Tato diplomové práce se zabývá vytvořením učebnice programování pro programovatelnou desku micro:bit v blokovém prostředí pro druhý stupeň ZŠ. Práce vychází z učebnice robotiky pro střední školy z projektu PRIM. Originální učebnice je určena pro žáky středních technických škol a zabývá se programováním micro:bitu v Pythonu. V teoretické části práce je popsána programovatelná deska micro:bit, její funkce, historie a využití ve výuce. Kromě toho jsou zde porovnány různá bloková prostředí a jejich vhodnost při programování micro:bitu. Také je popsán rozdíl mezi programováním micro:bitu v Pythonu a vybraným blokovým prostředím. V praktické části práce jsou analyzovány všechny úlohy v původní učebnici. Dochází k prověření, které zdrojové úlohy nelze převést do blokového prostředí. Pro tyto úlohy jsou navrženy náhradní úlohy. Samotná učebnice je rozdělena do několik kapitol. Každá kapitola popisuje jednou funkci micro:bitu, například práce s tlačítky, zvukem nebo vzájemnou komunikaci dvou a více micro:bitů. Žáci si pomocí programování jednoduchých programů tyto funkce osvojí. Učebnice je volně dostupná na internetu pod stejnou licencí jako originální učebnice.
Anotace v angličtině
This thesis is focusing on creating a textbook designed for secondary schools about programming a programmable board micro:bit in a block environment. The thesis is based on a similar textbook designed for high schools from a project PRIM. This original textbook is designed for technical high schools and deals with programming micro:bit in Python. The programmable board micro:bit, her functions, history and usability in schools are described in the theoretical part. Aside from that, various block environments and their usability in programming micro:bit are also described there. Programming micro:bit in a selected environment is then compared to programming it in Python. All exercises from the original textbook are analysed in the practical part of the thesis. Exercises are tested and it's decided if they can be recreated in the selected environment. For those exercises that can't be recreated, new exercises are created instead of them. The textbook itself is divided into several chapters. Each chapter describes one function of micro:bit, for example how buttons, sound or communication between two or more micro:bits work. Pupils will learn about those functions via elementary exercises. The textbook is free for download on the internet under the same license as the original textbook.
Tato diplomové práce se zabývá vytvořením učebnice programování pro programovatelnou desku micro:bit v blokovém prostředí pro druhý stupeň ZŠ. Práce vychází z učebnice robotiky pro střední školy z projektu PRIM. Originální učebnice je určena pro žáky středních technických škol a zabývá se programováním micro:bitu v Pythonu. V teoretické části práce je popsána programovatelná deska micro:bit, její funkce, historie a využití ve výuce. Kromě toho jsou zde porovnány různá bloková prostředí a jejich vhodnost při programování micro:bitu. Také je popsán rozdíl mezi programováním micro:bitu v Pythonu a vybraným blokovým prostředím. V praktické části práce jsou analyzovány všechny úlohy v původní učebnici. Dochází k prověření, které zdrojové úlohy nelze převést do blokového prostředí. Pro tyto úlohy jsou navrženy náhradní úlohy. Samotná učebnice je rozdělena do několik kapitol. Každá kapitola popisuje jednou funkci micro:bitu, například práce s tlačítky, zvukem nebo vzájemnou komunikaci dvou a více micro:bitů. Žáci si pomocí programování jednoduchých programů tyto funkce osvojí. Učebnice je volně dostupná na internetu pod stejnou licencí jako originální učebnice.
Anotace v angličtině
This thesis is focusing on creating a textbook designed for secondary schools about programming a programmable board micro:bit in a block environment. The thesis is based on a similar textbook designed for high schools from a project PRIM. This original textbook is designed for technical high schools and deals with programming micro:bit in Python. The programmable board micro:bit, her functions, history and usability in schools are described in the theoretical part. Aside from that, various block environments and their usability in programming micro:bit are also described there. Programming micro:bit in a selected environment is then compared to programming it in Python. All exercises from the original textbook are analysed in the practical part of the thesis. Exercises are tested and it's decided if they can be recreated in the selected environment. For those exercises that can't be recreated, new exercises are created instead of them. The textbook itself is divided into several chapters. Each chapter describes one function of micro:bit, for example how buttons, sound or communication between two or more micro:bits work. Pupils will learn about those functions via elementary exercises. The textbook is free for download on the internet under the same license as the original textbook.
Kvalifikační práce je věnována výuce algoritmizace na druhém stupni ZŠ pomocí programovatelné desky Micro:bit. Pro ni je v projektu PRIM vytvořena učebnice v jazyce Python. Učebnice je vytvořena v licenci CC-BY-SA.
V teoretické části práce student porovná alespoň dvě bloková prostředí, vhodná k programování Micro:bitu, z pohledu jejich možností tuto desku programovat. Stručně popíše způsob programování Micro:bitu ve vybraném blokovém prostředí a také rozdíly mezi programováním této desky v tomto prostředí a v Pythonu.
V praktické části student vytvoří verzi existující učebnice pro blokově orientované prostředí včetně obrázků. Prověří, které z úloh ve zdrojové učebnici nelze převést do blokového prostředí, a pro takové úlohy navrhne náhradu. Odstraní nebo nahradí nerelevantní texty vztahující se k původnímu jazyku Python. Takto upravenou učebnici publikuje pod stejnou licencí.
Zásady pro vypracování
Kvalifikační práce je věnována výuce algoritmizace na druhém stupni ZŠ pomocí programovatelné desky Micro:bit. Pro ni je v projektu PRIM vytvořena učebnice v jazyce Python. Učebnice je vytvořena v licenci CC-BY-SA.
V teoretické části práce student porovná alespoň dvě bloková prostředí, vhodná k programování Micro:bitu, z pohledu jejich možností tuto desku programovat. Stručně popíše způsob programování Micro:bitu ve vybraném blokovém prostředí a také rozdíly mezi programováním této desky v tomto prostředí a v Pythonu.
V praktické části student vytvoří verzi existující učebnice pro blokově orientované prostředí včetně obrázků. Prověří, které z úloh ve zdrojové učebnici nelze převést do blokového prostředí, a pro takové úlohy navrhne náhradu. Odstraní nebo nahradí nerelevantní texty vztahující se k původnímu jazyku Python. Takto upravenou učebnici publikuje pod stejnou licencí.
Seznam doporučené literatury
PECH, J., & NOVÁK, M. Robotika: učebnice pro střední školy - Micro:Bit. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/robotika-ucebnice-pro-stredni-skoly-micro-bit
Micro:bit ve výuce (2019). Dostupné z: https://www.microbiti.cz/
HAVÍŘOVÁ, B. (2019). BBC Micro:bit ve škole. e-Mole: časopis o výuce nejen s digitálními technologiemi. Tomáš Feltl - TFSoft. Dostupné z: https://www.e-mole.cz/clanek/bbc-microbit-ve-skole
SENTANCE, S., WAITE, J., HODGES, S., MACLEOD, E., & YEOMANS, L. E. (2017). "Creating Cool Stuff" - Pupils' experience of the BBC micro:bit. In Proceedings of the 48th ACM Technical Symposium on Computer Science Education: SIGCSE 2017. Dostupné z: https://doi.org/10.1145/3017680.3017749
SENEVIRATNE, P. (2018). Beginning BBC micro:bit: a practical introduction to Micro:bit development. New York, NY: Apress.
GATENBY, J., & GATENBY J. (2017). Python Coding on the BBC Micro:Bit. Londýn: Bernard Babani Publishing.
VANÍČEK J., NAGYOVÁ I., & TOMCSÁNYIOVÁ M. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly
DENNING P., & TEDRE M. (2019). Computational Thinking. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
KRAUSS, J., & PROTTSMAN, K. (2017). Computational thinking and coding for every student: the teacher's getting-started guide. Thousand Oaks, California: SAGE Publishing.
MANNAPPERUMA P. (2017). Start your micro:bit journey: with MakeCode & MU Editor.
KHINE, M., (2018). Computational thinking in the STEM disciplines: foundations and research highlights. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg.
MORRIS D., (2017). Teaching Computational Thinking and Coding in Primary Schools. Thousand Oaks, California: SAGE Publishing
Seznam doporučené literatury
PECH, J., & NOVÁK, M. Robotika: učebnice pro střední školy - Micro:Bit. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/robotika-ucebnice-pro-stredni-skoly-micro-bit
Micro:bit ve výuce (2019). Dostupné z: https://www.microbiti.cz/
HAVÍŘOVÁ, B. (2019). BBC Micro:bit ve škole. e-Mole: časopis o výuce nejen s digitálními technologiemi. Tomáš Feltl - TFSoft. Dostupné z: https://www.e-mole.cz/clanek/bbc-microbit-ve-skole
SENTANCE, S., WAITE, J., HODGES, S., MACLEOD, E., & YEOMANS, L. E. (2017). "Creating Cool Stuff" - Pupils' experience of the BBC micro:bit. In Proceedings of the 48th ACM Technical Symposium on Computer Science Education: SIGCSE 2017. Dostupné z: https://doi.org/10.1145/3017680.3017749
SENEVIRATNE, P. (2018). Beginning BBC micro:bit: a practical introduction to Micro:bit development. New York, NY: Apress.
GATENBY, J., & GATENBY J. (2017). Python Coding on the BBC Micro:Bit. Londýn: Bernard Babani Publishing.
VANÍČEK J., NAGYOVÁ I., & TOMCSÁNYIOVÁ M. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly
DENNING P., & TEDRE M. (2019). Computational Thinking. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
KRAUSS, J., & PROTTSMAN, K. (2017). Computational thinking and coding for every student: the teacher's getting-started guide. Thousand Oaks, California: SAGE Publishing.
MANNAPPERUMA P. (2017). Start your micro:bit journey: with MakeCode & MU Editor.
KHINE, M., (2018). Computational thinking in the STEM disciplines: foundations and research highlights. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg.
MORRIS D., (2017). Teaching Computational Thinking and Coding in Primary Schools. Thousand Oaks, California: SAGE Publishing