Diplomová práce je zaměřena na průmyslové objekty v Českých Budějovicích a jejich možné uplatnění při technické výuce na 2. stupni základní školy. V teoretické části jsou interpretována východiska projektové a badatelské výuky, exkurze a vybraných výukových metod. Následná část se zabývá pojetím Technické výchovy v rámci oborové didaktiky a RVP ZV. Posledním bodem teoretické části jsou vybrané průmyslové objekty v Českých Budějovicích. Jejich uplatnění je dále rozvinuto v praktické části diplomové práce.
Praktická část obsahuje celkem 5 příprav, které je možné realizovat s žáky 2. stupně základní školy. Součástí praktické části je i informační přehled pro učitele k jednotlivým přípravám a dále možnosti jejich rozšíření. V příloze práce jsou umístěny pracovní listy.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on industrial buildings and objects in České Budějovice and their possible application during technical education at the second stage of the primary schools. Theoretical part of this thesis interprets learning outcomes for project and research teaching as well as excursions and other selected teaching methods. The next section of the theoretical part deals with concept of Technical education within subject didactics and RVP ZV (Curriculum Framework for Primary Education). The last section of the theoretical part introduces selected industrial objects and building in České Budějovice city area. Their application in the course of technical education is further explained in practical section of this thesis.
Practical part contains altogether 5 model lessons which can be applied at the second stage of the primary education. Practical part includes information overview for each model lesson and offers possibility for further extension. The lesson worksheets are enclosed in the attachment.
Klíčová slova
technická výchova, projekt, exkurze, České Budějovice, průmyslový objekt
Klíčová slova v angličtině
technical education, project, excursion, České Budějovice, industrial object
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na průmyslové objekty v Českých Budějovicích a jejich možné uplatnění při technické výuce na 2. stupni základní školy. V teoretické části jsou interpretována východiska projektové a badatelské výuky, exkurze a vybraných výukových metod. Následná část se zabývá pojetím Technické výchovy v rámci oborové didaktiky a RVP ZV. Posledním bodem teoretické části jsou vybrané průmyslové objekty v Českých Budějovicích. Jejich uplatnění je dále rozvinuto v praktické části diplomové práce.
Praktická část obsahuje celkem 5 příprav, které je možné realizovat s žáky 2. stupně základní školy. Součástí praktické části je i informační přehled pro učitele k jednotlivým přípravám a dále možnosti jejich rozšíření. V příloze práce jsou umístěny pracovní listy.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on industrial buildings and objects in České Budějovice and their possible application during technical education at the second stage of the primary schools. Theoretical part of this thesis interprets learning outcomes for project and research teaching as well as excursions and other selected teaching methods. The next section of the theoretical part deals with concept of Technical education within subject didactics and RVP ZV (Curriculum Framework for Primary Education). The last section of the theoretical part introduces selected industrial objects and building in České Budějovice city area. Their application in the course of technical education is further explained in practical section of this thesis.
Practical part contains altogether 5 model lessons which can be applied at the second stage of the primary education. Practical part includes information overview for each model lesson and offers possibility for further extension. The lesson worksheets are enclosed in the attachment.
Klíčová slova
technická výchova, projekt, exkurze, České Budějovice, průmyslový objekt
Klíčová slova v angličtině
technical education, project, excursion, České Budějovice, industrial object
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce a formulujte adekvátní cíle diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: vymezení a principy projektové výuky; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 2. stupně základní školy v technické výchově jak podle RVP pro základní vzdělávání, tak podle aktuální předmětové didaktiky; pojetí učiva o historii techniky na 2. stupni ZŠ; badatelský přístup k výuce technických předmětů.
Na základě těchto přípravných studií proveďte terénní výzkum vhodných objektů pro zařazení do praktické části diplomové práce. Doporučuji ve finále 5 - 6 objektů, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů do technické výuky na 2. stupni ZŠ.
Výukové projekty (prezentace, exkurze, demonstrace, experimenty) budou nosnou součástí praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 2. stupni ZŠ. Pořiďte fotografickou nebo video dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení průmyslových objektů, obsaženým ve Vašich výukových projektech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, reflexi učitele i žáků, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových výukových projektů v technickém vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce a formulujte adekvátní cíle diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: vymezení a principy projektové výuky; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 2. stupně základní školy v technické výchově jak podle RVP pro základní vzdělávání, tak podle aktuální předmětové didaktiky; pojetí učiva o historii techniky na 2. stupni ZŠ; badatelský přístup k výuce technických předmětů.
Na základě těchto přípravných studií proveďte terénní výzkum vhodných objektů pro zařazení do praktické části diplomové práce. Doporučuji ve finále 5 - 6 objektů, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních projektů do technické výuky na 2. stupni ZŠ.
Výukové projekty (prezentace, exkurze, demonstrace, experimenty) budou nosnou součástí praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 2. stupni ZŠ. Pořiďte fotografickou nebo video dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení průmyslových objektů, obsaženým ve Vašich výukových projektech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, reflexi učitele i žáků, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových výukových projektů v technickém vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
BINDER, M., KOVÁŘ, D.: Technické památky Českých Budějovic. 1. vyd. České Budějovice: Milan Binder, 2013, 142 s. ISBN 978-80-87277-05-8.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
DOSTÁL, J., KOŽUCHOVÁ, M.: Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4913-5.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
KROPÁČ, J., KUBÍČEK, Z., CHRÁSKA, M., HAVELKA, M.: Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 3. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [ cit. 2016-10-25].
Seznam doporučené literatury
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
BINDER, M., KOVÁŘ, D.: Technické památky Českých Budějovic. 1. vyd. České Budějovice: Milan Binder, 2013, 142 s. ISBN 978-80-87277-05-8.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
DOSTÁL, J., KOŽUCHOVÁ, M.: Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4913-5.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
KROPÁČ, J., KUBÍČEK, Z., CHRÁSKA, M., HAVELKA, M.: Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 3. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [ cit. 2016-10-25].