Cílem bakalářské práce je ověřit znalosti u žáků 7. třídy ZŠ z hlediska určování a správného identifikování obratlovců žijících v České republice. Teoretická část popisuje jednotlivé třídy obratlovců a jejich zástupce. V závěru se teoretická část věnuje analýze vybraných učebnic přírodopisu, které jsou využívány na druhém stupni ZŠ. Především se zaměřuje na obrazovou a textovou vybavenost s důrazem na tematiku obratlovců.
V praktické části se bakalářská práce snaží žákům prostřednictvím autorského výukového programu "Živočichové kolem nás" přiblížit typické rozdíly mezi podobnými živočichy, s jejichž určováním měli respondenti v pretestu největší problémy. Na základě výukového programu je vytvořen pracovní list, který slouží žákům k utříbení znalostí a zábavnou formou se žáky snaží zaujmout. Na závěr je žákům předložen posttest ověřující hladinu výstupních znalostí. Z testování vyplývá, že nastavený cíl bakalářské práce byl naplněn z hlediska lepších výsledků, které jsou zaznamenány v kapitole výsledky.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to verify the knowledge of 7th grade elementary school students in terms of determining and correctly identifying vertebrates living in the Czech Republic. The theoretical part describes the individual classes of vertebrates and their representatives. Finally, the theoretical part deals with the analysis of selected science textbooks, which are used in the second stage of elementary school. Above all, it focuses on visual and textual equipment with an emphasis on vertebrate themes.
In the practical part, the bachelor's thesis tries to introduce students to the typical differences between similar animals through the customized educational program called "Animals around us", with the determination of which the respondents had the greatest problems in the pre-test. Based on the customized educational program, a worksheet is created, which serves students to refine their knowledge and tries to engage students in a fun way. Finally, students are taking part in post-test. Post-test was verifying the level of output knowledge The testing shows that the set goal of the bachelor's thesis was fulfilled in terms of better results in post-test, which are discussed in the chapter results.
Klíčová slova
živočichové, obratlovci, analýza učebnic, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
animals, vertebrates, textbook analysis, 2nd grade of elementary school
Rozsah průvodní práce
79 s. (81 618 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je ověřit znalosti u žáků 7. třídy ZŠ z hlediska určování a správného identifikování obratlovců žijících v České republice. Teoretická část popisuje jednotlivé třídy obratlovců a jejich zástupce. V závěru se teoretická část věnuje analýze vybraných učebnic přírodopisu, které jsou využívány na druhém stupni ZŠ. Především se zaměřuje na obrazovou a textovou vybavenost s důrazem na tematiku obratlovců.
V praktické části se bakalářská práce snaží žákům prostřednictvím autorského výukového programu "Živočichové kolem nás" přiblížit typické rozdíly mezi podobnými živočichy, s jejichž určováním měli respondenti v pretestu největší problémy. Na základě výukového programu je vytvořen pracovní list, který slouží žákům k utříbení znalostí a zábavnou formou se žáky snaží zaujmout. Na závěr je žákům předložen posttest ověřující hladinu výstupních znalostí. Z testování vyplývá, že nastavený cíl bakalářské práce byl naplněn z hlediska lepších výsledků, které jsou zaznamenány v kapitole výsledky.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to verify the knowledge of 7th grade elementary school students in terms of determining and correctly identifying vertebrates living in the Czech Republic. The theoretical part describes the individual classes of vertebrates and their representatives. Finally, the theoretical part deals with the analysis of selected science textbooks, which are used in the second stage of elementary school. Above all, it focuses on visual and textual equipment with an emphasis on vertebrate themes.
In the practical part, the bachelor's thesis tries to introduce students to the typical differences between similar animals through the customized educational program called "Animals around us", with the determination of which the respondents had the greatest problems in the pre-test. Based on the customized educational program, a worksheet is created, which serves students to refine their knowledge and tries to engage students in a fun way. Finally, students are taking part in post-test. Post-test was verifying the level of output knowledge The testing shows that the set goal of the bachelor's thesis was fulfilled in terms of better results in post-test, which are discussed in the chapter results.
Klíčová slova
živočichové, obratlovci, analýza učebnic, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
animals, vertebrates, textbook analysis, 2nd grade of elementary school
Zásady pro vypracování
Vlivem neustále klesajícího kontaktu mladistvých s přírodou stagnuje přírodovědná gramotnost u žáků základních škol. Problémem soudobé generace školáků je i fakt, že není schopna rozpoznávat organismy vyskytující se v české přírodě. Cílem práce je ověřit znalosti žáků v oblasti identifikace obratlovců žijících v České republice.\\
Pracovní postup:\\
Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. Teoretická část práce bude obsahovat zhodnocení obrazové vybavenosti učebnic přírodopisu s důrazem na obratlovce České republiky.
Obrazový pretest, ve kterém autorka ověří vstupní znalosti žáků v oblasti poznávání obratlovců České republiky
Na základě pretestu autorka identifikuje kritická místa v oblasti poznávání obratlovců České republiky a připraví výukový program, který má za cíl žákům objasnit základní poznávací znaky obratlovců České republiky.
Na základě obrazového posttestu autorka ověří úspěšnost výukového programu.
Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2, 3 a 4 vlastní text práce.
Zásady pro vypracování
Vlivem neustále klesajícího kontaktu mladistvých s přírodou stagnuje přírodovědná gramotnost u žáků základních škol. Problémem soudobé generace školáků je i fakt, že není schopna rozpoznávat organismy vyskytující se v české přírodě. Cílem práce je ověřit znalosti žáků v oblasti identifikace obratlovců žijících v České republice.\\
Pracovní postup:\\
Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. Teoretická část práce bude obsahovat zhodnocení obrazové vybavenosti učebnic přírodopisu s důrazem na obratlovce České republiky.
Obrazový pretest, ve kterém autorka ověří vstupní znalosti žáků v oblasti poznávání obratlovců České republiky
Na základě pretestu autorka identifikuje kritická místa v oblasti poznávání obratlovců České republiky a připraví výukový program, který má za cíl žákům objasnit základní poznávací znaky obratlovců České republiky.
Na základě obrazového posttestu autorka ověří úspěšnost výukového programu.
Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2, 3 a 4 vlastní text práce.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
ANDĚRA, M.; GAISLER, J. Savci české republiky. Praha: Nakladatelství Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2185-4
DUCHÁČ, V. Některé aspekty průběžné didaktizace výuky systematické zoologie v pregraduální výchově učitelů biologie. In Didaktika bilologie a didaktika geologie, současnost a perspektivy. Mezinárodní konference 11.9.-13.9.2001 Praha. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2001, s. 45 - 47. ISBN 80-86561-01-1
LUDWIG, M. Naší přírodou měsíc po měsíci. Praha: Beta, 2005. ISBN 80-7306-173-2
SMRČEK, M.; SMRČKOVÁ, L. Naši ptáci. Praha: Albatros nakladatelství, a.s., 2005. ISBN 80-00-01620-6
ZWACH, I. Naši obojživelníci a plazi ve fotografii. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1990. ISBN 80-209-0053-5
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
ANDĚRA, M.; GAISLER, J. Savci české republiky. Praha: Nakladatelství Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2185-4
DUCHÁČ, V. Některé aspekty průběžné didaktizace výuky systematické zoologie v pregraduální výchově učitelů biologie. In Didaktika bilologie a didaktika geologie, současnost a perspektivy. Mezinárodní konference 11.9.-13.9.2001 Praha. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2001, s. 45 - 47. ISBN 80-86561-01-1
LUDWIG, M. Naší přírodou měsíc po měsíci. Praha: Beta, 2005. ISBN 80-7306-173-2
SMRČEK, M.; SMRČKOVÁ, L. Naši ptáci. Praha: Albatros nakladatelství, a.s., 2005. ISBN 80-00-01620-6
ZWACH, I. Naši obojživelníci a plazi ve fotografii. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1990. ISBN 80-209-0053-5
\end{quote}