Tato práce se zabývá reformou financování regionálního školství. Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza financování základní školy po implementaci reformy financování regionálního školství platné od roku 2020. Při analýze obou systémů financování jsou použity jak teoretické znalosti z literatury, tak legislativní dokumenty. V této bakalářské práci je nový systém financování analyzován pomocí řízeného rozhovoru s ředitelem školy a porovnán se systémem aplikovaným před reformou platnou od roku 2020. Vstupní údaje pro analýzy jsou získány z interních materiálů vybrané základní školy. Na konci bakalářské práce jsou zhodnoceny a porovnány oba způsoby financování a jsou popsány přínosy realizované reformy financování pro celkový rozpočet základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the reform of the regional education financing. The main objective of this bachelor's thesis is the primary school financing analysis after the regional educational financing reform implementation valid from 2020. Both theoretical knowledge from the literature and legislative documents are used in the analysis of both financing systems. In this bachelor's thesis, a new interview system is analyzed using a controlled interview with the headmaster and compared with the system applied before the reform valid since 2020. Input the data for the analyzes are obtained from internal materials of the selected primary school. At the end of the bachelor's thesis, both methods of financing are evaluated and compared, and the benefits of the implemented financing reform to the overall budget of the primary school are described.
Klíčová slova
financování, rozpočet, škola, reforma, regionální školství
Tato práce se zabývá reformou financování regionálního školství. Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza financování základní školy po implementaci reformy financování regionálního školství platné od roku 2020. Při analýze obou systémů financování jsou použity jak teoretické znalosti z literatury, tak legislativní dokumenty. V této bakalářské práci je nový systém financování analyzován pomocí řízeného rozhovoru s ředitelem školy a porovnán se systémem aplikovaným před reformou platnou od roku 2020. Vstupní údaje pro analýzy jsou získány z interních materiálů vybrané základní školy. Na konci bakalářské práce jsou zhodnoceny a porovnány oba způsoby financování a jsou popsány přínosy realizované reformy financování pro celkový rozpočet základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the reform of the regional education financing. The main objective of this bachelor's thesis is the primary school financing analysis after the regional educational financing reform implementation valid from 2020. Both theoretical knowledge from the literature and legislative documents are used in the analysis of both financing systems. In this bachelor's thesis, a new interview system is analyzed using a controlled interview with the headmaster and compared with the system applied before the reform valid since 2020. Input the data for the analyzes are obtained from internal materials of the selected primary school. At the end of the bachelor's thesis, both methods of financing are evaluated and compared, and the benefits of the implemented financing reform to the overall budget of the primary school are described.
Klíčová slova
financování, rozpočet, škola, reforma, regionální školství
Realizace reformy financování regionálního školství bude mít zásadní dopady na rozpočty škol. Nový systém financování slibuje zajištění rovného rozdělování financí.
Cíl:
Cílem práce je analyzovat financování vybrané školy v důsledku realizované reformy financování regionálního školství platné od roku 2020. Určení konkrétních dopadů na rozpočet školy.
Metodika:
Teoretická část práce popisuje regionální školství působící v ČR, zřizované školy a školské instituce, jejich zřizovatele a právní předpisy, podle kterých se dané školy řídí. Zároveň charakterizuje uplatňovaný systém financování regionálního školství před reformou financování a následně po reformě financování regionálního školství. Praktická část práce analyzuje nový systém financování na případu vybrané školy, porovnává se systémem uplatňovaným před reformou financování a vyhodnocuje dopady reformy financování na rozpočet vybrané školy.
Použité metody - řízený rozhovor, pozorování, komparace, analýza, syntéza.
Databáze - interní materiály vybrané školy.
Osnova:
Úvod.
Odvětví školství v ČR.
Systém financování regionálního školství.
Charakteristika vybrané školy.
Vliv reformy financování na rozpočet školy, komparace se starým systémem financování.
Vyhodnocení obou systémů financování, určení dopadů na rozpočet.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Realizace reformy financování regionálního školství bude mít zásadní dopady na rozpočty škol. Nový systém financování slibuje zajištění rovného rozdělování financí.
Cíl:
Cílem práce je analyzovat financování vybrané školy v důsledku realizované reformy financování regionálního školství platné od roku 2020. Určení konkrétních dopadů na rozpočet školy.
Metodika:
Teoretická část práce popisuje regionální školství působící v ČR, zřizované školy a školské instituce, jejich zřizovatele a právní předpisy, podle kterých se dané školy řídí. Zároveň charakterizuje uplatňovaný systém financování regionálního školství před reformou financování a následně po reformě financování regionálního školství. Praktická část práce analyzuje nový systém financování na případu vybrané školy, porovnává se systémem uplatňovaným před reformou financování a vyhodnocuje dopady reformy financování na rozpočet vybrané školy.
Použité metody - řízený rozhovor, pozorování, komparace, analýza, syntéza.
Databáze - interní materiály vybrané školy.
Osnova:
Úvod.
Odvětví školství v ČR.
Systém financování regionálního školství.
Charakteristika vybrané školy.
Vliv reformy financování na rozpočet školy, komparace se starým systémem financování.
Vyhodnocení obou systémů financování, určení dopadů na rozpočet.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
BOUKAL, P. (2007). Ekonomika a financování neziskových organizací. Praha: Oeconomica.
HAMERNÍKOVÁ, B., & MAAYTOVÁ, A. (2010). Veřejné finance. Praha: Wolters Kluwer.
REKTOŘÍK, J. a kol. (2010). Organizace neziskového sektoru: Základy ekonomiky, teorie a řízení (3. vyd.). Praha: EKOPRESS.
ÚZ č. 1338 - Regionální školství, pedagogičtí pracovníci (1. 10. 2019).
VALENTA, J. (2004). Financování a rozpočet školy. Karviná: Paris.
Seznam doporučené literatury
BOUKAL, P. (2007). Ekonomika a financování neziskových organizací. Praha: Oeconomica.
HAMERNÍKOVÁ, B., & MAAYTOVÁ, A. (2010). Veřejné finance. Praha: Wolters Kluwer.
REKTOŘÍK, J. a kol. (2010). Organizace neziskového sektoru: Základy ekonomiky, teorie a řízení (3. vyd.). Praha: EKOPRESS.
ÚZ č. 1338 - Regionální školství, pedagogičtí pracovníci (1. 10. 2019).
VALENTA, J. (2004). Financování a rozpočet školy. Karviná: Paris.