Cílem bakalářské práce je vytvoření odborně podloženého programu pro osobnostně sociální rozvoj předškolních dětí založený především na pohybových hrách a činnostech. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojetí prosociálního chování a možnosti rozvoje dítěte. Praktická část spočívá v tvorbě projektu zaměřeného na osobnostně sociální rozvoj dítěte pomocí psychomotorických her a činností, jeho ověření a reflexi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to create a professionally supported program for the personal and social development of preschool children based mainly on movement games and activities of the concrete nursery school. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the concept of prosocial behaviour and the possibilities of child development. The practical part is based on the creation of a project focused on the personal and social development of the child using psychomotor games and activities, its verification and reflection.
Klíčová slova
prosociální chování, hra, mateřská škola, děti předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, projekt
Cílem bakalářské práce je vytvoření odborně podloženého programu pro osobnostně sociální rozvoj předškolních dětí založený především na pohybových hrách a činnostech. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojetí prosociálního chování a možnosti rozvoje dítěte. Praktická část spočívá v tvorbě projektu zaměřeného na osobnostně sociální rozvoj dítěte pomocí psychomotorických her a činností, jeho ověření a reflexi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to create a professionally supported program for the personal and social development of preschool children based mainly on movement games and activities of the concrete nursery school. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the concept of prosocial behaviour and the possibilities of child development. The practical part is based on the creation of a project focused on the personal and social development of the child using psychomotor games and activities, its verification and reflection.
Klíčová slova
prosociální chování, hra, mateřská škola, děti předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, projekt
Osobnostně sociální rozvoj a pohyb mohou být zdánlivě nesourodé kategorie. Potkávají se ale v činnostech, v pohybových hrách směřujících k rozvoji osobnosti a sociálního cítění dítěte. Cílem bakalářské práce je vytvořit odborně podložený program pro osobnostně sociální rozvoj předškolních dětí založený především na pohybových hrách a činnostech.
V teoretické části se autorka zaměří na osobnostně sociální vývoj a možnosti rozvoje dítěte v této oblasti. V praktické části vypracuje projekt zaměřený na osobnostně sociální rozvoj dítěte pomocí psychomotorických her a činností, ověří jej v mateřské škole a vyhodnotí jeho působení na děti.
Zásady pro vypracování
Osobnostně sociální rozvoj a pohyb mohou být zdánlivě nesourodé kategorie. Potkávají se ale v činnostech, v pohybových hrách směřujících k rozvoji osobnosti a sociálního cítění dítěte. Cílem bakalářské práce je vytvořit odborně podložený program pro osobnostně sociální rozvoj předškolních dětí založený především na pohybových hrách a činnostech.
V teoretické části se autorka zaměří na osobnostně sociální vývoj a možnosti rozvoje dítěte v této oblasti. V praktické části vypracuje projekt zaměřený na osobnostně sociální rozvoj dítěte pomocí psychomotorických her a činností, ověří jej v mateřské škole a vyhodnotí jeho působení na děti.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry: společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-8.
DRAPELA, V.jPřehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997
GILLERNOVÁ, I. Sociální dovednosti učitele. In: R. Komárková - I. Slaměník - J. Výrost (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. 1. vydání. Praha : Grada, 2005. 134 s. ISBN 80-247-0180-4
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1992.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2. rozš. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry: společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-8.
DRAPELA, V.jPřehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997
GILLERNOVÁ, I. Sociální dovednosti učitele. In: R. Komárková - I. Slaměník - J. Výrost (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. 1. vydání. Praha : Grada, 2005. 134 s. ISBN 80-247-0180-4
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1992.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2. rozš. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0.