Tématem bakalářské práce je Přínos pohádek pro předškolní děti. Cílem práce je zjistit, jak děti vnímají poselství v jednotlivých pohádkách. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole se zabývám pohádkou, její definicí, vývojem, druhy a jejími motivy. Druhá kapitola se zabývá přínosem pohádek pro předškolní dítě, zejména pak tím, jak pohádky chápe a vnímá. Za tímto účelem jsem rozebrala čtyři klasické pohádky, kde jsem zmínila jejich psychologický význam pro dítě předškolního věku. Ve třetí kapitole připomínám předškolní věk jako start k budoucímu čtenářství. Praktická část obsahuje návrh a realizaci týdenního projektu dvou pohádek: Červenou Karkulku a Perníkovou chaloupku. Při realizaci jsem zjišťovala, jaká poselství v pohádkách děti vnímají.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is The benefits of fairy tales for preschool children. The objective of the thesis is to find out how children perceive the message of the induvial fairy tales. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three chapters. In the first chapter it deals with the fairy tale, its definition, development, types and its motives. The second chapter deals with the benefits of fairy tales for a preschool child, especially with how the child understands and perceives fairy tales. For this purpose, I analyzed four classical fairy tales where I also mentioned their psychological significance for a preschool child. In the third chapter I remind that preschool age is a foundation for future reading. The practical part contains the suggestion and realization of the weekly project of two fairy tales: Little Red Riding Hood and Gingerbread House. During the realization I was trying to find out which messages children perceive in fairy tales.
Klíčová slova
pohádky, předškolní dítě, poselství
Klíčová slova v angličtině
fairy tales, preschool child, message
Rozsah průvodní práce
75 s. (124 818 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je Přínos pohádek pro předškolní děti. Cílem práce je zjistit, jak děti vnímají poselství v jednotlivých pohádkách. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole se zabývám pohádkou, její definicí, vývojem, druhy a jejími motivy. Druhá kapitola se zabývá přínosem pohádek pro předškolní dítě, zejména pak tím, jak pohádky chápe a vnímá. Za tímto účelem jsem rozebrala čtyři klasické pohádky, kde jsem zmínila jejich psychologický význam pro dítě předškolního věku. Ve třetí kapitole připomínám předškolní věk jako start k budoucímu čtenářství. Praktická část obsahuje návrh a realizaci týdenního projektu dvou pohádek: Červenou Karkulku a Perníkovou chaloupku. Při realizaci jsem zjišťovala, jaká poselství v pohádkách děti vnímají.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is The benefits of fairy tales for preschool children. The objective of the thesis is to find out how children perceive the message of the induvial fairy tales. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three chapters. In the first chapter it deals with the fairy tale, its definition, development, types and its motives. The second chapter deals with the benefits of fairy tales for a preschool child, especially with how the child understands and perceives fairy tales. For this purpose, I analyzed four classical fairy tales where I also mentioned their psychological significance for a preschool child. In the third chapter I remind that preschool age is a foundation for future reading. The practical part contains the suggestion and realization of the weekly project of two fairy tales: Little Red Riding Hood and Gingerbread House. During the realization I was trying to find out which messages children perceive in fairy tales.
Klíčová slova
pohádky, předškolní dítě, poselství
Klíčová slova v angličtině
fairy tales, preschool child, message
Zásady pro vypracování
O přínosu pohádek pro předškolní děti bylo vedeno již mnoho odborných diskusí a napsáno mnoho odborných knih. Tato bakalářská práce si bere za cíl pohlédnout na přínos pohádek pro předškolní dítě z pohledu samotného dítěte, jeho vnímání a prožívání.
V teoretické části se autorka zaměří na teorii pohádek, jejich význam pro dítě a připomene předškolní věk jako start k budoucímu čtenářství.
V praktické části vytvoří projekt složený z nejméně čtyř pohádek, se kterými bude v mateřské škole pracovat a následně zjišťovat, jak děti vnímaly jejich poselství.
Zásady pro vypracování
O přínosu pohádek pro předškolní děti bylo vedeno již mnoho odborných diskusí a napsáno mnoho odborných knih. Tato bakalářská práce si bere za cíl pohlédnout na přínos pohádek pro předškolní dítě z pohledu samotného dítěte, jeho vnímání a prožívání.
V teoretické části se autorka zaměří na teorii pohádek, jejich význam pro dítě a připomene předškolní věk jako start k budoucímu čtenářství.
V praktické části vytvoří projekt složený z nejméně čtyř pohádek, se kterými bude v mateřské škole pracovat a následně zjišťovat, jak děti vnímaly jejich poselství.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6
ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Dr. Ot. Štorch-Marien, 1931
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Vyd 2. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1434-2
DVOŘÁKOVÁ, Jana. Morální usuzování: vliv hodnot, osobnosti a morální identity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4751-8
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-260-2
GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. ISBN 978-80-87580-06-6
HASS, Aaron. Morální inteligence: jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Vyd. 1
Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2014. ISBN 978-80-260-6070-3
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9
SVOBODOVÁ, Eva., Váchová, Alena., Vítečková, Miluše. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Portál, Praha. 2012. ISBN 978-80-262-0185-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6
ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Dr. Ot. Štorch-Marien, 1931
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Vyd 2. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1434-2
DVOŘÁKOVÁ, Jana. Morální usuzování: vliv hodnot, osobnosti a morální identity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4751-8
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-260-2
GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. ISBN 978-80-87580-06-6
HASS, Aaron. Morální inteligence: jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Vyd. 1
Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2014. ISBN 978-80-260-6070-3
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9
SVOBODOVÁ, Eva., Váchová, Alena., Vítečková, Miluše. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Portál, Praha. 2012. ISBN 978-80-262-0185-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8