Bakalářská práce se zabývá pohádkou o Šípkové Růžence v pojetí studentů a studentek Ateliéru arteterapie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Teoretická část práce se věnuje uchopení základních pojmů a upřesňuje jejich pojetí z pohledu psychoanalýzy a analytické psychologie. Následně je prostor věnován projektivně-intervenční arteterapii - teoretickému základu, metodice, výtvarným technikám použitým v práci. Další kapitoly představují nejrozšířenější varianty příběhu o Šípkové Růžence a jejich interpretace. Výzkum je založen celkem na 78 artefaktech (35 tematických akvarelů, 43 koláží) od 38 studentů oboru arteterapie a na rozhovorech se čtyřmi z nich. Z analýzy artefaktů vyplývá, že mezi nejčastější části příběhu o Šípkové Růžence patří stadia kolem zápletky příběhu (od spící princezny po její probuzení). Z rozhovorů vyplývá, že se o výtvarné artefakty lze opírat především v tématech souvisejících s identitou jedince a s oblastmi, které je potřeba na této cestě zpracovat - stinné stránky, rodičovské komplexy, propojení ratia a tělesnosti, vztahování se k druhým aj.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the fairy tale of Sleeping Beauty in the conception of students of the Studio of Art Therapy at the Faculty of Education of the University of South Bohemia. The theoretical part of the thesis focuses on basic concepts and explains its conception from the perspective of psychoanalysis and analytical psychology. The next part introduces Projective intervention Art Therapy, its theoretical background, method and art techniques used in the thesis. The following chapters present the most widespread variants of the story of Sleeping Beauty and its interpretations. The research is based on a total of 78 artifacts (35 thematic watercolors, 43 collages) from 38 students of Art Therapy and on interviews with four of students. The analysis of artifacts shows us that the most common portrayed parts of the Fairy tale story of Sleeping Beauty are the stages of the plot of the story (from the stage of the sleeping princess to her awakening). The interviews tell us that artifacts can be used primarily when it is dealt with topics related to the individual's identity. That contains all the areas that need to be worked out on this path - bad features, parental complex, the connection between our head and our heart, relating to others, etc.
Sleeping Beauty, Fairy tale, Symbol, Projective intervention Art Therapy
Rozsah průvodní práce
90 s., obrazové přílohy: 44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pohádkou o Šípkové Růžence v pojetí studentů a studentek Ateliéru arteterapie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Teoretická část práce se věnuje uchopení základních pojmů a upřesňuje jejich pojetí z pohledu psychoanalýzy a analytické psychologie. Následně je prostor věnován projektivně-intervenční arteterapii - teoretickému základu, metodice, výtvarným technikám použitým v práci. Další kapitoly představují nejrozšířenější varianty příběhu o Šípkové Růžence a jejich interpretace. Výzkum je založen celkem na 78 artefaktech (35 tematických akvarelů, 43 koláží) od 38 studentů oboru arteterapie a na rozhovorech se čtyřmi z nich. Z analýzy artefaktů vyplývá, že mezi nejčastější části příběhu o Šípkové Růžence patří stadia kolem zápletky příběhu (od spící princezny po její probuzení). Z rozhovorů vyplývá, že se o výtvarné artefakty lze opírat především v tématech souvisejících s identitou jedince a s oblastmi, které je potřeba na této cestě zpracovat - stinné stránky, rodičovské komplexy, propojení ratia a tělesnosti, vztahování se k druhým aj.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the fairy tale of Sleeping Beauty in the conception of students of the Studio of Art Therapy at the Faculty of Education of the University of South Bohemia. The theoretical part of the thesis focuses on basic concepts and explains its conception from the perspective of psychoanalysis and analytical psychology. The next part introduces Projective intervention Art Therapy, its theoretical background, method and art techniques used in the thesis. The following chapters present the most widespread variants of the story of Sleeping Beauty and its interpretations. The research is based on a total of 78 artifacts (35 thematic watercolors, 43 collages) from 38 students of Art Therapy and on interviews with four of students. The analysis of artifacts shows us that the most common portrayed parts of the Fairy tale story of Sleeping Beauty are the stages of the plot of the story (from the stage of the sleeping princess to her awakening). The interviews tell us that artifacts can be used primarily when it is dealt with topics related to the individual's identity. That contains all the areas that need to be worked out on this path - bad features, parental complex, the connection between our head and our heart, relating to others, etc.
Sleeping Beauty, Fairy tale, Symbol, Projective intervention Art Therapy
Zásady pro vypracování
Práce se soustředí na rozbor pohádky o Šípkové Růžence. Nejprve převypráví klasické podoby z per Charlese Perraulta a bratří Grimmů, následně se dotkne i jiných zpracování variant tohoto příběhu, které můžeme nalézt v různých historických a kulturních kontextech. Poté se pokusí sumarizovat fakta, která o tématu víme, a popsat významy a symboly, jež mohou být v této pohádce odhalovány. Získané poznatky budou využity k symbolické interpretaci konkrétních vyobrazení tématu.
Zásady pro vypracování
Práce se soustředí na rozbor pohádky o Šípkové Růžence. Nejprve převypráví klasické podoby z per Charlese Perraulta a bratří Grimmů, následně se dotkne i jiných zpracování variant tohoto příběhu, které můžeme nalézt v různých historických a kulturních kontextech. Poté se pokusí sumarizovat fakta, která o tématu víme, a popsat významy a symboly, jež mohou být v této pohádce odhalovány. Získané poznatky budou využity k symbolické interpretaci konkrétních vyobrazení tématu.
Seznam doporučené literatury
Becker, U. (2002). Slovník symbolů. Praha: Portál.\\
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.\\
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.\\
Dieckmann, H. (2014). Sny jako řeč duše. Praha: Portál.\\
Freud, S. (2003). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.\\
Jung, C. G. (1998). Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství T. Janečka.\\
Kast, V. (2014). Dynamika symbolů: základy jungovské psychoterapie. Praha: Portál.\\
Riedel, I. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.\\
von Franz, M.-L. (2008). Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál.\\
Wollschläger, M.-E., & Wollschläger, G. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Becker, U. (2002). Slovník symbolů. Praha: Portál.\\
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.\\
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.\\
Dieckmann, H. (2014). Sny jako řeč duše. Praha: Portál.\\
Freud, S. (2003). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.\\
Jung, C. G. (1998). Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství T. Janečka.\\
Kast, V. (2014). Dynamika symbolů: základy jungovské psychoterapie. Praha: Portál.\\
Riedel, I. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.\\
von Franz, M.-L. (2008). Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál.\\
Wollschläger, M.-E., & Wollschläger, G. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii. Praha: Portál.