Bakalářská práce se zaměřuje na téma porovnání přístupů Montessori metody s postupy strukturovaného učení u dětí předškolního věku s Aspergerovým syndromem. Pro naplnění cílů kvalifikační práce byly vybrány dvě děti s Aspergerovým syndromem, které jsou vedeny dle daného výchovného a vzdělávacího systému. Na základě pozorování dětí v příslušném systému a zpracovaných rozhovorů, které poskytly matky dětí s Aspergerovým syndromem, pedagog a asistentka pedagoga jednoho z chlapců, byly Montessori metoda a postupy strukturovaného učení porovnány z hlediska vhodnosti pro dítě s Aspergerovým syndromem. Vše bylo učiněno v designu případové studie. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje specifika Aspergerova syndromu, základní informace pro výběr výchovného a vzdělávacího systému, následnou práci s dítětem a nakonec popis jednotlivých přístupů Montessori metody a strukturovaného učení. Praktická část zpracovává výzkumná data rozhovorů a pozorování, které následně dává do širších souvislostí a porovnává v rámci vhodnosti pro tento typ postižení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on comparing approaches of the Montessori method with the procedures of structured learning in preschool children with Asperger's syndrome. Two children with Asperger's syndrome, who are guided according to the given educational system, were selected to fulfil the goals of the qualification work. The Montessori method and structured learning procedures were compared in terms of suitability for any child with Asperger's syndrome as it was based on the observation of children in the relevant system and on the interviews provided by children's mothers, pedagogue, and teaching assistant of one of the boys. Everything was done in the design of the case study. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains the specifics and basic information of Asperger's syndrome for the selection of the educational system, subsequent work with the child, and finally a description of the various approaches to the Montessori method and structured learning. The practical part deals with research data from interviews and observations, which are given to a broader context and are compared in terms of suitability for this type of disability.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, metoda Montessori, postupy strukturovaného učení, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, Montessori method, structured learning practices, preschool age
Rozsah průvodní práce
89 s. (201 485 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na téma porovnání přístupů Montessori metody s postupy strukturovaného učení u dětí předškolního věku s Aspergerovým syndromem. Pro naplnění cílů kvalifikační práce byly vybrány dvě děti s Aspergerovým syndromem, které jsou vedeny dle daného výchovného a vzdělávacího systému. Na základě pozorování dětí v příslušném systému a zpracovaných rozhovorů, které poskytly matky dětí s Aspergerovým syndromem, pedagog a asistentka pedagoga jednoho z chlapců, byly Montessori metoda a postupy strukturovaného učení porovnány z hlediska vhodnosti pro dítě s Aspergerovým syndromem. Vše bylo učiněno v designu případové studie. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje specifika Aspergerova syndromu, základní informace pro výběr výchovného a vzdělávacího systému, následnou práci s dítětem a nakonec popis jednotlivých přístupů Montessori metody a strukturovaného učení. Praktická část zpracovává výzkumná data rozhovorů a pozorování, které následně dává do širších souvislostí a porovnává v rámci vhodnosti pro tento typ postižení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on comparing approaches of the Montessori method with the procedures of structured learning in preschool children with Asperger's syndrome. Two children with Asperger's syndrome, who are guided according to the given educational system, were selected to fulfil the goals of the qualification work. The Montessori method and structured learning procedures were compared in terms of suitability for any child with Asperger's syndrome as it was based on the observation of children in the relevant system and on the interviews provided by children's mothers, pedagogue, and teaching assistant of one of the boys. Everything was done in the design of the case study. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains the specifics and basic information of Asperger's syndrome for the selection of the educational system, subsequent work with the child, and finally a description of the various approaches to the Montessori method and structured learning. The practical part deals with research data from interviews and observations, which are given to a broader context and are compared in terms of suitability for this type of disability.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, metoda Montessori, postupy strukturovaného učení, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, Montessori method, structured learning practices, preschool age
Zásady pro vypracování
V předložené práci budou na podkladě kazuistiky představeny a porovnány postupy strukturovaného učení, běžně využívaného ve vzdělávání dětí s Aspergrovým syndromem s postupy, tkeré jsou používání v rámci Montessori pedagogiky. Cílem práce je představit styčné body a základní rozdíly obou postupů a zvážit jejich možnosti v různých vzdělávacích situacích, včetně dopadu do sociálních vztahů dítěte. Metodologicky bude práce založena pozorování, rozhovorech a zpracované kazuistice.
Zásady pro vypracování
V předložené práci budou na podkladě kazuistiky představeny a porovnány postupy strukturovaného učení, běžně využívaného ve vzdělávání dětí s Aspergrovým syndromem s postupy, tkeré jsou používání v rámci Montessori pedagogiky. Cílem práce je představit styčné body a základní rozdíly obou postupů a zvážit jejich možnosti v různých vzdělávacích situacích, včetně dopadu do sociálních vztahů dítěte. Metodologicky bude práce založena pozorování, rozhovorech a zpracované kazuistice.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. Jazyk a řeč. ISBN 978-80-7225-436-1.
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2012. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0193-9.
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Prevence a účinné řešení šikany: u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Praha: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-15-2.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-475-5.
DLOUHÁ, Dita a Ondřej KLOS. Čo je Montessori. Praha: Montessori ČR, 2017. ISBN 978-80-906627-1-1.
EGER, Ludvík a Dana EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. 2. přepracované a rozšířené vydání. V Plzni: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
PEŠEK, Roman. Integrace dětí s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012. ISBN 978-80-260-4401-7.
SCARPA, Angela, Anthony WELLS a Tony ATTWOOD. Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1435-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
TUCKERMANN, Antje, Anne HÄUSSLER a Eva LAUSMANN. Strukturované učení v praxi: uplatnění principů Strukturovaného učení v prostředí běžné školy. V Praze: Pasparta, 2014. ISBN 978-80-905576-3-5.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. Jazyk a řeč. ISBN 978-80-7225-436-1.
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2012. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0193-9.
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Prevence a účinné řešení šikany: u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Praha: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-15-2.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-475-5.
DLOUHÁ, Dita a Ondřej KLOS. Čo je Montessori. Praha: Montessori ČR, 2017. ISBN 978-80-906627-1-1.
EGER, Ludvík a Dana EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. 2. přepracované a rozšířené vydání. V Plzni: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
PEŠEK, Roman. Integrace dětí s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012. ISBN 978-80-260-4401-7.
SCARPA, Angela, Anthony WELLS a Tony ATTWOOD. Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1435-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
TUCKERMANN, Antje, Anne HÄUSSLER a Eva LAUSMANN. Strukturované učení v praxi: uplatnění principů Strukturovaného učení v prostředí běžné školy. V Praze: Pasparta, 2014. ISBN 978-80-905576-3-5.