Bakalářská práce na téma "Současná problematika související s odkladem školní
docházky z pohledu učitelů mateřských a základních škol" zjišťuje aktuální
problematiku související s odklady školní docházky, současné důvody a smysl školních
odkladů z pohledu učitelů mateřských a základních škol. Mapuje spolupráci
základních a mateřských škol při přechodu dětí na základní vzdělání. Dále se zaměřuje
na spolupráci rodiny s mateřskou a základní školou.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části
praktické.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte na přelomu předškolního
a mladšího školního věku, vymezuje pojmy školní zralost, školní připravenost a jejich
oblastí. V praktické části je realizované dotazníkové šetření metodou internetového
dotazníku. Výzkumným souborem jsou učitelé základních a mateřských škol.
Z odpovědí vyplývají názory učitelů na problematiku, důvody a smysl školních odkladů
a s tím související školní připravenost a zralost dětí při přechodu na základní vzdělání.
Dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, zda spolupráce
rodiny, mateřské a základní školy, ovlivňuje přechod dítěte na základní školu.
Anotace v angličtině
The name of this bachelor thesis is "Current issues related to the postponement of
school attendance from the perspective of kindergarten and primary school teachers."
It identifies current issues related to the postponement of school attendance, current
reasons and the meaning of postponement from the perspective of kindergarten and
primary school teachers. It deals with how primary and kindergartens cooperate in the
transition of children to basic education. It also focuses on the cooperation of the
family with the kindergarten.
This bachelor thesis consists of theoretical part and practical part.
The theoretical part is focused on the characteristics of the child at the turn of
preschool and early school age, defines the concepts of school maturity, school
readiness and their areas.
In the practical part, a questionnaire survey is carried out using the method of an
Internet questionnaire. The research group consists of primary and nursery school
teachers. The answers result in teachers' opinions on the issues, reasons and meaning
of school postponements and the related school readiness and maturity of children in
the transition to basic education. It also contains the results of a questionnaire survey,
the aim of which was to find out whether the cooperation between the family,
kindergarten and primary school influences the child's transition to primary school.
Klíčová slova
dítě, předškolní věk, mladší školní věk, školní připravenost, školní
zralost, základní škola, mateřská škola, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
child, preschool age, younger school age, school readiness, school
maturity, primary schools, kindergarten, postponement of school attendance
Rozsah průvodní práce
93 s. (214 261 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Současná problematika související s odkladem školní
docházky z pohledu učitelů mateřských a základních škol" zjišťuje aktuální
problematiku související s odklady školní docházky, současné důvody a smysl školních
odkladů z pohledu učitelů mateřských a základních škol. Mapuje spolupráci
základních a mateřských škol při přechodu dětí na základní vzdělání. Dále se zaměřuje
na spolupráci rodiny s mateřskou a základní školou.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části
praktické.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte na přelomu předškolního
a mladšího školního věku, vymezuje pojmy školní zralost, školní připravenost a jejich
oblastí. V praktické části je realizované dotazníkové šetření metodou internetového
dotazníku. Výzkumným souborem jsou učitelé základních a mateřských škol.
Z odpovědí vyplývají názory učitelů na problematiku, důvody a smysl školních odkladů
a s tím související školní připravenost a zralost dětí při přechodu na základní vzdělání.
Dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, zda spolupráce
rodiny, mateřské a základní školy, ovlivňuje přechod dítěte na základní školu.
Anotace v angličtině
The name of this bachelor thesis is "Current issues related to the postponement of
school attendance from the perspective of kindergarten and primary school teachers."
It identifies current issues related to the postponement of school attendance, current
reasons and the meaning of postponement from the perspective of kindergarten and
primary school teachers. It deals with how primary and kindergartens cooperate in the
transition of children to basic education. It also focuses on the cooperation of the
family with the kindergarten.
This bachelor thesis consists of theoretical part and practical part.
The theoretical part is focused on the characteristics of the child at the turn of
preschool and early school age, defines the concepts of school maturity, school
readiness and their areas.
In the practical part, a questionnaire survey is carried out using the method of an
Internet questionnaire. The research group consists of primary and nursery school
teachers. The answers result in teachers' opinions on the issues, reasons and meaning
of school postponements and the related school readiness and maturity of children in
the transition to basic education. It also contains the results of a questionnaire survey,
the aim of which was to find out whether the cooperation between the family,
kindergarten and primary school influences the child's transition to primary school.
Klíčová slova
dítě, předškolní věk, mladší školní věk, školní připravenost, školní
zralost, základní škola, mateřská škola, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
child, preschool age, younger school age, school readiness, school
maturity, primary schools, kindergarten, postponement of school attendance
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na aktuální problematiku související s odklady školní docházky dětí z pohledu učitelů mateřských a základních škol. Cílem bude zjistit současné důvody a smysl školních odkladů z pohledů učitelů mateřských a základních škol a zmapovat spolupráci základních a mateřských škol při přechodu dětí na základní vzdělávání.\\
Teoretická část se zaměří na charakteristiku dítěte na přelomu předškolního a mladšího školního věku, vymezí pojmy školní zralost a připravenost a jejich oblasti.\\
V praktické části bude realizováno dotazníkového šetření učitelů mateřských a základních škol.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na aktuální problematiku související s odklady školní docházky dětí z pohledu učitelů mateřských a základních škol. Cílem bude zjistit současné důvody a smysl školních odkladů z pohledů učitelů mateřských a základních škol a zmapovat spolupráci základních a mateřských škol při přechodu dětí na základní vzdělávání.\\
Teoretická část se zaměří na charakteristiku dítěte na přelomu předškolního a mladšího školního věku, vymezí pojmy školní zralost a připravenost a jejich oblasti.\\
V praktické části bude realizováno dotazníkového šetření učitelů mateřských a základních škol.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.\\
LIETAVCOVÁ, Martina: Vliv osobnosti učitele v mateřské škole na vstup dítěte do základní školy. Poradce ředitelky, 43.aktualizace, raha: RAABE 2019.ISSN 1804-5901.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN isbn-978-80-262-0977-5.\\
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN isbn978-80-7367-774-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.\\
LIETAVCOVÁ, Martina: Vliv osobnosti učitele v mateřské škole na vstup dítěte do základní školy. Poradce ředitelky, 43.aktualizace, raha: RAABE 2019.ISSN 1804-5901.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN isbn-978-80-262-0977-5.\\
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN isbn978-80-7367-774-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.