Diplomová práce se zabývala senzorickým hodnocením vybraných druhů mlék (čerstvé a trvanlivé; obě ve variantě plnotučné a polotučné) a jejich přijatelnosti v závislosti na demografických faktorech. Dalším cílem bylo vyhodnotit dotazníkové šetření týkající se této komodity. Pro senzorické hodnocení byly použity metody párového preferenčního testu mezi čerstvými a trvanlivými mléky stejné tučnosti. Dále pak byla u všech vzorků použita metoda preferenčního pořadového testu. Účastníci senzorické analýzy byli z řad vysokoškolských studentů. Celkem se senzorické analýzy zúčastnilo 61 posuzovatelů (24,4 ? 6,7 let) a dotazníkového průzkumu 106 respondentů (35 ? 16,9). Výsledky senzorického hodnocení ukázaly, že hodnotitelé upřednostňují více trvanlivá mléka a že jim více chutnají mléka tučnější. Z dotazníkového šetření mimo jiné vyplynulo, že hlavním kritériem při výběru mléka byla chuť, dále kvalita a obsah tuku. Nejmenší podíl na rozhodování měla reklama.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was focused on a sensory evaluation of selected types of milk (pasteurized and UHT; both as 3.5% and 1.5% of fat content) and their acceptability depending on demographic factors. The next aim was to evaluate a questionnaire survey concerning this commodity. For sensory evaluation, the method of a paired preference test for a pasteurized milk and UHT milk of the same fat content was used. Furthermore, a ranking method for all samples was used. All the participants of the survey were university students. A total of 61 evaluators (average age 24.4 ? 6.7) participated in the sensory analysis and 106 respondents (35 ? 16.9) in the questionnaire survey. Research of the sensory evaluation revealed that evaluators preferred UHT milk and that they liked milks higher in fat more. Questionnaire survey showed that the taste of milk was the most important criterion for decision, followed by quality and the content of fat. Advertisement played the smallest part in a milk selection.
Diplomová práce se zabývala senzorickým hodnocením vybraných druhů mlék (čerstvé a trvanlivé; obě ve variantě plnotučné a polotučné) a jejich přijatelnosti v závislosti na demografických faktorech. Dalším cílem bylo vyhodnotit dotazníkové šetření týkající se této komodity. Pro senzorické hodnocení byly použity metody párového preferenčního testu mezi čerstvými a trvanlivými mléky stejné tučnosti. Dále pak byla u všech vzorků použita metoda preferenčního pořadového testu. Účastníci senzorické analýzy byli z řad vysokoškolských studentů. Celkem se senzorické analýzy zúčastnilo 61 posuzovatelů (24,4 ? 6,7 let) a dotazníkového průzkumu 106 respondentů (35 ? 16,9). Výsledky senzorického hodnocení ukázaly, že hodnotitelé upřednostňují více trvanlivá mléka a že jim více chutnají mléka tučnější. Z dotazníkového šetření mimo jiné vyplynulo, že hlavním kritériem při výběru mléka byla chuť, dále kvalita a obsah tuku. Nejmenší podíl na rozhodování měla reklama.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was focused on a sensory evaluation of selected types of milk (pasteurized and UHT; both as 3.5% and 1.5% of fat content) and their acceptability depending on demographic factors. The next aim was to evaluate a questionnaire survey concerning this commodity. For sensory evaluation, the method of a paired preference test for a pasteurized milk and UHT milk of the same fat content was used. Furthermore, a ranking method for all samples was used. All the participants of the survey were university students. A total of 61 evaluators (average age 24.4 ? 6.7) participated in the sensory analysis and 106 respondents (35 ? 16.9) in the questionnaire survey. Research of the sensory evaluation revealed that evaluators preferred UHT milk and that they liked milks higher in fat more. Questionnaire survey showed that the taste of milk was the most important criterion for decision, followed by quality and the content of fat. Advertisement played the smallest part in a milk selection.
Senzorická jakost mléčných výrobků má nezastupitelnou úlohu s ohledem na spotřebitele a vyhodnocení preferencí pro konkrétní druhy výrobků, které jsou ovlivněny řadou faktorů, je významnou informační hodnotou pro výrobce.
Cílem diplomové práce bude vyhodnocení senzorické jakosti a přijatelnosti různých druhů konzumních mlék (např. čerstvé, trvanlivé) v závislosti na vybraných demografických faktorech. Součástí práce bude vyhodnocení dotazníkového šetření týkajícího se této komodity.
Úvod - charakteristika a význam řešené problematiky včetně uvedení cílů práce
Literární přehled - současný stav poznání týkající se senzorické jakosti mléka a mléčných výrobků a faktorů, které ovlivňují preference spotřebitelů
Materiál a metodika - charakteristika produktů a respondentů, vypracovaný dotazník, popis použitých metod včetně statistických
Výsledky a diskuse - tabulkové a grafické zpracování získaných dat navazující na cíle práce, jejich statistické vyhodnocení a porovnání se zjištěnými literárními údaji
Závěr - shrnutí výsledků práce, návrhy a doporučení vyplývající z řešené problematiky
Summary - přehled a nejdůležitější výsledky včetně klíčových slov (v anglickém jazyce)
Seznam literatury - jednotný, podle platných citačních zásad
Zásady pro vypracování
Senzorická jakost mléčných výrobků má nezastupitelnou úlohu s ohledem na spotřebitele a vyhodnocení preferencí pro konkrétní druhy výrobků, které jsou ovlivněny řadou faktorů, je významnou informační hodnotou pro výrobce.
Cílem diplomové práce bude vyhodnocení senzorické jakosti a přijatelnosti různých druhů konzumních mlék (např. čerstvé, trvanlivé) v závislosti na vybraných demografických faktorech. Součástí práce bude vyhodnocení dotazníkového šetření týkajícího se této komodity.
Úvod - charakteristika a význam řešené problematiky včetně uvedení cílů práce
Literární přehled - současný stav poznání týkající se senzorické jakosti mléka a mléčných výrobků a faktorů, které ovlivňují preference spotřebitelů
Materiál a metodika - charakteristika produktů a respondentů, vypracovaný dotazník, popis použitých metod včetně statistických
Výsledky a diskuse - tabulkové a grafické zpracování získaných dat navazující na cíle práce, jejich statistické vyhodnocení a porovnání se zjištěnými literárními údaji
Závěr - shrnutí výsledků práce, návrhy a doporučení vyplývající z řešené problematiky
Summary - přehled a nejdůležitější výsledky včetně klíčových slov (v anglickém jazyce)
Seznam literatury - jednotný, podle platných citačních zásad
Seznam doporučené literatury
Frandsen L.W. et al.: Consumer evaluation of milk authenticity explained both by consumer background characteristics and by product sensory descriptors. J. Sens. Stud., 2007, 22: 623-638
Gandy A.L. et al.: The effect of pasteurization temperature on consumer acceptability, sensory characteristics, volatile compound composition, and shelf-life of fluid milk. J. Dairy Sci., 2008, 91: 1769-1777
Menrad K.: Market and marketing of functional food in Europe. J. Food Eng., 2003, 181-188
van Boekel M.: Effect of heating on Maillard reactions in milk. Food Chem., 1998
Databáze WoS, CASLIN, Česká zemědělská bibliografie, CAB Abstracts, Proquest, dostupné na http://www.lib.jcu.cz/
Vědecké a odborné články v časopisech Výživa a potraviny, Mlékařské listy, dokumenty a publikace Společnosti pro výživu (http://www.vyzivaspol.cz/), PK ČR (http://www.foodnet.cz/) aj.
Seznam doporučené literatury
Frandsen L.W. et al.: Consumer evaluation of milk authenticity explained both by consumer background characteristics and by product sensory descriptors. J. Sens. Stud., 2007, 22: 623-638
Gandy A.L. et al.: The effect of pasteurization temperature on consumer acceptability, sensory characteristics, volatile compound composition, and shelf-life of fluid milk. J. Dairy Sci., 2008, 91: 1769-1777
Menrad K.: Market and marketing of functional food in Europe. J. Food Eng., 2003, 181-188
van Boekel M.: Effect of heating on Maillard reactions in milk. Food Chem., 1998
Databáze WoS, CASLIN, Česká zemědělská bibliografie, CAB Abstracts, Proquest, dostupné na http://www.lib.jcu.cz/
Vědecké a odborné články v časopisech Výživa a potraviny, Mlékařské listy, dokumenty a publikace Společnosti pro výživu (http://www.vyzivaspol.cz/), PK ČR (http://www.foodnet.cz/) aj.