Filozofie pro děti v rámci rozvoje komunikačních dovedností dětí v mateřské škole
Cílem této bakalářské práce je vytvoření pracovních listů pro rozvoj komunikačních dovedností dětí v mateřské škole prostřednictvím filozofického dialogu. Dále se práce zaměřuje na rozvoj efektivní komunikace mezi učitelem a dítětem, a to na základě rozlišení dětí dle jejich komunikačních typů, a mezi dětmi samotnými právě pomocí filozofického dialogu. V teoretické části této práce jsou nadefinovány základní pojmy spojené s filozofií pro děti (včetně jejího vlastního vzniku a vývoje od raných počátků
až do současnosti), komunikací, řečí, a to vše se zaměřením na děti předškolního věku. Praktická část práce obsahuje pracovní listy, na jejichž základě lze s dětmi předškolního věku vést filozofický dialog v rámci rozvoje efektivní komunikace. Samotné pracovní listy obsahují vhodný didaktický materiál k rozvoji komunikačních dovedností dětí v mateřských školách.
Anotace v angličtině
Philosophy For Children Within The Development Of Children´s Communication Skills In Kindergarten
The aim of this bachelor thesis is a creation of worksheets for the development
of communication skills of children in kindergarten through a philosophical dialogue. Furthermore, the work focuses on the development of effective communication between a teacher and a child based on the differentiation of children according to their communication types and between children themselves through a philosophical dialogue. The basic concepts associated with philosophy for children are defined in the theoretical part (including its own origin and development from the early beginnings to the present), communication, speech and all this with a focus on preschool children. The practical part of the work contains worksheets, on the basis of which a philosophical dialogue
with preschool children can be conducted within the development of effective communication. The worksheets themselves contain a suitable didactic material for
the development of children´s communication skills in kindergartens.
Klíčová slova
filozofie pro děti; efektivní komunikace; řeč; dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
philosophy for children, effective communication, speech, a preschool child
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Filozofie pro děti v rámci rozvoje komunikačních dovedností dětí v mateřské škole
Cílem této bakalářské práce je vytvoření pracovních listů pro rozvoj komunikačních dovedností dětí v mateřské škole prostřednictvím filozofického dialogu. Dále se práce zaměřuje na rozvoj efektivní komunikace mezi učitelem a dítětem, a to na základě rozlišení dětí dle jejich komunikačních typů, a mezi dětmi samotnými právě pomocí filozofického dialogu. V teoretické části této práce jsou nadefinovány základní pojmy spojené s filozofií pro děti (včetně jejího vlastního vzniku a vývoje od raných počátků
až do současnosti), komunikací, řečí, a to vše se zaměřením na děti předškolního věku. Praktická část práce obsahuje pracovní listy, na jejichž základě lze s dětmi předškolního věku vést filozofický dialog v rámci rozvoje efektivní komunikace. Samotné pracovní listy obsahují vhodný didaktický materiál k rozvoji komunikačních dovedností dětí v mateřských školách.
Anotace v angličtině
Philosophy For Children Within The Development Of Children´s Communication Skills In Kindergarten
The aim of this bachelor thesis is a creation of worksheets for the development
of communication skills of children in kindergarten through a philosophical dialogue. Furthermore, the work focuses on the development of effective communication between a teacher and a child based on the differentiation of children according to their communication types and between children themselves through a philosophical dialogue. The basic concepts associated with philosophy for children are defined in the theoretical part (including its own origin and development from the early beginnings to the present), communication, speech and all this with a focus on preschool children. The practical part of the work contains worksheets, on the basis of which a philosophical dialogue
with preschool children can be conducted within the development of effective communication. The worksheets themselves contain a suitable didactic material for
the development of children´s communication skills in kindergartens.
Klíčová slova
filozofie pro děti; efektivní komunikace; řeč; dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
philosophy for children, effective communication, speech, a preschool child
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření pracovních listů pro rozvoj komunikačních dovedností dětí v mateřské škole prostřednictvím filozofického dialogu. Dále se zaměřuje na zkvalitnění komunikace mezi učitelem a dětmi a zároveň i mezi dětmi samotnými, a to právě pomocí filozofického dialogu.
Teoretická část bude zahrnovat obecnou charakteristiku pojmů, které se pojí s filozofií pro děti a komunikací s dětmi. Zároveň obsáhne popis vedení filozofického dialogu v návaznosti na zásady správné komunikace.
Praktická část bakalářské práce bude prezentovat vypracované pracovní listy k filozofickému dialogu v rámci rozvoje komunikačních dovedností dětí v mateřské škole. Tyto pracovní listy budou obohaceny o vhodný didaktický materiál k rozvoji komunikačních dovedností dětí v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření pracovních listů pro rozvoj komunikačních dovedností dětí v mateřské škole prostřednictvím filozofického dialogu. Dále se zaměřuje na zkvalitnění komunikace mezi učitelem a dětmi a zároveň i mezi dětmi samotnými, a to právě pomocí filozofického dialogu.
Teoretická část bude zahrnovat obecnou charakteristiku pojmů, které se pojí s filozofií pro děti a komunikací s dětmi. Zároveň obsáhne popis vedení filozofického dialogu v návaznosti na zásady správné komunikace.
Praktická část bakalářské práce bude prezentovat vypracované pracovní listy k filozofickému dialogu v rámci rozvoje komunikačních dovedností dětí v mateřské škole. Tyto pracovní listy budou obohaceny o vhodný didaktický materiál k rozvoji komunikačních dovedností dětí v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí:teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. Filozofie pro děti. ISBN 978-80-7394-412-4.
GINOTT, Haim. Umění komunikace s dětmi. Láska a selský rozum nestačí. Portál, s.r.o., Praha 2015. ISBN 978-80-262-0926-3.
GORDON, Thomas. Výchova bez poražených. Malvern 2012. ISBN 978-80-8780-06-6.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada Publishing, a.s. 2015 ISBN 978-80-247-4674-6.
KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ, Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. Pavel Kopřiva - Spirála, 2017. ISBN 978-80-904030-0-0.
MACKŮ, Richard a Lukáš LAIBRT, ed. Kurzy rozvoje myšlení: pracovní sešit. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-79394-413-1.
MUCHOVÁ, Ludmila. Budete mými svědky. Brno, Kartuziánské nakladatelství, 2011.
SHARP, Ann Margaret. Saša a Markétka. TF JU, Centrum filozofie pro děti. 2011. ISBN 978-80-7394-257-1.
SHARP, Ann Margaret. Nemocnice pro panenky. TF JU, Centrum filozofie pro děti. 2010. ISBN 978-80-7394-249-6.
SPERRY, Rachel W. Komunikace v problémových situacích s dětmi v MŠ. Portál, s.r.o. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1115-0.
SVOBODOVÁ. Eva. Alena VÁCHOVÁ. Miluše VÍTEČKOVÁ. Do školy za zvířátky. Metodika práce s příběhy v MŠ. Portál, s.r.o., Praha 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole - školní a třídní vzdělávací program. Portál, s.r.o. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZOLLER, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Metody a aktivity k rozvoji myšlení a kultivaci osobnosti dětí. Portál, s.r.o. 2012.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí:teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. Filozofie pro děti. ISBN 978-80-7394-412-4.
GINOTT, Haim. Umění komunikace s dětmi. Láska a selský rozum nestačí. Portál, s.r.o., Praha 2015. ISBN 978-80-262-0926-3.
GORDON, Thomas. Výchova bez poražených. Malvern 2012. ISBN 978-80-8780-06-6.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada Publishing, a.s. 2015 ISBN 978-80-247-4674-6.
KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ, Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. Pavel Kopřiva - Spirála, 2017. ISBN 978-80-904030-0-0.
MACKŮ, Richard a Lukáš LAIBRT, ed. Kurzy rozvoje myšlení: pracovní sešit. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-79394-413-1.
MUCHOVÁ, Ludmila. Budete mými svědky. Brno, Kartuziánské nakladatelství, 2011.
SHARP, Ann Margaret. Saša a Markétka. TF JU, Centrum filozofie pro děti. 2011. ISBN 978-80-7394-257-1.
SHARP, Ann Margaret. Nemocnice pro panenky. TF JU, Centrum filozofie pro děti. 2010. ISBN 978-80-7394-249-6.
SPERRY, Rachel W. Komunikace v problémových situacích s dětmi v MŠ. Portál, s.r.o. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1115-0.
SVOBODOVÁ. Eva. Alena VÁCHOVÁ. Miluše VÍTEČKOVÁ. Do školy za zvířátky. Metodika práce s příběhy v MŠ. Portál, s.r.o., Praha 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole - školní a třídní vzdělávací program. Portál, s.r.o. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
ZOLLER, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Metody a aktivity k rozvoji myšlení a kultivaci osobnosti dětí. Portál, s.r.o. 2012.