Diplomová práce se zabývá profesní spokojeností vybraných učitelů při výkonu jejich učitelské profese. V teoretické části je charakterizována učitelská profese z pohledu historického vývoje i současných proměn, příprava učitele na profesi a téma profesní spokojenosti z celkového pohledu. V empirické části je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána profesní spokojenost konkrétních učitelů a učitelek v průběhu jejich profesní dráhy. Výzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s vybranými učiteli a učitelkami prvního i druhé stupně základní školy v různých etapách školní praxe. Výzkumné šetření se zaměřuje především na klady a zápory učitelské profese a nároky spojené s učitelskou profesí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the professional satisfaction of selected teachers in the implementation of their teaching profession. The theoretical part characterizes the teaching profession in terms of historical development and current changes. This is followed by teacher preparation for the profession and the topic of professional satisfaction from an overall perspective. In the practical part, the professional satisfaction of specific teachers during their careers is examined using qualitative research. The research is based on semi-structured interviews with selected teachers at different stages of school practice. The research survey focuses mainly on the pros and cons of the teaching profession and the demands associated with the teaching profession.
professional satisfaction of the teacher, education, teaching profession, teacher's personality, teacher preparation for the profession, professional teacher competence, self-reflection in the teaching profession, prestige of the teaching profession
Rozsah průvodní práce
103 s. (205 786 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá profesní spokojeností vybraných učitelů při výkonu jejich učitelské profese. V teoretické části je charakterizována učitelská profese z pohledu historického vývoje i současných proměn, příprava učitele na profesi a téma profesní spokojenosti z celkového pohledu. V empirické části je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána profesní spokojenost konkrétních učitelů a učitelek v průběhu jejich profesní dráhy. Výzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s vybranými učiteli a učitelkami prvního i druhé stupně základní školy v různých etapách školní praxe. Výzkumné šetření se zaměřuje především na klady a zápory učitelské profese a nároky spojené s učitelskou profesí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the professional satisfaction of selected teachers in the implementation of their teaching profession. The theoretical part characterizes the teaching profession in terms of historical development and current changes. This is followed by teacher preparation for the profession and the topic of professional satisfaction from an overall perspective. In the practical part, the professional satisfaction of specific teachers during their careers is examined using qualitative research. The research is based on semi-structured interviews with selected teachers at different stages of school practice. The research survey focuses mainly on the pros and cons of the teaching profession and the demands associated with the teaching profession.
professional satisfaction of the teacher, education, teaching profession, teacher's personality, teacher preparation for the profession, professional teacher competence, self-reflection in the teaching profession, prestige of the teaching profession
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na profesní spokojenost učitelů při výkonu jejich učitelské profese. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude charakterizována učitelská profese a její profesní kompetence učitele, učitelská příprava, a to i z pohledu historického vývoje.
V praktické části bude pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána profesní spokojenost konkrétních učitelů v průběhu jejich životní profesní dráhy učitele, a to z jejich pohledu. Výzkum je založen na hloubkových rozhovorech s učiteli/učitelkami v různých etapách školní praxe.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na profesní spokojenost učitelů při výkonu jejich učitelské profese. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude charakterizována učitelská profese a její profesní kompetence učitele, učitelská příprava, a to i z pohledu historického vývoje.
V praktické části bude pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána profesní spokojenost konkrétních učitelů v průběhu jejich životní profesní dráhy učitele, a to z jejich pohledu. Výzkum je založen na hloubkových rozhovorech s učiteli/učitelkami v různých etapách školní praxe.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, A.M. Cesta k učitelství - cestou k člověku. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 0862-4461.
DYTROVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
HORÁK, J.; KRATOCHVÍL, M.; PAŘÍZEK, V. Základy pedagogiky. Liberec: Technická univerzita, 2001. ISBN 80-7083-535-4.
KRYKOROVÁ, H.; VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 80-244-0444-3.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 163 s. ISBN 80-85931-70-2
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, A.M. Cesta k učitelství - cestou k člověku. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 0862-4461.
DYTROVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
HORÁK, J.; KRATOCHVÍL, M.; PAŘÍZEK, V. Základy pedagogiky. Liberec: Technická univerzita, 2001. ISBN 80-7083-535-4.
KRYKOROVÁ, H.; VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 80-244-0444-3.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 163 s. ISBN 80-85931-70-2
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.