Cílem uvedené bakalářské práce bylo stanovit výkonové parametry motoru u vybraných osobních automobilů před a po provedení softwarové úpravy motoru tzv. chiptuning. Pro pokus byly vybrány tři osobní automobily (Škoda Octavia, Kia Ceed GT-line a Škoda Superb), u kterých se výkonové parametry motoru stanovily pomocí dynamometrů. U Škody Octavie bylo změřeno 94 kW a 301 Nm. Od továrních hodnot se dosáhlo zvýšení výkonu o 45 % a točivého momentu o 43 %. Při měření Kia Ceed GT-line byl stanoven výkon na 135,3 kW a 261 Nm. Zde byl zaznamenán nárůst výkonu motoru o 31 % a točivého momentu o 8 %. V případě Škody Superb byl naměřen výkon 162,6 kW a 445,4 Nm. U tohoto vozidla došlo taktéž ke zvýšení výkonu o 15 % a točivého momentu o 11,5 %. Závěrem lze říct, že hodnoty výkonu a točivého momentu se po provedení chiptuningu zvýšily.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to determine engine performance parameters for selected passenger cars before and after the implementation of the software modification of the engine called chiptuning. Three passenger cars were selected for the experiment (Škoda Octavia, Kia Ceed GT-line and Škoda Superb), for which engine performance parameters were determined using dynamometers. At Škoda Octavia 94 kW and 301 Nm were measured. From factory values, power and torque increased by 45% and 43% respectively. When measuring the Kia Ceed GT-line, the power was set at 135,3 kW and 261 Nm. There was an increase of 31% in engine power and 8% in torque. In the case of Škoda Superb, the power was measured at 162,6 kW and 445,4 Nm. This vehicle also had a 15% increase in power and 11,5% in torque. In conclusion, the power and torque values increased after the chiptuning.
Klíčová slova
řídící jednotka motoru, palivová mapa, úprava výkonu motoru
Klíčová slova v angličtině
engine control unit, fuel map, engine power adjustment
Rozsah průvodní práce
66 s
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem uvedené bakalářské práce bylo stanovit výkonové parametry motoru u vybraných osobních automobilů před a po provedení softwarové úpravy motoru tzv. chiptuning. Pro pokus byly vybrány tři osobní automobily (Škoda Octavia, Kia Ceed GT-line a Škoda Superb), u kterých se výkonové parametry motoru stanovily pomocí dynamometrů. U Škody Octavie bylo změřeno 94 kW a 301 Nm. Od továrních hodnot se dosáhlo zvýšení výkonu o 45 % a točivého momentu o 43 %. Při měření Kia Ceed GT-line byl stanoven výkon na 135,3 kW a 261 Nm. Zde byl zaznamenán nárůst výkonu motoru o 31 % a točivého momentu o 8 %. V případě Škody Superb byl naměřen výkon 162,6 kW a 445,4 Nm. U tohoto vozidla došlo taktéž ke zvýšení výkonu o 15 % a točivého momentu o 11,5 %. Závěrem lze říct, že hodnoty výkonu a točivého momentu se po provedení chiptuningu zvýšily.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to determine engine performance parameters for selected passenger cars before and after the implementation of the software modification of the engine called chiptuning. Three passenger cars were selected for the experiment (Škoda Octavia, Kia Ceed GT-line and Škoda Superb), for which engine performance parameters were determined using dynamometers. At Škoda Octavia 94 kW and 301 Nm were measured. From factory values, power and torque increased by 45% and 43% respectively. When measuring the Kia Ceed GT-line, the power was set at 135,3 kW and 261 Nm. There was an increase of 31% in engine power and 8% in torque. In the case of Škoda Superb, the power was measured at 162,6 kW and 445,4 Nm. This vehicle also had a 15% increase in power and 11,5% in torque. In conclusion, the power and torque values increased after the chiptuning.
Klíčová slova
řídící jednotka motoru, palivová mapa, úprava výkonu motoru
Klíčová slova v angličtině
engine control unit, fuel map, engine power adjustment
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
\vsp{0,5 cm}
Cílem bakalářské práce je měření výkonu motorů osobních automobilů různé motorizace, značek, stáří a porovnání s deklarovanými hodnoty od výrobce.
\vsp{0,5 cm}
Metodický postup:
Literární rešerše týkající se problematiky měření výkonu automobilů.
Seznámení s používanými přístroji.
Stanovení metodiky pro měření výkonu automobilu.
Charakteristika měřených osobních automobilů.
Zpracování a vyhodnocení naměřených výsledků.
\vsp{9 cm}
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
\vsp{0,5 cm}
Cílem bakalářské práce je měření výkonu motorů osobních automobilů různé motorizace, značek, stáří a porovnání s deklarovanými hodnoty od výrobce.
\vsp{0,5 cm}
Metodický postup:
Literární rešerše týkající se problematiky měření výkonu automobilů.
Seznámení s používanými přístroji.
Stanovení metodiky pro měření výkonu automobilu.
Charakteristika měřených osobních automobilů.
Zpracování a vyhodnocení naměřených výsledků.
\vsp{9 cm}
Seznam doporučené literatury
HLAVŇA V., KUKUČA P., ISTENÍK R., LABUDA R., LIŠČÁK Š., Dopravný prostriedok-jeho motor. 1. vyd. Žilina: Žilinská univerzita v Žilině, 2000. 442 s. ISBN 80-7100-665-3.
ZDENĚK J., ŽDÁNSKÝ B. Automobily. 8. vydání. Brno: Avid, spol. s r.o., 2016. 180 s. ISBN 978-80-87143-37-7.
VLK F., Dynamika motorových vozidel. 2. vyd. Brno: Prof. Ing. František Vlk DrSc., nakladatelství a vydavatelství, 2005. 432 s. ISBN 80-239-0024-2.
\vsp{9 cm}
Seznam doporučené literatury
HLAVŇA V., KUKUČA P., ISTENÍK R., LABUDA R., LIŠČÁK Š., Dopravný prostriedok-jeho motor. 1. vyd. Žilina: Žilinská univerzita v Žilině, 2000. 442 s. ISBN 80-7100-665-3.
ZDENĚK J., ŽDÁNSKÝ B. Automobily. 8. vydání. Brno: Avid, spol. s r.o., 2016. 180 s. ISBN 978-80-87143-37-7.
VLK F., Dynamika motorových vozidel. 2. vyd. Brno: Prof. Ing. František Vlk DrSc., nakladatelství a vydavatelství, 2005. 432 s. ISBN 80-239-0024-2.
\vsp{9 cm}