Bakalářská práce se zabývá otázkou podílu Rané péče v kontextu integrace vstupu
dítěte se zdravotním postižením/znevýhodněním do mateřské školy. V práci se
zabývám hledáním odpovědí na dvě základní výzkumné otázky, tj.
Jakou roli sehrává Raná péče při vstupu dítěte do mateřské školy z pozice rodiny?
Jaký je přínos Rané péče pro mateřskou školu v době přijetí dítěte se zdravotním
postižením/znevýhodněním?
Práce je rozdělena do dvou částí, v teoretické části je popsán koncept rané péče, její
cíle, metody a formy práce. Dále se zde zabývám je podán popis dítěte v období
předškolního věku, a zároveň popis tří skupin dětí se zdravotním
postižením/znevýhodněním.
Praktická část je zpracována na podkladě kvalitativního výzkumu, za použití
polostrukturovaného rozhovoru. Šetření se účastnily tři skupiny respondentů. První
skupinu představoval pracovník konkrétní spolupracující Rané péče. Druhou skupinu
respondentů tvořili tři rodiče dětí se zdravotním postižením/znevýhodněním a poslední
rozhovory poskytli pracovníci (ředitelka, učitelky a asistentka) tří mateřských škol.
Z výzkumu vyplynula důležitost a přínos Rané péče, která rodinám poskytuje
psychosociální podporu, dětem pomáhá v jejich rozvoji a začlenění se. Pro mateřské
školy má přínos zejména pochopení potřeb dítěte a jeho metodické vedení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the question of sharing early care, in the context of
integration, which involves the entrance of a child with a disability and/or disadvantage
into kindergarten. In this thesis I deal with finding the answers to two basic research
questions, ie.
From the family position, what role does early care play when a child enters into
kindergarten?
At the time of the child's admission with a disability and/or disadvantage, what is the
benefit of early care for the kindergarten?
The work is divided into two parts. The theoretical part describes the concept of early
care, its goals, methods and forms of work. I also address the description of a child in
the period of their preschool age, as well as a description of three groups of children
with disabilities and/or disadvantages.
The practical part is based on qualitative research, using a semi-structured interview.
Three groups of respondents took part in the research. The first group was represented
by an employee who specifically works with early care. The second group of
respondents consisted of three parents of children who have either disabilities and/or
disadvantages. The last interviews were provided by staff of three kindergartens -
headmistresses, teachers and assistants.
The research revealed the importance and benefits of early care, which provides
psychosocial support to the families. It helps children in their development and
integration. For kindergartens, understanding the needs of the child and their
methodical guidance is especially beneficial.
early care, child, handicap, family, kindergarten, help, suppor
Rozsah průvodní práce
60 s. (129 582 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá otázkou podílu Rané péče v kontextu integrace vstupu
dítěte se zdravotním postižením/znevýhodněním do mateřské školy. V práci se
zabývám hledáním odpovědí na dvě základní výzkumné otázky, tj.
Jakou roli sehrává Raná péče při vstupu dítěte do mateřské školy z pozice rodiny?
Jaký je přínos Rané péče pro mateřskou školu v době přijetí dítěte se zdravotním
postižením/znevýhodněním?
Práce je rozdělena do dvou částí, v teoretické části je popsán koncept rané péče, její
cíle, metody a formy práce. Dále se zde zabývám je podán popis dítěte v období
předškolního věku, a zároveň popis tří skupin dětí se zdravotním
postižením/znevýhodněním.
Praktická část je zpracována na podkladě kvalitativního výzkumu, za použití
polostrukturovaného rozhovoru. Šetření se účastnily tři skupiny respondentů. První
skupinu představoval pracovník konkrétní spolupracující Rané péče. Druhou skupinu
respondentů tvořili tři rodiče dětí se zdravotním postižením/znevýhodněním a poslední
rozhovory poskytli pracovníci (ředitelka, učitelky a asistentka) tří mateřských škol.
Z výzkumu vyplynula důležitost a přínos Rané péče, která rodinám poskytuje
psychosociální podporu, dětem pomáhá v jejich rozvoji a začlenění se. Pro mateřské
školy má přínos zejména pochopení potřeb dítěte a jeho metodické vedení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the question of sharing early care, in the context of
integration, which involves the entrance of a child with a disability and/or disadvantage
into kindergarten. In this thesis I deal with finding the answers to two basic research
questions, ie.
From the family position, what role does early care play when a child enters into
kindergarten?
At the time of the child's admission with a disability and/or disadvantage, what is the
benefit of early care for the kindergarten?
The work is divided into two parts. The theoretical part describes the concept of early
care, its goals, methods and forms of work. I also address the description of a child in
the period of their preschool age, as well as a description of three groups of children
with disabilities and/or disadvantages.
The practical part is based on qualitative research, using a semi-structured interview.
Three groups of respondents took part in the research. The first group was represented
by an employee who specifically works with early care. The second group of
respondents consisted of three parents of children who have either disabilities and/or
disadvantages. The last interviews were provided by staff of three kindergartens -
headmistresses, teachers and assistants.
The research revealed the importance and benefits of early care, which provides
psychosocial support to the families. It helps children in their development and
integration. For kindergartens, understanding the needs of the child and their
methodical guidance is especially beneficial.
early care, child, handicap, family, kindergarten, help, suppor
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat mapováním služeb, které poskytuje centrum rané péče v kontextu přípravy dítěte se zdravotním postižením na vstup do mateřské školy.
Teoretická část vymezí pojem raná péče (RP), popíše modely a funkce RP, interdisciplinární charakter práce a přiblíží problematiku zralosti/připravenosti dítěte pro vstup do mateřské školy.
Praktická část bude referovat o vybraném pracovišti rané péče. Budou sledovány a popisovány ty služby (metody, techniky a podpůrné programy) poskytované uživatelům, tj. dětem a jejich rodinám, které cílí na oblast způsobilosti pro vstup do MŠ. Uplatní při tom pozorování, rozhovory s odborníky pracoviště RP a s rodiči.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat mapováním služeb, které poskytuje centrum rané péče v kontextu přípravy dítěte se zdravotním postižením na vstup do mateřské školy.
Teoretická část vymezí pojem raná péče (RP), popíše modely a funkce RP, interdisciplinární charakter práce a přiblíží problematiku zralosti/připravenosti dítěte pro vstup do mateřské školy.
Praktická část bude referovat o vybraném pracovišti rané péče. Budou sledovány a popisovány ty služby (metody, techniky a podpůrné programy) poskytované uživatelům, tj. dětem a jejich rodinám, které cílí na oblast způsobilosti pro vstup do MŠ. Uplatní při tom pozorování, rozhovory s odborníky pracoviště RP a s rodiči.
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, Ivana, Adéla HANÁKOVÁ, Miloň POTMĚŠIL, Jana SOLDANOVÁ, Nikola ŠTĚPNIČKOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Rodina a dítě se zdravotním postižením. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-262-8.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-2475107-8.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. Raná péče v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-120-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, Ivana, Adéla HANÁKOVÁ, Miloň POTMĚŠIL, Jana SOLDANOVÁ, Nikola ŠTĚPNIČKOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Rodina a dítě se zdravotním postižením. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-262-8.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-2475107-8.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. Raná péče v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-120-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.