Cílem předkládané bakalářská práce je zmapovat současný stav využívání nositelné elektroniky studenty Jihočeské univerzity oboru Výchovy ke zdraví, analyzovat vliv těchto zařízení na zdravý životní styl studentů. Odpovědět na otázky, zda jsou studenti v souvislosti s užíváním této elektroniky více motivováni k pravidelné pohybové aktivitě a zda získali nové vědomosti.
V teoretické části práce se na začátku věnuji tématu současného životního stylu, následně podrobněji definuji důležité faktory zdravého životního stylu a charakterizuji studijní obor Výchovu ke zdraví. Poslední kapitola je zaměřena na jednotlivá zařízení nositelné elektroniky.
V empirické části analyzuji pomocí dotazníkového šetření vliv vlastnictví a využívání nositelné elektroniky na zdravý životní styl studentů a ze získaných, statisticky vyhodnocených dat následně interpretuji výsledky samotného výzkumu.
Zpracovanými daty bylo zjištěno, že nositelná elektronika, která se užívá k monitorování a zaznamenání dat o pohybové činnosti, je studenty oboru Výchovy ke zdraví využívána. Z celkového počtu 63 studentů studujících obor Výchovu ke zdraví se výzkumu zúčastnilo 45 studentů. V oblasti této elektroniky využívá některé ze zařízení 80 % respondentů. 7 % respondentů o zakoupení zařízení alespoň výhledově uvažuje. Z těchto aktivních uživatelů bylo u více než 2/3 respondentů prokázáno, že je nositelná elektronika motivuje k častější a pravidelnější pohybové aktivitě. Rozšíření vědomostí a získání nových informací z oblasti zdravého životního stylu potvrdilo 81 % uživatelů.
Z odpovědí je nesporně patrné, že nositelná elektronika mnoha respondentům kladně ovlivnila jejich životní styl.
Anotace v angličtině
The aim of the presented bachelor thesis is to map the current state of use of wearable electronics by students of the University of South Bohemia in the field of Health Education, to analyze the impact of these devices on the healthy lifestyle of students. Answer the questions of whether students are more motivated to use regular electronics in connection with the use of this electronics and whether they have acquired new knowledge.
In the theoretical part of the thesis, I deal with the topic of the current lifestyle, then define in more detail the important factors of a healthy lifestyle and characterize the study field of Health Education. The last chapter is focused on individual devices of wearable electronics.
In the empirical part, I use a questionnaire survey to analyze the impact of ownership and use of wearable electronics on the healthy lifestyle of students and from the obtained, statistically evaluated data I subsequently interpret the results of the research itself.
The processed data revealed that wearable electronics, which are used to monitor and record data on physical activity, are used by students of Health Education. Out of the total number of 63 students studying Health Education, 45 students participated in the research. In the area of this electronics, 80% of respondents use some of the devices. 7% of respondents are at least prospectively considering buying equipment. Of these active users, more than 2/3 of the respondents were shown to be motivated by wearable electronics for more frequent and regular physical activity. 81% of users confirmed the expansion of knowledge and the acquisition of new information in the field of a healthy lifestyle.
It is undoubtedly clear from the answers that wearable electronics had a positive effect on the lifestyle of many respondents.
Klíčová slova
životní styl, zdraví, nositelná elektronika, výchova ke zdraví, motivace
Klíčová slova v angličtině
lifestyle, health, wearable electronics, health education, motivation
Rozsah průvodní práce
96 s. (108 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předkládané bakalářská práce je zmapovat současný stav využívání nositelné elektroniky studenty Jihočeské univerzity oboru Výchovy ke zdraví, analyzovat vliv těchto zařízení na zdravý životní styl studentů. Odpovědět na otázky, zda jsou studenti v souvislosti s užíváním této elektroniky více motivováni k pravidelné pohybové aktivitě a zda získali nové vědomosti.
V teoretické části práce se na začátku věnuji tématu současného životního stylu, následně podrobněji definuji důležité faktory zdravého životního stylu a charakterizuji studijní obor Výchovu ke zdraví. Poslední kapitola je zaměřena na jednotlivá zařízení nositelné elektroniky.
V empirické části analyzuji pomocí dotazníkového šetření vliv vlastnictví a využívání nositelné elektroniky na zdravý životní styl studentů a ze získaných, statisticky vyhodnocených dat následně interpretuji výsledky samotného výzkumu.
Zpracovanými daty bylo zjištěno, že nositelná elektronika, která se užívá k monitorování a zaznamenání dat o pohybové činnosti, je studenty oboru Výchovy ke zdraví využívána. Z celkového počtu 63 studentů studujících obor Výchovu ke zdraví se výzkumu zúčastnilo 45 studentů. V oblasti této elektroniky využívá některé ze zařízení 80 % respondentů. 7 % respondentů o zakoupení zařízení alespoň výhledově uvažuje. Z těchto aktivních uživatelů bylo u více než 2/3 respondentů prokázáno, že je nositelná elektronika motivuje k častější a pravidelnější pohybové aktivitě. Rozšíření vědomostí a získání nových informací z oblasti zdravého životního stylu potvrdilo 81 % uživatelů.
Z odpovědí je nesporně patrné, že nositelná elektronika mnoha respondentům kladně ovlivnila jejich životní styl.
Anotace v angličtině
The aim of the presented bachelor thesis is to map the current state of use of wearable electronics by students of the University of South Bohemia in the field of Health Education, to analyze the impact of these devices on the healthy lifestyle of students. Answer the questions of whether students are more motivated to use regular electronics in connection with the use of this electronics and whether they have acquired new knowledge.
In the theoretical part of the thesis, I deal with the topic of the current lifestyle, then define in more detail the important factors of a healthy lifestyle and characterize the study field of Health Education. The last chapter is focused on individual devices of wearable electronics.
In the empirical part, I use a questionnaire survey to analyze the impact of ownership and use of wearable electronics on the healthy lifestyle of students and from the obtained, statistically evaluated data I subsequently interpret the results of the research itself.
The processed data revealed that wearable electronics, which are used to monitor and record data on physical activity, are used by students of Health Education. Out of the total number of 63 students studying Health Education, 45 students participated in the research. In the area of this electronics, 80% of respondents use some of the devices. 7% of respondents are at least prospectively considering buying equipment. Of these active users, more than 2/3 of the respondents were shown to be motivated by wearable electronics for more frequent and regular physical activity. 81% of users confirmed the expansion of knowledge and the acquisition of new information in the field of a healthy lifestyle.
It is undoubtedly clear from the answers that wearable electronics had a positive effect on the lifestyle of many respondents.
Klíčová slova
životní styl, zdraví, nositelná elektronika, výchova ke zdraví, motivace
Klíčová slova v angličtině
lifestyle, health, wearable electronics, health education, motivation
Zásady pro vypracování
Cíl práce:\\
Cíle práce je zmapovat využívání nositelné elektroniky pro podporu zdravého životního stylu u studentů Výchovy ke zdraví PF JU.\\
Zásady pro vypracování:\\
1.Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucí práce. Předmětem zkoumání nositelná elektronika - použitelná pro hodnocení sledování parametrů pro podporu životního stylu.\\
2.Stanovit cíle, úkoly, metodiku práce - metoda teoretické analýzy a syntézy odborné a vědecké literatury na téma nositelná elektronika a zdravý životní styl. Využití dotazníkové metody pro zjištění informací. Stanovení výzkumného souboru - studenti výchovy ke zdraví.\\
3.Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury vztahující se k tématu BP. \\
4.Vyhodnocení a systematické zpracování výsledků práce v podobě grafů a tabulek.\\
5.Prostudovat výsledky a závěry týkající se podobně zaměřených prací a názorů a výsledků v diskusi. V diskusi zdůvodnit výhody a přednosti nejčastěji využívaných elektronických zařízení a pomůcek.\\
6.Stanovení závěrů v podobě přínosů nositelné elektroniky pro podporu zdravého životního stylu.\\
Zásady pro vypracování
Cíl práce:\\
Cíle práce je zmapovat využívání nositelné elektroniky pro podporu zdravého životního stylu u studentů Výchovy ke zdraví PF JU.\\
Zásady pro vypracování:\\
1.Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucí práce. Předmětem zkoumání nositelná elektronika - použitelná pro hodnocení sledování parametrů pro podporu životního stylu.\\
2.Stanovit cíle, úkoly, metodiku práce - metoda teoretické analýzy a syntézy odborné a vědecké literatury na téma nositelná elektronika a zdravý životní styl. Využití dotazníkové metody pro zjištění informací. Stanovení výzkumného souboru - studenti výchovy ke zdraví.\\
3.Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury vztahující se k tématu BP. \\
4.Vyhodnocení a systematické zpracování výsledků práce v podobě grafů a tabulek.\\
5.Prostudovat výsledky a závěry týkající se podobně zaměřených prací a názorů a výsledků v diskusi. V diskusi zdůvodnit výhody a přednosti nejčastěji využívaných elektronických zařízení a pomůcek.\\
6.Stanovení závěrů v podobě přínosů nositelné elektroniky pro podporu zdravého životního stylu.\\
Seznam doporučené literatury
MARCUS, Bess H. a LeighAnn H. FORSYTH, 2010. Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-654-4\\
MASTILIAKOVÁ, Dagmar, 2007. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 2., nezměn. V Brně: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-457-3.\\
GILLERNOVÁ, Ilona, Vladimír KEBZA a Milan RYMEŠ, 2011. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2798-1.\\
KUKAČKA, Vladislav, 2010. Udržitelnost zdraví: vědecká monografie. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zemědělská fakulta. ISBN 978-80-7394-217-5.\\
MAREŠ, Jan, 2013. Úvod do preklinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta. ISBN 978-80-87878-02-6.\\
MÜLLEROVÁ, Dana, 2003. Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech: z pohledu jednotlivce i populačních skupin. Praha: Triton. ISBN 80-7254-421-7.\\
VESELÝ, Jan, c2007. Dynamická chůze: cesta zpátky za zdravím : [jak se navždy zbavit bolesti v zádech--]. Olomouc: Fontána. ISBN 978-80-7336-373-4.\\
Seznam doporučené literatury
MARCUS, Bess H. a LeighAnn H. FORSYTH, 2010. Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-654-4\\
MASTILIAKOVÁ, Dagmar, 2007. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 2., nezměn. V Brně: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-457-3.\\
GILLERNOVÁ, Ilona, Vladimír KEBZA a Milan RYMEŠ, 2011. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2798-1.\\
KUKAČKA, Vladislav, 2010. Udržitelnost zdraví: vědecká monografie. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zemědělská fakulta. ISBN 978-80-7394-217-5.\\
MAREŠ, Jan, 2013. Úvod do preklinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta. ISBN 978-80-87878-02-6.\\
MÜLLEROVÁ, Dana, 2003. Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech: z pohledu jednotlivce i populačních skupin. Praha: Triton. ISBN 80-7254-421-7.\\
VESELÝ, Jan, c2007. Dynamická chůze: cesta zpátky za zdravím : [jak se navždy zbavit bolesti v zádech--]. Olomouc: Fontána. ISBN 978-80-7336-373-4.\\