Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním vlivu nízkoarousalové (nízkoaktivační) a vysokoarousalové (vysokoaktivační) hudby na proces učení. Teoretická část práce se věnuje procesu učení, pozornosti, mechanismu paměti a konceptualizaci arousalu jakožto emoční komponenty i obecné složky aktivace v oblasti hudebního pozadí. Praktická část bude provedena formou experimentu, v němž bude ovlivňován proces učení za pomocí prezentace standardizovaných hudebních nahrávek ohodnocených na základě arousalu. Jako experimentální úlohy jsou zvoleny úkoly na zapamatování a analýza dat se bude zabývat rozdíly v míře zapamatování na základě přítomnosti variace hudebního působení. Experiment se skládá ze dvou částí. V první se snaží probandi zapamatovat číselné řady a ve druhé části skupiny slov.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the study of the influence of low-arousal (low-activation) and high-arousal (high-activation) music on the learning process. The theoretical part deals with the process of learning, attention, the mechanism of memory and the conceptualization of arousal as an emotional component and a general component of activation in the field of music. The practical part will be performed in the form of an experiment, in which the learning process will be influenced by the presentation of standardized music recordings evaluated on the basis of arousal. Memorabilia tasks are chosen as experimental tasks, and data analysis will address differences in memorization rates based on the presence of variation of musical activity. The experiment consists of two parts, in the first part the probands try to memorize number series and in the second part a group of words.
Klíčová slova
učení, paměť, pozornost, arousal
Klíčová slova v angličtině
learning process, memory, attention, arousal
Rozsah průvodní práce
62 s. (112 329 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním vlivu nízkoarousalové (nízkoaktivační) a vysokoarousalové (vysokoaktivační) hudby na proces učení. Teoretická část práce se věnuje procesu učení, pozornosti, mechanismu paměti a konceptualizaci arousalu jakožto emoční komponenty i obecné složky aktivace v oblasti hudebního pozadí. Praktická část bude provedena formou experimentu, v němž bude ovlivňován proces učení za pomocí prezentace standardizovaných hudebních nahrávek ohodnocených na základě arousalu. Jako experimentální úlohy jsou zvoleny úkoly na zapamatování a analýza dat se bude zabývat rozdíly v míře zapamatování na základě přítomnosti variace hudebního působení. Experiment se skládá ze dvou částí. V první se snaží probandi zapamatovat číselné řady a ve druhé části skupiny slov.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the study of the influence of low-arousal (low-activation) and high-arousal (high-activation) music on the learning process. The theoretical part deals with the process of learning, attention, the mechanism of memory and the conceptualization of arousal as an emotional component and a general component of activation in the field of music. The practical part will be performed in the form of an experiment, in which the learning process will be influenced by the presentation of standardized music recordings evaluated on the basis of arousal. Memorabilia tasks are chosen as experimental tasks, and data analysis will address differences in memorization rates based on the presence of variation of musical activity. The experiment consists of two parts, in the first part the probands try to memorize number series and in the second part a group of words.
Klíčová slova
učení, paměť, pozornost, arousal
Klíčová slova v angličtině
learning process, memory, attention, arousal
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním vlivu nízkoarousalové (nízkoaktivační) a vysokoarousalové (vysokoaktivační) hudby na proces učení. Teoretická část práce se věnuje konceptualizaci arousalu jakožto emoční komponenty i obecné složky aktivace, procesu učení a mechanismu paměti. Praktická část bude provedena formou experimentu, v němž bude ovlivňován proces učení za pomocí prezentace standardizovaných hudebních nahrávek ohodnocených na základě arousalu. Jako experimentální úlohy jsou zvoleny úkoly na zapamatování a analýza dat se bude zabývat rozdíly v míře zapamatování na základě přítomnosti variace hudebního působení.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním vlivu nízkoarousalové (nízkoaktivační) a vysokoarousalové (vysokoaktivační) hudby na proces učení. Teoretická část práce se věnuje konceptualizaci arousalu jakožto emoční komponenty i obecné složky aktivace, procesu učení a mechanismu paměti. Praktická část bude provedena formou experimentu, v němž bude ovlivňován proces učení za pomocí prezentace standardizovaných hudebních nahrávek ohodnocených na základě arousalu. Jako experimentální úlohy jsou zvoleny úkoly na zapamatování a analýza dat se bude zabývat rozdíly v míře zapamatování na základě přítomnosti variace hudebního působení.
Seznam doporučené literatury
de Voogd, Lycia D. & Fernández, G. (2016). Disentangling the roles of arousal and amygdala activation in emotional declarative memory. Social Cognitive & Affective Neuroscience, 11(9), 1471-80.
Eysenc, M. (1982). Attention and Arousal: Cognition and Performance. Berlin: Springer-Verlang Heidelberg.
Hirokawa, E. (2004). Effects of Music Listening and Relaxation Instructions on Arousal Changes and the Working Memory Task in Older Adults. Journal of Music Therapy, 41(2), 107-127.
Chen, W. & Fleming, R. (2017). Effects of unrecognized physiological residual arousal on emotional experience. Journal of Applied Biobehavioral Research , 22(4), 1-13.
Jäncke, L. (2008). Music, memory and emotion. Journal of Biology, 7(6), 21.
Jäncke, L., & Sandmann, P. (2010). Music listening while you learn: No influence of background music on verbal learning. Behavioral and Brain Functions, 6(1), 3.
Nguyen,T. & Grahn, A., Jessica (2017). Mind Your Music: The Effects of Music-Induced Mood and Arousal Across Different Memory Tasks. Psychomusicology: Music, Mind & Brain, 27(2), 81-94.
Robinson, J. (1994). The Expression and Arousal of Emotion in Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 52(1), 13.
Sharot, T. & Phelps A., Elizabeth (2004). How arousal modulates memory: Disentangling the effects of attention and retention. New York: University Press.
Seznam doporučené literatury
de Voogd, Lycia D. & Fernández, G. (2016). Disentangling the roles of arousal and amygdala activation in emotional declarative memory. Social Cognitive & Affective Neuroscience, 11(9), 1471-80.
Eysenc, M. (1982). Attention and Arousal: Cognition and Performance. Berlin: Springer-Verlang Heidelberg.
Hirokawa, E. (2004). Effects of Music Listening and Relaxation Instructions on Arousal Changes and the Working Memory Task in Older Adults. Journal of Music Therapy, 41(2), 107-127.
Chen, W. & Fleming, R. (2017). Effects of unrecognized physiological residual arousal on emotional experience. Journal of Applied Biobehavioral Research , 22(4), 1-13.
Jäncke, L. (2008). Music, memory and emotion. Journal of Biology, 7(6), 21.
Jäncke, L., & Sandmann, P. (2010). Music listening while you learn: No influence of background music on verbal learning. Behavioral and Brain Functions, 6(1), 3.
Nguyen,T. & Grahn, A., Jessica (2017). Mind Your Music: The Effects of Music-Induced Mood and Arousal Across Different Memory Tasks. Psychomusicology: Music, Mind & Brain, 27(2), 81-94.
Robinson, J. (1994). The Expression and Arousal of Emotion in Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 52(1), 13.
Sharot, T. & Phelps A., Elizabeth (2004). How arousal modulates memory: Disentangling the effects of attention and retention. New York: University Press.