Diplomová práce se zabývá výukou přírodních složek Země na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem práce je vytvoření didaktických kazuistik vlastní výuky přírodních složek Země, která probíhala v šestém ročníku na základní škole Za Nádražím v Českém Krumlově. Vedlejším cílem práce je rozbor a hodnocení učebnic pro šestý ročník základních škol, které mají ve školním roce 2019/2020 platnou doložku MŠMT. Teoretická část práce je zaměřena na ukotvení tématu přírodních složek Země v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a dále se zabývá také vývojem didaktiky zeměpisu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the teaching of the Earth's natural components at 2nd degree of the primary school. The main goal of this thesis was to create didactic case studies focusing on the teaching of the Earth's system components in the 6th grade of 2nd degree of the primary school. The school is located in Český Krumlov. The secondary goal of this thesis was an analysis of textbooks for the 6th grade of primary school, which were approved by the ministry of Education. In the theoretical part we are focusing on the role of the topic in the Framework educational program for primary school education and the evolution of didactic of geography.
Klíčová slova
zeměpis, výuka, 2. stupeň základní školy, přírodní složky Země, didaktická kazuistika, zvýšení kvality výuky
Klíčová slova v angličtině
geography, teaching, lower secondary school, Earth's system components, didactic case report, teaching improvement
Rozsah průvodní práce
102 s. + 29 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou přírodních složek Země na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem práce je vytvoření didaktických kazuistik vlastní výuky přírodních složek Země, která probíhala v šestém ročníku na základní škole Za Nádražím v Českém Krumlově. Vedlejším cílem práce je rozbor a hodnocení učebnic pro šestý ročník základních škol, které mají ve školním roce 2019/2020 platnou doložku MŠMT. Teoretická část práce je zaměřena na ukotvení tématu přírodních složek Země v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a dále se zabývá také vývojem didaktiky zeměpisu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the teaching of the Earth's natural components at 2nd degree of the primary school. The main goal of this thesis was to create didactic case studies focusing on the teaching of the Earth's system components in the 6th grade of 2nd degree of the primary school. The school is located in Český Krumlov. The secondary goal of this thesis was an analysis of textbooks for the 6th grade of primary school, which were approved by the ministry of Education. In the theoretical part we are focusing on the role of the topic in the Framework educational program for primary school education and the evolution of didactic of geography.
Klíčová slova
zeměpis, výuka, 2. stupeň základní školy, přírodní složky Země, didaktická kazuistika, zvýšení kvality výuky
Klíčová slova v angličtině
geography, teaching, lower secondary school, Earth's system components, didactic case report, teaching improvement
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je především vypracování didaktických kazuistik na problematiku přírodních složek Země a jejich posouzení.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahující se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části a vymezení základní terminologie k problematice tvorby didaktických kazuistik.
2. Diplomantka vyhodnotí současné výukové materiály týkající se přírodních složek Země na 2. stupni základní školy.
3. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy didaktických kazuistik a provede jejich vyhodnocení.
4. Diplomantka zkompletuje diplomovou práci dle pravidel KGE PF JU.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je především vypracování didaktických kazuistik na problematiku přírodních složek Země a jejich posouzení.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahující se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části a vymezení základní terminologie k problematice tvorby didaktických kazuistik.
2. Diplomantka vyhodnotí současné výukové materiály týkající se přírodních složek Země na 2. stupni základní školy.
3. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy didaktických kazuistik a provede jejich vyhodnocení.
4. Diplomantka zkompletuje diplomovou práci dle pravidel KGE PF JU.
Seznam doporučené literatury
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, LIII, 300 - 308.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J. Stará, J., Uličná, K., Najvar, P., et al. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portal. Dostupné na http://www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, LIII, 300 - 308.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J. Stará, J., Uličná, K., Najvar, P., et al. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portal. Dostupné na http://www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.