Ve své bakalářské práci se zabývám tématem rizikového chování na internetu a programy primární prevence tohoto chování. Hlavním cílem práce je zjistit, zda žáci druhého stupně prošli nějakým preventivním programem, co se týče rizikového chování na internetu a zda mají v rodině někoho, komu se v případě problémů mohou svěřit a zda se svými rodiči o tématech jako je bezpečnost na internetu, drogy, kyberšikana, alkohol apod. mluví. Pro zjištění výsledků byla zvolena kvantitativní forma výzkumu a to metodou sběru dat pomocí dotazníků. Výzkumný vzorek tvoří žáci druhého stupně základních škol. Výzkum proběhl na přelomu května/června roku 2020.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the topic of risky behaviour on the Internet and programs of primary prevention of such behaviour. The main aim of this thesis is to find out whether higher primary students have gone through any preventive program regarding risky behaviour on the Internet and whether they have anyone in their surroundings to confide to if they need. To get the results, quantitative type of research has been chosen. Data collection was carried out via online questionnaires. The research file consists of higher primary school students. The research was carried out at the break of May/June 2020.
The theoretical part deals with the definition of risky behaviour in general, and subsequently I analyse the individual types of risky behaviour on the Internet. I also describe organisations, institutions and projects that deal with the topic of safe behaviour on the Internet.
The research part addresses students at the higher primary schools in the Tabor region. To fulfill the aims, the method of quantitative research is used and when collecting data, it is the method of questionnaire survey. The questionnaire consists of 24 questions answered by 150 respondents.
Klíčová slova
Prevence, Internet, Kyberšikana, Poruchy chování, Rizikové chování, Sociální práce, Programy primární prevence
Klíčová slova v angličtině
Prevention, the Internet, Cyberbullying, Behaviour Disorders, Social Work, Primary Prevention Programs
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zabývám tématem rizikového chování na internetu a programy primární prevence tohoto chování. Hlavním cílem práce je zjistit, zda žáci druhého stupně prošli nějakým preventivním programem, co se týče rizikového chování na internetu a zda mají v rodině někoho, komu se v případě problémů mohou svěřit a zda se svými rodiči o tématech jako je bezpečnost na internetu, drogy, kyberšikana, alkohol apod. mluví. Pro zjištění výsledků byla zvolena kvantitativní forma výzkumu a to metodou sběru dat pomocí dotazníků. Výzkumný vzorek tvoří žáci druhého stupně základních škol. Výzkum proběhl na přelomu května/června roku 2020.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the topic of risky behaviour on the Internet and programs of primary prevention of such behaviour. The main aim of this thesis is to find out whether higher primary students have gone through any preventive program regarding risky behaviour on the Internet and whether they have anyone in their surroundings to confide to if they need. To get the results, quantitative type of research has been chosen. Data collection was carried out via online questionnaires. The research file consists of higher primary school students. The research was carried out at the break of May/June 2020.
The theoretical part deals with the definition of risky behaviour in general, and subsequently I analyse the individual types of risky behaviour on the Internet. I also describe organisations, institutions and projects that deal with the topic of safe behaviour on the Internet.
The research part addresses students at the higher primary schools in the Tabor region. To fulfill the aims, the method of quantitative research is used and when collecting data, it is the method of questionnaire survey. The questionnaire consists of 24 questions answered by 150 respondents.
Klíčová slova
Prevence, Internet, Kyberšikana, Poruchy chování, Rizikové chování, Sociální práce, Programy primární prevence
Klíčová slova v angličtině
Prevention, the Internet, Cyberbullying, Behaviour Disorders, Social Work, Primary Prevention Programs
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení:
Primární prevence se snaží předcházet a zredukovat rizika spojena s konkrétními projevy rizikového chování, jako právě například rizikové chování na internetu. Obecně rizikové chování je taková chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. Pod pojmem rizikové chování na internetu řadíme sledování nevhodných či nelegálních stránek, oslovování cizí osobou, trávení příliš mnoho času online, otevírání spamů, kyberšikanu nebo hazardní hraní.
Cíl práce:
1) Cílem práce je zmapovat rizikové chování na internetu žáků základních škol druhého stupně na Táborsku.
2) Cílem práce je zmapovat primární prevenci rizikového chování na internetu.
Výzkumné otázky:
1) Prošli žáci základní školy na Táborsku nějakým programem primární prevence týkající se rizikového chování na internetu?
2) Jaké zkušenosti mají žáci s rizikovým chováním na internetu?
Metodika:
Pro výzkum zvolím kvalitativní výzkum a jako metodu sběru dat dotazování pomocí polostrukturovaného rozhovor.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem budou žáci druhého stupně základních škol na Táborsku, které vyberu pomocí účelového vzorkování.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Má bakalářská práce by měla do praxe přinést celistvý přehled týkající se rizikového chování na internetu a možnosti prevence tohoto rizikového chování. Práce může posloužit nejen dalším studentům, pedagogům, ale organizacím poskytující primární prevenci.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení:
Primární prevence se snaží předcházet a zredukovat rizika spojena s konkrétními projevy rizikového chování, jako právě například rizikové chování na internetu. Obecně rizikové chování je taková chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. Pod pojmem rizikové chování na internetu řadíme sledování nevhodných či nelegálních stránek, oslovování cizí osobou, trávení příliš mnoho času online, otevírání spamů, kyberšikanu nebo hazardní hraní.
Cíl práce:
1) Cílem práce je zmapovat rizikové chování na internetu žáků základních škol druhého stupně na Táborsku.
2) Cílem práce je zmapovat primární prevenci rizikového chování na internetu.
Výzkumné otázky:
1) Prošli žáci základní školy na Táborsku nějakým programem primární prevence týkající se rizikového chování na internetu?
2) Jaké zkušenosti mají žáci s rizikovým chováním na internetu?
Metodika:
Pro výzkum zvolím kvalitativní výzkum a jako metodu sběru dat dotazování pomocí polostrukturovaného rozhovor.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem budou žáci druhého stupně základních škol na Táborsku, které vyberu pomocí účelového vzorkování.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Má bakalářská práce by měla do praxe přinést celistvý přehled týkající se rizikového chování na internetu a možnosti prevence tohoto rizikového chování. Práce může posloužit nejen dalším studentům, pedagogům, ale organizacím poskytující primární prevenci.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3 vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8.
ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N., 2017. Nebezpečí kyberšikany: internet jako zbraň? České Budějovice: Theia - krizové centrum. ISBN 978-80-904854-4-0.
ŠMAHAJ, J., 2014. Kyberšikana jako společenský problém: Cyberbullying as a social problem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4227-3.
BLINKA, L., 2015. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7975-5.
ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N., 2017. Možnosti prevence rizikového chování dětí. České Budějovice: Theia - krizové centrum. ISBN 978-80-904854-5-7.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. 3 vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8.
ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N., 2017. Nebezpečí kyberšikany: internet jako zbraň? České Budějovice: Theia - krizové centrum. ISBN 978-80-904854-4-0.
ŠMAHAJ, J., 2014. Kyberšikana jako společenský problém: Cyberbullying as a social problem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4227-3.
BLINKA, L., 2015. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7975-5.
ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N., 2017. Možnosti prevence rizikového chování dětí. České Budějovice: Theia - krizové centrum. ISBN 978-80-904854-5-7.