Hlavním cílem této diplomové práce je snaha poukázat na využívání různých organizačních forem výuky v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základních škol Diplomová práce je složena ze dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola představuje obecný výčet organizačních forem, druhá kapitola tento výčet rozšiřuje. Ve třetí kapitole představuji alternativní členění organizačních forem vyučování podle Červenkové a Maňáka. U těchto dvou autorů také upozorňuji na záměnu dvou termínů, a to organizační formy výuky za metody výuky a naopak. Ve čtvrté kapitole zmiňuji aktuální tematiku informačních technologií ve vzdělávání a organizační formy s touto výukou spojené. V závěru teoretické části uvádím předvýzkum problematiky organizačních forem a cituji některé již dříve provedené výzkumy.
Na tuto kapitolu plynule navazuje praktická část, která se skládá primárně z kvantitativního výzkumu vedeného prostřednictvím dotazníku. Nejdříve jsou formulována východiska výzkumu a dále jsou představeny výsledky výzkumu a závěrečné vyhodnocení informací o zastoupení organizačních forem ve výuce a preferenci jejich užívání jednotlivými vyučujícími.
Na základě dat získaných prostřednictvím výzkumu z praktické části práce porovnává využívání organizačních forem ve výuce v běžném režimu a v režimu on-line vyučování.
Anotace v angličtině
The main goal of this diploma thesis is to point out the use of various organizational forms of teaching in English language classes at lower secondary schools. The diploma thesis consists of two parts - theoretical and practical.
The theoretical part consists of four chapters. The first chapter presents a general list of organizational forms, the second chapter expands this list. In the third chapter, I present an alternative division of organizational forms of teaching according to Červenková and Maňák. According to these two authors, I also point out the confusion of two terms, namely organizational forms of teaching with teaching methods and vice versa. In the fourth chapter, I mention the current topic of informational technology in education and the organizational forms associated with this teaching. At the end of the theoretical part, I present a preliminary research on the issue of organizational forms and cite some previously conducted researches.
This chapter is continuously followed by a practical part, which consists primarily of quantitative research conducted through a questionnaire. First, the starting points of the research are formulated and then the results of the research and the final evaluation of information on the representation of organizational forms in teaching and the preference for their use by individual teachers are presented.
Based on the data obtained through research from the practical part of the work, this thesis compares the use of organizational forms in teaching in the regular and in the online teaching regime.
English language, English teaching, organizational forms, teaching, full-time teaching, distant teaching, online teaching
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této diplomové práce je snaha poukázat na využívání různých organizačních forem výuky v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základních škol Diplomová práce je složena ze dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola představuje obecný výčet organizačních forem, druhá kapitola tento výčet rozšiřuje. Ve třetí kapitole představuji alternativní členění organizačních forem vyučování podle Červenkové a Maňáka. U těchto dvou autorů také upozorňuji na záměnu dvou termínů, a to organizační formy výuky za metody výuky a naopak. Ve čtvrté kapitole zmiňuji aktuální tematiku informačních technologií ve vzdělávání a organizační formy s touto výukou spojené. V závěru teoretické části uvádím předvýzkum problematiky organizačních forem a cituji některé již dříve provedené výzkumy.
Na tuto kapitolu plynule navazuje praktická část, která se skládá primárně z kvantitativního výzkumu vedeného prostřednictvím dotazníku. Nejdříve jsou formulována východiska výzkumu a dále jsou představeny výsledky výzkumu a závěrečné vyhodnocení informací o zastoupení organizačních forem ve výuce a preferenci jejich užívání jednotlivými vyučujícími.
Na základě dat získaných prostřednictvím výzkumu z praktické části práce porovnává využívání organizačních forem ve výuce v běžném režimu a v režimu on-line vyučování.
Anotace v angličtině
The main goal of this diploma thesis is to point out the use of various organizational forms of teaching in English language classes at lower secondary schools. The diploma thesis consists of two parts - theoretical and practical.
The theoretical part consists of four chapters. The first chapter presents a general list of organizational forms, the second chapter expands this list. In the third chapter, I present an alternative division of organizational forms of teaching according to Červenková and Maňák. According to these two authors, I also point out the confusion of two terms, namely organizational forms of teaching with teaching methods and vice versa. In the fourth chapter, I mention the current topic of informational technology in education and the organizational forms associated with this teaching. At the end of the theoretical part, I present a preliminary research on the issue of organizational forms and cite some previously conducted researches.
This chapter is continuously followed by a practical part, which consists primarily of quantitative research conducted through a questionnaire. First, the starting points of the research are formulated and then the results of the research and the final evaluation of information on the representation of organizational forms in teaching and the preference for their use by individual teachers are presented.
Based on the data obtained through research from the practical part of the work, this thesis compares the use of organizational forms in teaching in the regular and in the online teaching regime.
English language, English teaching, organizational forms, teaching, full-time teaching, distant teaching, online teaching
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou organizačních forem vyučování v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Práce bude tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části diplomantka definuje a představí možné organizační formy práce ve výuce obecně, tedy na základě obecné didaktiky, a to podle různých autorů. Dále na základě literatury týkající se didaktiky cizích jazyků bude prezentovat typické organizační formy práce ve výuce anglického jazyka a popíše jejich využití pro výuku jednotlivých jazykových prostředků a řečových dovedností a jejich výhody a nevýhody. Praktická část nabídne výzkumné šetření na základě pozorování a řízeného rozhovoru s učiteli o poměrném využití organizačních forem práce u konkrétních pedagogů s odůvodněním využití zvolených forem.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou organizačních forem vyučování v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Práce bude tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části diplomantka definuje a představí možné organizační formy práce ve výuce obecně, tedy na základě obecné didaktiky, a to podle různých autorů. Dále na základě literatury týkající se didaktiky cizích jazyků bude prezentovat typické organizační formy práce ve výuce anglického jazyka a popíše jejich využití pro výuku jednotlivých jazykových prostředků a řečových dovedností a jejich výhody a nevýhody. Praktická část nabídne výzkumné šetření na základě pozorování a řízeného rozhovoru s učiteli o poměrném využití organizačních forem práce u konkrétních pedagogů s odůvodněním využití zvolených forem.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, R. Učíme žáky myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
FRANCES Christie, 1990. A New Method of Classroom Discourse Analysis, bib ID 5525817
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0596-1.
MALACH, J. Základy didaktiky. UJEP, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7042-266-1.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1.
RICHARD, J.C. and Rodgers, T.S.. Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2002. Olomouc: Univerzita Palackého.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, R. Učíme žáky myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
FRANCES Christie, 1990. A New Method of Classroom Discourse Analysis, bib ID 5525817
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0596-1.
MALACH, J. Základy didaktiky. UJEP, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7042-266-1.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1.
RICHARD, J.C. and Rodgers, T.S.. Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2002. Olomouc: Univerzita Palackého.