Bakalářská práce má za cíl popsat začleňování dětí s Treacher Collins syndromem do předškolního vzdělávání. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pomocí relevantních zdrojů definována Integrace, Inkluze a také především samotná problematika Treacher Collins syndromu. Treacher Collins syndrom je velmi ojedinělý syndrom, který je pro většinu populace neznámý. Část práce věnovaná Treacher Collins syndromu obsahuje informace, které vycházejí především ze zahraničních zdrojů, prvotně je zde popsána etiologie a možná diagnostika syndromu. Dále, se práce zaměřuje, na typické symptomy, které se objevují v různých stupních u většiny nositelů a také na jejich léčbu pomocí chirurgických zákroků, které jsou zde taktéž rozsáhle popsány. V rámci speciálně pedagogické péče se práce zaměřuje i na pomoc ve vývoji dítěte s Treacher Collins syndromem prostřednictvím rané péče a následně péče ve Speciálně pedagogickém centru. Poslední kapitola teoretické části je věnována vzdělávání dětí s Treacher Collins syndromem. Praktická část je psaná formou kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaný rozhovorů. Praktickou část tvoří tři případové studie dívek s Treacher Collins syndromem ve věku 5-8 let, které jsou založené na rozhovorech s rodiči a pedagogickými pracovnicemi dívek.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to describe the integration of children with Treacher Collins syndrome into the preschool education. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, Integration, Inclusion and especially the issue of Treacher Collins syndrome are defined with the help of relevant sources. Treacher Collins syndrome is a very rare syndrome that is unknown to the majority of the population. The part of the work devoted to Treacher Collins syndrome contains information that is based mainly on foreign sources, it initially describes the ethology and possible diagnosis of the syndrome. Furthermore, the work focuses on the typical symptoms that appear to varying degrees in most wearers and on their treatment using surgery, which are also extensively described here. As part of special pedagogical care, the work also focuses on helping in the development of a child with Treacher Collins syndrome through early care and subsequent care in the Special Pedagogical Center. The last chapter of the theoretical part is devoted to the education of children with Treacher Collins syndrome. The practical part is written in the form of qualitative research through semi-structured interviews. The practical part consists of three case studies of girls with Treacher Collins syndrome aged 5-8 years, which are based on interviews with parents and teachers of previously mentioned girls.
Bakalářská práce má za cíl popsat začleňování dětí s Treacher Collins syndromem do předškolního vzdělávání. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pomocí relevantních zdrojů definována Integrace, Inkluze a také především samotná problematika Treacher Collins syndromu. Treacher Collins syndrom je velmi ojedinělý syndrom, který je pro většinu populace neznámý. Část práce věnovaná Treacher Collins syndromu obsahuje informace, které vycházejí především ze zahraničních zdrojů, prvotně je zde popsána etiologie a možná diagnostika syndromu. Dále, se práce zaměřuje, na typické symptomy, které se objevují v různých stupních u většiny nositelů a také na jejich léčbu pomocí chirurgických zákroků, které jsou zde taktéž rozsáhle popsány. V rámci speciálně pedagogické péče se práce zaměřuje i na pomoc ve vývoji dítěte s Treacher Collins syndromem prostřednictvím rané péče a následně péče ve Speciálně pedagogickém centru. Poslední kapitola teoretické části je věnována vzdělávání dětí s Treacher Collins syndromem. Praktická část je psaná formou kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaný rozhovorů. Praktickou část tvoří tři případové studie dívek s Treacher Collins syndromem ve věku 5-8 let, které jsou založené na rozhovorech s rodiči a pedagogickými pracovnicemi dívek.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis aims to describe the integration of children with Treacher Collins syndrome into the preschool education. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, Integration, Inclusion and especially the issue of Treacher Collins syndrome are defined with the help of relevant sources. Treacher Collins syndrome is a very rare syndrome that is unknown to the majority of the population. The part of the work devoted to Treacher Collins syndrome contains information that is based mainly on foreign sources, it initially describes the ethology and possible diagnosis of the syndrome. Furthermore, the work focuses on the typical symptoms that appear to varying degrees in most wearers and on their treatment using surgery, which are also extensively described here. As part of special pedagogical care, the work also focuses on helping in the development of a child with Treacher Collins syndrome through early care and subsequent care in the Special Pedagogical Center. The last chapter of the theoretical part is devoted to the education of children with Treacher Collins syndrome. The practical part is written in the form of qualitative research through semi-structured interviews. The practical part consists of three case studies of girls with Treacher Collins syndrome aged 5-8 years, which are based on interviews with parents and teachers of previously mentioned girls.
Teoretická část práce bude zaměřena na popis Treacher Collins syndromu a oblasti předškolního vzdělávání v České republice. Praktická část bakalářské práce bude psána formou kvalitativního výzkumu, konkrétně tří případových studií. Jako zdroje dat poslouží polostrukturované rozhovory s rodiči, pedagogickými pracovníky a asistentkami pedagogů v mateřských školách, pozorování a analýza dokumentů. Cílem bakalářské práce je na příkladu tří případových studií popsat začleňování dětí s Treacher Collins syndromem do předškolního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na popis Treacher Collins syndromu a oblasti předškolního vzdělávání v České republice. Praktická část bakalářské práce bude psána formou kvalitativního výzkumu, konkrétně tří případových studií. Jako zdroje dat poslouží polostrukturované rozhovory s rodiči, pedagogickými pracovníky a asistentkami pedagogů v mateřských školách, pozorování a analýza dokumentů. Cílem bakalářské práce je na příkladu tří případových studií popsat začleňování dětí s Treacher Collins syndromem do předškolního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, Jana a Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 24 s. ISBN 8072161059.
HAHN, Aleš a kolektiv. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha. 1. vydání: Grada Publishing, 2007. ISBN 9788024705293.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012. 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 8072161911.
LAZOVSKIS, Ilmars. Přehled klinických symptomů a syndromů. Translated by Václav Dobiáš. Vyd. české 2. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1990. 581 s. ISBN 80-201-0043-1.
MEHROTRA, Divya a MAHDI Hasan. Multidisciplinary Appraisal of Treacher Collins : Franceschetti Syndrome. 1. INDIAN PVT: Elsevier, 2013. ISBN 9788131234051.
ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VESELÝ, Jiří, Jitka VOKURKOVÁ a Tomáš MRÁZEK. Základy speciální chirurgie. Praha: Karolinum Galen, 2008. s. 301-325.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, Jana a Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 24 s. ISBN 8072161059.
HAHN, Aleš a kolektiv. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha. 1. vydání: Grada Publishing, 2007. ISBN 9788024705293.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012. 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 8072161911.
LAZOVSKIS, Ilmars. Přehled klinických symptomů a syndromů. Translated by Václav Dobiáš. Vyd. české 2. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1990. 581 s. ISBN 80-201-0043-1.
MEHROTRA, Divya a MAHDI Hasan. Multidisciplinary Appraisal of Treacher Collins : Franceschetti Syndrome. 1. INDIAN PVT: Elsevier, 2013. ISBN 9788131234051.
ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VESELÝ, Jiří, Jitka VOKURKOVÁ a Tomáš MRÁZEK. Základy speciální chirurgie. Praha: Karolinum Galen, 2008. s. 301-325.