Diplomová práce se zabývá využíváním zážitkových aktivit a výchovy a vzděláváním skrze zážitku, jako edukačního nástroje při plánování i realizaci edukačních programů Husitského muzea v Táboře. Zjišťuje, jaké faktory ovlivňují spokojenost návštěvníků, případně opakovanou účast. Popisuje používané metody a formy práce v edukaci v Muzeu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of experiential activities and education and education through experience, as an educational tool in the planning and implementation of educational programs of the Hussite Museum in Tábor. It determines what factors affect visitor satisfaction or repeated participation. It describes the methods and forms of work used in education in the Museum.
Klíčová slova
Zážitková pedagogika, výchova zážitkem, edukace
v muzeu, muzejní edukační programy
Klíčová slova v angličtině
Experiential pedagogy, experience education, education
museum, museum educational programs.
Rozsah průvodní práce
98 s. (198 084 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využíváním zážitkových aktivit a výchovy a vzděláváním skrze zážitku, jako edukačního nástroje při plánování i realizaci edukačních programů Husitského muzea v Táboře. Zjišťuje, jaké faktory ovlivňují spokojenost návštěvníků, případně opakovanou účast. Popisuje používané metody a formy práce v edukaci v Muzeu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of experiential activities and education and education through experience, as an educational tool in the planning and implementation of educational programs of the Hussite Museum in Tábor. It determines what factors affect visitor satisfaction or repeated participation. It describes the methods and forms of work used in education in the Museum.
Klíčová slova
Zážitková pedagogika, výchova zážitkem, edukace
v muzeu, muzejní edukační programy
Klíčová slova v angličtině
Experiential pedagogy, experience education, education
museum, museum educational programs.
Zásady pro vypracování
Práce v první části popíše koncept a cíle edukačních programů v muzeu. Vysvětlí pojmy a metody práce spjaté se zážitkovou pedagogikou, rozliší interaktivní zážitkové programy a zážitkovou pedagogiku, její principy. Kvantitativním výzkumem bude analyzovat data o návštěvnosti a spokojenosti návštěvníků. Kvalitativním výzkumem, případovou studií, metodou polostrukturované ohniskové skupiny a rozhovory získá přehled:
A)jak další návštěvu lektorských programů ovlivňují metody, které programy využívají?
Vrací se návštěvníci "zážitkového programu" k návštěvě muzea či jiných programů?
3b) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na zkušenostech s předešlou návštěvou?
B) jaký vliv měla osobnost lektorky na vnímání programu subjekty
3b) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na zkušenostech s předešlou návštěvou?
C) jak ovlivňují metody zážitkové pedagogiky výběr programů, které chce respondent navštívit
Vrací se návštěvníci "zážitkového programu" k návštěvě muzea či jiných programů?
3a) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na charakteru programu?
D) Jaké kritérium je důležité při rozhodování o objednání programu?
3c) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na tom, jaké je období (školní výlety)?
3d) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na ceně či vhodnosti nabídky?
3e) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na účasti v projektu Paměťové instituce do škol?
Zásady pro vypracování
Práce v první části popíše koncept a cíle edukačních programů v muzeu. Vysvětlí pojmy a metody práce spjaté se zážitkovou pedagogikou, rozliší interaktivní zážitkové programy a zážitkovou pedagogiku, její principy. Kvantitativním výzkumem bude analyzovat data o návštěvnosti a spokojenosti návštěvníků. Kvalitativním výzkumem, případovou studií, metodou polostrukturované ohniskové skupiny a rozhovory získá přehled:
A)jak další návštěvu lektorských programů ovlivňují metody, které programy využívají?
Vrací se návštěvníci "zážitkového programu" k návštěvě muzea či jiných programů?
3b) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na zkušenostech s předešlou návštěvou?
B) jaký vliv měla osobnost lektorky na vnímání programu subjekty
3b) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na zkušenostech s předešlou návštěvou?
C) jak ovlivňují metody zážitkové pedagogiky výběr programů, které chce respondent navštívit
Vrací se návštěvníci "zážitkového programu" k návštěvě muzea či jiných programů?
3a) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na charakteru programu?
D) Jaké kritérium je důležité při rozhodování o objednání programu?
3c) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na tom, jaké je období (školní výlety)?
3d) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na ceně či vhodnosti nabídky?
3e) Navštěvují (školní) skupiny "zážitkové programy" v závislosti na účasti v projektu Paměťové instituce do škol?
Seznam doporučené literatury
1.CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života. Přeložil Eva HAUSEROVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8.
2.BARGEMAN, Marianne Grymer, Andrea GUENTHER, Marianna CARLI, et al. Evropské přesahy muzejní edukace Plzeň 2015: sborník příspěvků z mezinárodního kolokvia 28.-9.4.2015, Plzeň. V Plzni: Západočeské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7247-116-4.
3.FRANC, D.; Zoubková, D.; Martin, A. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press 2007. Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU 1993. Pelánek, R. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál 2010.
4.Galerijní a muzejní edukace: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-700-7.
5.HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
6.JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika. Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.
7.Muzeum a vzdělávací systém v České republice: V. celorepublikové kolokvium na aktuální téma českého muzejnictví: Brno, 11.-12. listopadu 2008 : sborník příspěvků. Praha: Asociace muzeí a galerií České republiky, 2010. ISBN 978-80-86611-39-6.
8.PEARSON, Anne a Chitra ALOYSIUS. The big foot: museums and children with learning difficulties. London: British Museum, 1994.
9.RADER, Karen A a Victoria E. M CAIN. Life on display: revolutionizing U. S. museums of science and natural history in the twentieth century. Chicago: The University of Chicago Press, 2014. ISBN 9780226079660.
10.ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978- 80-244-3003-4.
11.TOMEŠKOVÁ, Kateřina, ed. Jak pracuje tým: prezentační a edukační aktivity muzeí jako důvod spolupráce napříč muzejními profesemi: sborník z Kolokvia Přerov 2016. V Brně: Moravské zemské muzeum v Brně ve spolupráci s Muzeem Komenského v Přerově, 2016. ISBN 978-80-7028- 474-2.
Seznam doporučené literatury
1.CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života. Přeložil Eva HAUSEROVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8.
2.BARGEMAN, Marianne Grymer, Andrea GUENTHER, Marianna CARLI, et al. Evropské přesahy muzejní edukace Plzeň 2015: sborník příspěvků z mezinárodního kolokvia 28.-9.4.2015, Plzeň. V Plzni: Západočeské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7247-116-4.
3.FRANC, D.; Zoubková, D.; Martin, A. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press 2007. Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU 1993. Pelánek, R. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál 2010.
4.Galerijní a muzejní edukace: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-700-7.
5.HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
6.JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika. Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.
7.Muzeum a vzdělávací systém v České republice: V. celorepublikové kolokvium na aktuální téma českého muzejnictví: Brno, 11.-12. listopadu 2008 : sborník příspěvků. Praha: Asociace muzeí a galerií České republiky, 2010. ISBN 978-80-86611-39-6.
8.PEARSON, Anne a Chitra ALOYSIUS. The big foot: museums and children with learning difficulties. London: British Museum, 1994.
9.RADER, Karen A a Victoria E. M CAIN. Life on display: revolutionizing U. S. museums of science and natural history in the twentieth century. Chicago: The University of Chicago Press, 2014. ISBN 9780226079660.
10.ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978- 80-244-3003-4.
11.TOMEŠKOVÁ, Kateřina, ed. Jak pracuje tým: prezentační a edukační aktivity muzeí jako důvod spolupráce napříč muzejními profesemi: sborník z Kolokvia Přerov 2016. V Brně: Moravské zemské muzeum v Brně ve spolupráci s Muzeem Komenského v Přerově, 2016. ISBN 978-80-7028- 474-2.