Diplomová práce se zabývá morálním distresem učitelů psychologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části, a to praktickou a teoretickou část. Teoretická část je věnována definici pojmů etika, morálka, stres, morální distres. Dále též samotnému učitelství psychologie v České republice, učiteli psychologie a stručné rešerši výzkumů morálního distresu u učitelů. V praktické části jsou prezentovány ukázky z hloubkových rozhovorů s deseti učiteli psychologie, přičemž osm z deseti vyučujících popsalo celkem šestnáct morálně stresových situací ze své učitelské praxe. Cílem diplomové práce bylo pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, které situace u učitelů psychologie na středních školách vyvolávají morální distres a jak učitelé tyto situace řeší a prožívají. Výzkum ukázal, že učitelé psychologie se setkali s morálně stresovými situacemi, jejichž zdroji byly následující stresory: vedení školy (3), kolegové (2), žáci (6), rodiče žáků (1), výuka (4). Zrozhovorů nevyplynulo, že by morální distres učitelů souvisel primárně s učitelstvím psychologie.
Anotace v angličtině
The Master's thesis focuses on moral distress of psychology teachers in secondary school The entire work is divided into two main parts a theoretical one and a practical one. The theoretical part displays and explains the fundamental meaning behind definitions such as an ethics, a morality, a stress and a moral distress. Moreover, the following represents the background of the psychology teaching in the Czech Republic and brief research that shows the moral distress on the psychology of teachers. On the other hand, the practical part shows the examples within the taken surveys of 10 psychology teachers. Where 8 out of 10 teachers have described 16 situations overall, from their practical experience which has led to various morally stressful situation. The main objective of this report is to find out what kind of situations are caused by the moral distress to the high school teachers. As well as how the school professionals face and solve those already mentioned situations. The answers to those facts will be provided by the applied quantitative research. Based on the results, the research has shown that the psychology teachers and the high school professionals has faced various morally stressful situations, where the root causes were primarily such as it follows: a school board, colleagues, students, parents of students, lectures. However, from the standpoint of the given surveys has not come out that the moral distress of the teachers would be primarily caused by the psychology teaching.
Moral Distress, Moral Dilemma, Stress, Ethics, Morality, Psychology Teaching, Dilemma of Professional Identity
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá morálním distresem učitelů psychologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části, a to praktickou a teoretickou část. Teoretická část je věnována definici pojmů etika, morálka, stres, morální distres. Dále též samotnému učitelství psychologie v České republice, učiteli psychologie a stručné rešerši výzkumů morálního distresu u učitelů. V praktické části jsou prezentovány ukázky z hloubkových rozhovorů s deseti učiteli psychologie, přičemž osm z deseti vyučujících popsalo celkem šestnáct morálně stresových situací ze své učitelské praxe. Cílem diplomové práce bylo pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, které situace u učitelů psychologie na středních školách vyvolávají morální distres a jak učitelé tyto situace řeší a prožívají. Výzkum ukázal, že učitelé psychologie se setkali s morálně stresovými situacemi, jejichž zdroji byly následující stresory: vedení školy (3), kolegové (2), žáci (6), rodiče žáků (1), výuka (4). Zrozhovorů nevyplynulo, že by morální distres učitelů souvisel primárně s učitelstvím psychologie.
Anotace v angličtině
The Master's thesis focuses on moral distress of psychology teachers in secondary school The entire work is divided into two main parts a theoretical one and a practical one. The theoretical part displays and explains the fundamental meaning behind definitions such as an ethics, a morality, a stress and a moral distress. Moreover, the following represents the background of the psychology teaching in the Czech Republic and brief research that shows the moral distress on the psychology of teachers. On the other hand, the practical part shows the examples within the taken surveys of 10 psychology teachers. Where 8 out of 10 teachers have described 16 situations overall, from their practical experience which has led to various morally stressful situation. The main objective of this report is to find out what kind of situations are caused by the moral distress to the high school teachers. As well as how the school professionals face and solve those already mentioned situations. The answers to those facts will be provided by the applied quantitative research. Based on the results, the research has shown that the psychology teachers and the high school professionals has faced various morally stressful situations, where the root causes were primarily such as it follows: a school board, colleagues, students, parents of students, lectures. However, from the standpoint of the given surveys has not come out that the moral distress of the teachers would be primarily caused by the psychology teaching.
Moral Distress, Moral Dilemma, Stress, Ethics, Morality, Psychology Teaching, Dilemma of Professional Identity
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na zmapování morálního distresu, morálních dilemat a konfliktů u učitelů psychologie na českých středních školách. Cílem práce je zjistit a popsat, které situace u učitelů psychologie na středních školách vyvolávají morální distres, jakým způsobem je zvládají a jaké následky to s sebou přináší. Dalším cílem práce je navrhnout strategie řešení či preventivní opatření vedoucí ke zmírnění morálního distresu u učitelů psychologie na středních školách.
Obsahem teoretické části práce je vymezení základních pojmů: morální distres a morální dilemata v učitelé profesi, problematika profesní identity učitele psychologie a shrnutí dosavadních poznatků o morálním distresu učitelů.
V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumáno, jaké stresory vedou ke vzniku morálního distresu u učitelů psychologie na středních školách, jaký je jejich proces uvažování a rozhodování v těchto situacích a jaké následky, respektive dopady mají tyto situace na učitele psychologie a jejich pedagogickou činnost.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na zmapování morálního distresu, morálních dilemat a konfliktů u učitelů psychologie na českých středních školách. Cílem práce je zjistit a popsat, které situace u učitelů psychologie na středních školách vyvolávají morální distres, jakým způsobem je zvládají a jaké následky to s sebou přináší. Dalším cílem práce je navrhnout strategie řešení či preventivní opatření vedoucí ke zmírnění morálního distresu u učitelů psychologie na středních školách.
Obsahem teoretické části práce je vymezení základních pojmů: morální distres a morální dilemata v učitelé profesi, problematika profesní identity učitele psychologie a shrnutí dosavadních poznatků o morálním distresu učitelů.
V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumáno, jaké stresory vedou ke vzniku morálního distresu u učitelů psychologie na středních školách, jaký je jejich proces uvažování a rozhodování v těchto situacích a jaké následky, respektive dopady mají tyto situace na učitele psychologie a jejich pedagogickou činnost.
Seznam doporučené literatury
Bílková, P. (2010). Vybrané aspekty výuky psychologie na středních školách a postoje učitelů k tomuto předmětu. (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.
Ford, C. L. M. (2006). In an age of accountability: Do teachers experience moral distress? (Doctoral dissertation)., Northcentral University.
Jankovský, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
Mareš, J. (2016). Morální distres: terminologie, teorie a modely. Kontakt, 18(3), 137-144.
Mareš, J. (2017). Morální distres učitelů - skrytý problém. Pedagogika, 67(1), 27-55.
Matulová, J. (2019). Morální distres učitelů (Diplomová práce). Univerzita Karlova v Praze.
Shapira-Lishchinsky, O. (2011). Teachers' critical incidents: Ethical dilemmas in teaching practice. Teaching and Teacher Education, 27(3), 648-656.
Seznam doporučené literatury
Bílková, P. (2010). Vybrané aspekty výuky psychologie na středních školách a postoje učitelů k tomuto předmětu. (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.
Ford, C. L. M. (2006). In an age of accountability: Do teachers experience moral distress? (Doctoral dissertation)., Northcentral University.
Jankovský, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
Mareš, J. (2016). Morální distres: terminologie, teorie a modely. Kontakt, 18(3), 137-144.
Mareš, J. (2017). Morální distres učitelů - skrytý problém. Pedagogika, 67(1), 27-55.
Matulová, J. (2019). Morální distres učitelů (Diplomová práce). Univerzita Karlova v Praze.
Shapira-Lishchinsky, O. (2011). Teachers' critical incidents: Ethical dilemmas in teaching practice. Teaching and Teacher Education, 27(3), 648-656.