, že dle pedagogů může mít nesezdané soužití vliv na dítě, zejména na dítě staršího školního věku. Dle pedagogů má nesezdané soužití vliv na psychiku, objevuje se zhoršení prospěchu a výchovné problémy. Dítě mladšího školního věku si nesezdané soužití rodičů ani neuvědomuje a nemá na něj negativní vliv, pokud jde o harmonické soužití.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to find out how primary school teachers perceive unmarried cohabitation in general and how they perceive alternative forms of family ties in their pupils. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part defines the basic concepts related to family, marriage and unmarried cohabitation. The practical part presents the results of qualitative research, which is carried out in the form of interviews. The main research question is: What are the effects of unmarried cohabitation on the child that educators anticipate and what are they not? The research group consists of primary school teachers. The results of the research showed that primary school teachers do not condemn unmarried cohabitation, but most support the traditional model of family organization. Teachers agree that if the family creates feelings of security, security, belonging and loving relationships for the child, it is no longer decisive in which union the partners live. Furthermore, the results of the research showed that according to teachers, unmarried cohabitation can have an effect on the child, especially on a child of older school age. According to educators, unmarried cohabitation has an effect on the psyche, there is a worsening of benefits and educational problems. A child of younger school age is not even aware of the unmarried cohabitation of his parents and does not have a negative effect on him in terms of harmonious cohabitation.
Klíčová slova
rodina, manželství, nesezdané soužití, rodiče, dítě na základní škole
Klíčová slova v angličtině
family, marriage, unmarried cohabitation, parents, child in primary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jak pedagogové základních škol vnímají nesezdané soužití obecně a jak vnímají alternativní formy rodinných svazků u svých žáků. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části budou vymezeny základní pojmy týkající se rodiny, manželství a partnerského soužití. Praktická část bude prezentovat výsledky kvalitativního výzkumu, který je realizován formou rozhovorů.
Výzkumné otázky jsou: Jaký předpokládají vliv nesezdaného soužití na dítě pedagogové
a jaký již ne? Jaké souvislosti je napadají při jiných formách partnerského soužití a jak je hodnotí? Jaké informace o rodinném zázemí dětí si sbírají a jak s nimi pracují.
Jak komunikují s dětmi případné téma rodina a jak hodnotí jeho zpracování v učebnicích či ŠVP své školy.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jak pedagogové základních škol vnímají nesezdané soužití obecně a jak vnímají alternativní formy rodinných svazků u svých žáků. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části budou vymezeny základní pojmy týkající se rodiny, manželství a partnerského soužití. Praktická část bude prezentovat výsledky kvalitativního výzkumu, který je realizován formou rozhovorů.
Výzkumné otázky jsou: Jaký předpokládají vliv nesezdaného soužití na dítě pedagogové
a jaký již ne? Jaké souvislosti je napadají při jiných formách partnerského soužití a jak je hodnotí? Jaké informace o rodinném zázemí dětí si sbírají a jak s nimi pracují.
Jak komunikují s dětmi případné téma rodina a jak hodnotí jeho zpracování v učebnicích či ŠVP své školy.
Seznam doporučené literatury
GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W., ed. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
HAMPLOVÁ, Dana. Děti na psí knížku?: mimomanželská plodnost v ČR. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2007. ISBN 978-80-7330-128-6.
KLÍMOVÁ CHALOUPKOVÁ, Jana a Petra ŠALAMOUNOVÁ. Postoje k manželství, rodičovství a k rolím v rodině v České republice a v Evropě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, c2004. Sociologické studie. ISBN 80-7330-062-1.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-901424-7-8.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Základy sociologie. ISBN 80-86429-05-9.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
Seznam doporučené literatury
GIDDENS, Anthony, SUTTON, Philip W., ed. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
HAMPLOVÁ, Dana. Děti na psí knížku?: mimomanželská plodnost v ČR. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2007. ISBN 978-80-7330-128-6.
KLÍMOVÁ CHALOUPKOVÁ, Jana a Petra ŠALAMOUNOVÁ. Postoje k manželství, rodičovství a k rolím v rodině v České republice a v Evropě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, c2004. Sociologické studie. ISBN 80-7330-062-1.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-901424-7-8.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Základy sociologie. ISBN 80-86429-05-9.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.