Cílem práce je komparace krajinomalby Caspara Davida Friedricha a Gerharda Richtera. Na oba malíře je nahlíženo jednotlivě, případně skrze otázku inspirace. Stěžejními body je šest krajinomaleb, které jsou interpretovány nejprve zvlášť, a později souborně. Metodologickým rámcem byla zvolena recepční estetika. Důraz je kladen na prázdná/otevřená místa v obrazech jakožto vstupu pro diváka. Stranou nezůstanou umělecké vklady obou autorů zahrnující jejich práce s přírodou, krajinou a touhou po poznání či kráse. Důležitý je v práci pojem romantický(á), jenž je nutno konfrontovat v rámci tradičního a moderního pojetí. K tradičnímu pojetí se váže estetická kategorie vznešena, která se v moderním pojetí Gerharda Richtera transformovala do vizuální zkušenosti. Obě kritéria malby korespondují s otázkou po diváckém očekávání/odhalení/rozpoznání viděného. Richter s tématem rozpoznávání pracuje pomocí fotomalby, která nálěží filozofickému výkladu.
Komparovány nebudou jen krajinomalby, ale také umělecké přístupy autorů k významu obrazu. Na Friedrichovy prvky v krajinomalbě musíme nahlížet jako na hieroglyfy, zatímco Richter nechává význam obrazu doplnit samotné diváky. Závěrem práce je porovnání krajinomaleb na základě divácké recepce 19. a 20. století. Interpretaci znesnadňuje přítomnost emocí v procesu dívání se, což tato práce také krátce zohledňuje. Vizualizace krajiny v pojetí C. D. Friedricha, která se může projevit v díle G. Richtera, se podobně manifestuje i skrze jinou současnou tvorbu - dokumentární film, fotografie, videohry, jejichž konkrétní příklady stručně popisuje poslední podkapitola.
Celá práce mapuje prvotní autorčin impulz v zájmu o Richterovu krajinomalbu v souvislosti s předešlými nabytými vizuálními a teoretickými zkušenostmi krajinomalby C. D. Friedricha.
Anotace v angličtině
The aim of the work is a comparison of the landscape painting by Caspar David Friedrich and Gerhard Richter. Both painters are viewed individually, as well as through the lens of their mutual inspiration. The mainworks under review are the six landscape paintings, which are at first interpreted individually and later collectively.
Reception Aesthetics was chosen as the methodological framework. In the initial analysis, emphasis is placed on the empty/open spaces in the paintings as an entry for a viewer. The artistic contributions by both artists are taken into account, including their work with Nature, the landscape and their search for beauty and knowledge.The term 'romantic' is significant in this thesis and must be confronted within the traditional as well as modern concepts. The aesthetic category of sublime is linked to the traditional concept, which was transformed into a visual experience by means of Gerhard Richter's modern conception. Both of the painting's criteria correspond to the question of the viewers'expectation/discovery/recognition of the seen. Richter works on the topic of recognition with the aid of the artistic technique of photo painting, which ranks as a philosophical interpretation.
As well as comparing the landscape paintings, the painter's artistic approaches to the meaning of the paintings are also contrasted. Friedrich's landscape painting elements should be regarded as hieroglyphs, while Richter allows the viewer to add meaning to the painting.
In conclusion,the work compares the landscape paintings based on the reception by audiences of the 19th and 20th centuries. Interpretation is hampered by the presence of emotions in the viewing process, a fact which this work also briefly takes into account. The visualisation of landscape in the conception of C. D. Friedrich, which is also reflected in the work of G.Richter, is similarly manifested through other contemporary works, such as documentaries, photographs, video games, specific examples of which are briefly described in the last subchapter.
The entire work traces the author's initial response in her interest in Richter's landscape painting in the context of her previously acquired visual and theoretical experience of the landscape painting by C. D. Friedrich.
Klíčová slova
Caspar David Friedrich, Gerhard Richter, romantická krajinomalba, estetická recepce krajiny, recepční estetika, vizuální zkušenost
Klíčová slova v angličtině
Caspar David Friedrich, Gerhard Richter, romantic landscape painting, aesthetic reception of landscape, reception aesthetics, visual experience
Rozsah průvodní práce
86, 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je komparace krajinomalby Caspara Davida Friedricha a Gerharda Richtera. Na oba malíře je nahlíženo jednotlivě, případně skrze otázku inspirace. Stěžejními body je šest krajinomaleb, které jsou interpretovány nejprve zvlášť, a později souborně. Metodologickým rámcem byla zvolena recepční estetika. Důraz je kladen na prázdná/otevřená místa v obrazech jakožto vstupu pro diváka. Stranou nezůstanou umělecké vklady obou autorů zahrnující jejich práce s přírodou, krajinou a touhou po poznání či kráse. Důležitý je v práci pojem romantický(á), jenž je nutno konfrontovat v rámci tradičního a moderního pojetí. K tradičnímu pojetí se váže estetická kategorie vznešena, která se v moderním pojetí Gerharda Richtera transformovala do vizuální zkušenosti. Obě kritéria malby korespondují s otázkou po diváckém očekávání/odhalení/rozpoznání viděného. Richter s tématem rozpoznávání pracuje pomocí fotomalby, která nálěží filozofickému výkladu.
Komparovány nebudou jen krajinomalby, ale také umělecké přístupy autorů k významu obrazu. Na Friedrichovy prvky v krajinomalbě musíme nahlížet jako na hieroglyfy, zatímco Richter nechává význam obrazu doplnit samotné diváky. Závěrem práce je porovnání krajinomaleb na základě divácké recepce 19. a 20. století. Interpretaci znesnadňuje přítomnost emocí v procesu dívání se, což tato práce také krátce zohledňuje. Vizualizace krajiny v pojetí C. D. Friedricha, která se může projevit v díle G. Richtera, se podobně manifestuje i skrze jinou současnou tvorbu - dokumentární film, fotografie, videohry, jejichž konkrétní příklady stručně popisuje poslední podkapitola.
Celá práce mapuje prvotní autorčin impulz v zájmu o Richterovu krajinomalbu v souvislosti s předešlými nabytými vizuálními a teoretickými zkušenostmi krajinomalby C. D. Friedricha.
Anotace v angličtině
The aim of the work is a comparison of the landscape painting by Caspar David Friedrich and Gerhard Richter. Both painters are viewed individually, as well as through the lens of their mutual inspiration. The mainworks under review are the six landscape paintings, which are at first interpreted individually and later collectively.
Reception Aesthetics was chosen as the methodological framework. In the initial analysis, emphasis is placed on the empty/open spaces in the paintings as an entry for a viewer. The artistic contributions by both artists are taken into account, including their work with Nature, the landscape and their search for beauty and knowledge.The term 'romantic' is significant in this thesis and must be confronted within the traditional as well as modern concepts. The aesthetic category of sublime is linked to the traditional concept, which was transformed into a visual experience by means of Gerhard Richter's modern conception. Both of the painting's criteria correspond to the question of the viewers'expectation/discovery/recognition of the seen. Richter works on the topic of recognition with the aid of the artistic technique of photo painting, which ranks as a philosophical interpretation.
As well as comparing the landscape paintings, the painter's artistic approaches to the meaning of the paintings are also contrasted. Friedrich's landscape painting elements should be regarded as hieroglyphs, while Richter allows the viewer to add meaning to the painting.
In conclusion,the work compares the landscape paintings based on the reception by audiences of the 19th and 20th centuries. Interpretation is hampered by the presence of emotions in the viewing process, a fact which this work also briefly takes into account. The visualisation of landscape in the conception of C. D. Friedrich, which is also reflected in the work of G.Richter, is similarly manifested through other contemporary works, such as documentaries, photographs, video games, specific examples of which are briefly described in the last subchapter.
The entire work traces the author's initial response in her interest in Richter's landscape painting in the context of her previously acquired visual and theoretical experience of the landscape painting by C. D. Friedrich.
Klíčová slova
Caspar David Friedrich, Gerhard Richter, romantická krajinomalba, estetická recepce krajiny, recepční estetika, vizuální zkušenost
Klíčová slova v angličtině
Caspar David Friedrich, Gerhard Richter, romantic landscape painting, aesthetic reception of landscape, reception aesthetics, visual experience
Zásady pro vypracování
Studentka Adéla Procházková vypracuje diplomovou práci na téma Krajinomalby v díle dvou německých malířů Caspara Davida Friedricha a Gerharda Richtera. Cílem diplomové práce je zhodnotit styčné i rozdílné body v tvorbě obou malířů, které dělí jeden a půl století, ale sbližují podobné životní a pracovní zkušenosti. Na základě vybraných děl krajinomalby bude studentka sledovat posuny ve výtvarných postupech i ve vidění krajiny, nejprve jednotlivě, posléze budou díla konfrontována mezi sebou a hodnocena komparativní metodou.
Předmětem studie budou především melancholické krajiny, které budou sledovány jako specifický vizuální i psychologický (z hlediska působení na diváka) fenomén. Z tohoto pohledu budou rozebrány motivy mlhy, hor, lesa a dalších krajinných prvků. Stranou nezůstane ani role emocí v umění a estetická recepce krajin diváky.
Zásady pro vypracování
Studentka Adéla Procházková vypracuje diplomovou práci na téma Krajinomalby v díle dvou německých malířů Caspara Davida Friedricha a Gerharda Richtera. Cílem diplomové práce je zhodnotit styčné i rozdílné body v tvorbě obou malířů, které dělí jeden a půl století, ale sbližují podobné životní a pracovní zkušenosti. Na základě vybraných děl krajinomalby bude studentka sledovat posuny ve výtvarných postupech i ve vidění krajiny, nejprve jednotlivě, posléze budou díla konfrontována mezi sebou a hodnocena komparativní metodou.
Předmětem studie budou především melancholické krajiny, které budou sledovány jako specifický vizuální i psychologický (z hlediska působení na diváka) fenomén. Z tohoto pohledu budou rozebrány motivy mlhy, hor, lesa a dalších krajinných prvků. Stranou nezůstane ani role emocí v umění a estetická recepce krajin diváky.
Seznam doporučené literatury
BIEDERMANN, Heike, BISCHOFF, Ulrich, DALBAJEWA, Brigit. From Caspar David Friedrich to Gerhard Richter. German Paintings from Dresden at the J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Köln: Verlag der Buchhandlung Walter König, 2006.\\
ELGER, Dietmar, KREMPEL, Ulrich, BÄTSCHMANN, Oskar. Gerhard Richter. Landscapes, Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 1998.\\
HINZ, Sigrid. Caspar David Friedrich in Briefen und Bekenntnissen, Berlin: Henschel Verlag, 1973.\\
KOERNER, Joseph Leo. Caspar David Friedrich and the Subject of Landscape, New Haven, Yale University Press; London 1990.\\
SCHAMA, Simon, Krajina a paměť, Praha: Argo: Dokořán, 2007.\\
Seznam doporučené literatury
BIEDERMANN, Heike, BISCHOFF, Ulrich, DALBAJEWA, Brigit. From Caspar David Friedrich to Gerhard Richter. German Paintings from Dresden at the J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Köln: Verlag der Buchhandlung Walter König, 2006.\\
ELGER, Dietmar, KREMPEL, Ulrich, BÄTSCHMANN, Oskar. Gerhard Richter. Landscapes, Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 1998.\\
HINZ, Sigrid. Caspar David Friedrich in Briefen und Bekenntnissen, Berlin: Henschel Verlag, 1973.\\
KOERNER, Joseph Leo. Caspar David Friedrich and the Subject of Landscape, New Haven, Yale University Press; London 1990.\\
SCHAMA, Simon, Krajina a paměť, Praha: Argo: Dokořán, 2007.\\