Práce se zabývá využitím textilní a oděvní tvorby v pedagogice volného času. Teoretická část uvádí předmět a cíle pedagogiky volného času v pojetí různých autorů a vymezuje základní oborové pojmy. Dále charakterizuje volnočasové aktivity, popisuje zájmové činnosti a zaměřuje se na adolescenty coby účastníky těchto aktivit. Analyzuje též využití textilní a oděvní tvorby ve výchovně vzdělávacím procesu a přibližuje tak současnou situaci i vzdělávací instituce, které se prací s textilem zabývají. Závěr teoretické části pojednává o tom, jakými smysly lze vnímat textil a jaké funkce zaujímá v životě každého člověka i společnosti. Přibližuje textilní výtvarné techniky a popisuje patchwork a quilt z hlediska jejich historie, pomůcek a potřebného materiálu.
Praktická část je zaměřena na realizaci didaktického projektu, který byl uskutečněn v rámci činnosti zájmového kroužku v Domově mládeže při OA, SOŠ a SOU v Třeboni. Úvodní část obsahuje základní informace o domově mládeže, kroužku šití a přibližuje účastnice projektu. Na základě poznatků v teoretické části práce jsou vytvořeny tři metodické listy, podle jejichž struktury probíhal výchovně vzdělávací proces jednotlivých schůzek útvaru. Metodické listy jsou tematicky zaměřeny na techniku patchwork jako ozdobný prvek oděvních doplňků a na volný quilt. Závěr praktické části se zabývá vlastní reflexí a doporučením dalšího využití metodických listů v praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor´s thesis is focused on the use of textile and clothing production in pedagogy of leisure time. The theoretical part of the thesis deals with different approaches to the object and goals of pedagogy of leisure time proposed by various authors. Furthermore, characteristics of leisure time activities arepresented as well as
a description of leisure activities while a special attention is drawn to adolescents as their participants. The theoretical part also analyses the use of textile and clothing production in the educational process. In this respectit refers to the actual situation and educational institutions which are engaged in the work with textile. Various ways of sensory perception of textile and roleswhich textile acquires in human life and society are mentioned at the end of the theoretical part. In the same part textile art techniques are also presented together with a description of patchwork and quilt from the point of view of their history, their aids and necessary material.
The practical part is focused on the realization of didactic project, which took place within the school club in the Boarding house at OA, SOŠ, SOU in Třeboň. In the introduction some basic information about the boarding house, sewing club and its participants is presented. Based on the facts stated in the theoretical part of the thesis, three different methodical sheets were created and according to their structure the educational process of club´s meetings was organised. The methodical sheets are thematically focused on patchwork technique as an ornamental element of clothing accessories, but there is also an emphasis put onthe theme of a free quilt. At the end of the practical part own reflection is proposed and recommendations on further application of methodical sheets in practice.
Klíčová slova
pedagogika volného času, volný čas, zájmová činnost, zařízení volného času, textilní tvorba, oděvní tvorba, práce s textilem, patchwork, quilt
Klíčová slova v angličtině
pedagogy of leisure time, leisure time, leisureactivity, leisure time organisation, textile production, clothing production, work with textile, patchwork, quilt
Rozsah průvodní práce
79 s. ( 110 367 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá využitím textilní a oděvní tvorby v pedagogice volného času. Teoretická část uvádí předmět a cíle pedagogiky volného času v pojetí různých autorů a vymezuje základní oborové pojmy. Dále charakterizuje volnočasové aktivity, popisuje zájmové činnosti a zaměřuje se na adolescenty coby účastníky těchto aktivit. Analyzuje též využití textilní a oděvní tvorby ve výchovně vzdělávacím procesu a přibližuje tak současnou situaci i vzdělávací instituce, které se prací s textilem zabývají. Závěr teoretické části pojednává o tom, jakými smysly lze vnímat textil a jaké funkce zaujímá v životě každého člověka i společnosti. Přibližuje textilní výtvarné techniky a popisuje patchwork a quilt z hlediska jejich historie, pomůcek a potřebného materiálu.
Praktická část je zaměřena na realizaci didaktického projektu, který byl uskutečněn v rámci činnosti zájmového kroužku v Domově mládeže při OA, SOŠ a SOU v Třeboni. Úvodní část obsahuje základní informace o domově mládeže, kroužku šití a přibližuje účastnice projektu. Na základě poznatků v teoretické části práce jsou vytvořeny tři metodické listy, podle jejichž struktury probíhal výchovně vzdělávací proces jednotlivých schůzek útvaru. Metodické listy jsou tematicky zaměřeny na techniku patchwork jako ozdobný prvek oděvních doplňků a na volný quilt. Závěr praktické části se zabývá vlastní reflexí a doporučením dalšího využití metodických listů v praxi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor´s thesis is focused on the use of textile and clothing production in pedagogy of leisure time. The theoretical part of the thesis deals with different approaches to the object and goals of pedagogy of leisure time proposed by various authors. Furthermore, characteristics of leisure time activities arepresented as well as
a description of leisure activities while a special attention is drawn to adolescents as their participants. The theoretical part also analyses the use of textile and clothing production in the educational process. In this respectit refers to the actual situation and educational institutions which are engaged in the work with textile. Various ways of sensory perception of textile and roleswhich textile acquires in human life and society are mentioned at the end of the theoretical part. In the same part textile art techniques are also presented together with a description of patchwork and quilt from the point of view of their history, their aids and necessary material.
The practical part is focused on the realization of didactic project, which took place within the school club in the Boarding house at OA, SOŠ, SOU in Třeboň. In the introduction some basic information about the boarding house, sewing club and its participants is presented. Based on the facts stated in the theoretical part of the thesis, three different methodical sheets were created and according to their structure the educational process of club´s meetings was organised. The methodical sheets are thematically focused on patchwork technique as an ornamental element of clothing accessories, but there is also an emphasis put onthe theme of a free quilt. At the end of the practical part own reflection is proposed and recommendations on further application of methodical sheets in practice.
Klíčová slova
pedagogika volného času, volný čas, zájmová činnost, zařízení volného času, textilní tvorba, oděvní tvorba, práce s textilem, patchwork, quilt
Klíčová slova v angličtině
pedagogy of leisure time, leisure time, leisureactivity, leisure time organisation, textile production, clothing production, work with textile, patchwork, quilt
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Pedagogika volného času:
pedagogika volného času jako vědní obor,
zájmová činnost,
zájmová činnost estetickovýchovná,
výtvarná zájmová činnost,
práce s textilem ve výtvarné zájmové činnosti.
2. Textilní techniky:
historie textilních technik,
přehled textilních technik,
textilní techniky použité v praktické části.
3. Textilní tvorba:
historie oděvu a textilních materiálů,
přehled textilních materiálů a jejich vlastnosti,
technologie výroby oděvů.
Praktická část:
metodické listy průběhu estetického kroužku,
realizace textilních výtvarných technik v praxi,
reflexe a hodnocení práce.
(realizace praktické části bakalářské práce bude probíhat v rámci estetického kroužku, cílovou skupinou budou studenti uměleckého oboru Modelářství a návrhářství oděvů ve věku 16 - 18 let)
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Pedagogika volného času:
pedagogika volného času jako vědní obor,
zájmová činnost,
zájmová činnost estetickovýchovná,
výtvarná zájmová činnost,
práce s textilem ve výtvarné zájmové činnosti.
2. Textilní techniky:
historie textilních technik,
přehled textilních technik,
textilní techniky použité v praktické části.
3. Textilní tvorba:
historie oděvu a textilních materiálů,
přehled textilních materiálů a jejich vlastnosti,
technologie výroby oděvů.
Praktická část:
metodické listy průběhu estetického kroužku,
realizace textilních výtvarných technik v praxi,
reflexe a hodnocení práce.
(realizace praktické části bakalářské práce bude probíhat v rámci estetického kroužku, cílovou skupinou budou studenti uměleckého oboru Modelářství a návrhářství oděvů ve věku 16 - 18 let)
Seznam doporučené literatury
1. KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
2. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
3. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
4. KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
5. Kozlovská, Hana. Oděvní materiály I. Praha: Informatorium 1998. 132 s. il. ISBN 80-86073-28-9 (sv. 1)
6. Honzíková, Jarmila. Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum, 2000 . 99 s. il. . ISBN 80-7020-065-0
7. Skarlantová, Jana. Textilní výtvarné techniky. Plzeň : Fraus, 2005 . 208 s. il. (převážně barev.) ; . ISBN 80-7238-319-1 (váz.)
8. Cikánová, Karla. Objevujte s námi textil. Praha : Aventinum nakladatelství, 1996 123 s. : barev. fot. ISBN 80-85277-85-9
9.LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
Seznam doporučené literatury
1. KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
2. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
3. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
4. KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
5. Kozlovská, Hana. Oděvní materiály I. Praha: Informatorium 1998. 132 s. il. ISBN 80-86073-28-9 (sv. 1)
6. Honzíková, Jarmila. Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum, 2000 . 99 s. il. . ISBN 80-7020-065-0
7. Skarlantová, Jana. Textilní výtvarné techniky. Plzeň : Fraus, 2005 . 208 s. il. (převážně barev.) ; . ISBN 80-7238-319-1 (váz.)
8. Cikánová, Karla. Objevujte s námi textil. Praha : Aventinum nakladatelství, 1996 123 s. : barev. fot. ISBN 80-85277-85-9
9.LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.