Tématem mé bakalářské práce je "Kognitivní trénink jako součást fyzioterapie u pacientů po cévní mozkové příhodě".
Cévní mozková příhoda je závažné neurologické onemocnění, které se vyznačuje vysokými procenty následné invalidity a také mortality. Vzniká na podkladě vaskulární poruchy a vyznačuje se specifickými příznaky. S tímto častým onemocněním se setkáváme u stále většího množství populace a to i mezi mladšími ročníky.
Hlavním cílem práce bylo přiblížit problematiku cévní mozkové příhody a to společně s problematikou jejího vlivu na kognitivní funkce. Jako další cíl bylo navržení, uskutečnění a zhodnocení fyzioterapeutických postupů s prvky kognitivního tréninku u vybraných pacientů.
V teoretické části je obsažen popis problematiky cévní mozkové příhody a to s jejími projevy, dopady a způsoby léčby tohoto onemocnění. Následovně jsou popsány jednotlivé kognitivní funkce, kognitivní deficit, léčba, kognitivní trénink a rehabilitace společně s motoricko-kognitivním tréninkem a testováním.
Praktická část byla vyhotovena pomocí kvalitativního výzkumu, který byl proveden na třech pacientech po cévní mozkové příhodě s kognitivním deficitem, kteří byli hospitalizováni na Rehabilitačním oddělení Nemocnice České Budějovice a.s. Výzkum obsahoval kineziologický a neurologický rozbor a testování kognitivních funkcí. Dle získaných dat byl pro pacienty sestaven individuální krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán. Fyzioterapie s prvky kognitivního tréninku aplikovaného během tréninku chůze probíhala po dobu dvou týdnů na daném oddělení.
Terapie byla u všech pacientů úspěšná a prokazovala zlepšení motorických funkcí v postižených končetinách a v oblasti stereotypu chůze. Kognitivní funkce dle dosažených výsledků Mini-Mental State Examination také vykazovaly zlepšení u všech pacientů.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is "Cognitive training as a part of physiotherapy for patiens after stroke".
Stroke is a serious neurological disease, that is characterized by high percentages of invalidity and also mortality. It is caused by a vascular disorder and it is characterized by specific symptoms. A big part of population suffer from this disease and it is also common among the younger ones.
The main goal of this thesis was to describe the problem of stroke and also the problem of its influence on cognitive functions. Another goal was to suggest, implement and evaluate physiotherapeutic procedures with elements of cognitive training used in selected patients.
The theoretical part contains a description of stroke problems with its manifestations, impacts and treatment possibilities of this disease. Subsequently the possibilities of individual cognitive functions, cognitive deficit, treatment, cognitive training and rehabilitation together with motor-cognitive training and testing are described.
The practical part was made by qualitative research, which was performed on three patients after stroke with cognitive deficit, who were hospitalized at the Rehabilitation Department of Hospital České Budějovice a.s. The research included kinesiological and neurological analysis and testing of cognitive functions. According to obtained results an individual short-term and long-term rehabilitation plan was made for the patients. Physiotherapy with elements of cognitive training lasted for two weeks at the department.
The therapy was successful for all patients and showed an improvement in motor functions in affected limbs and in walking stereotype. Cognitive functions also showed an improvement according to the results of the Mini-Mental State Examination.
Tématem mé bakalářské práce je "Kognitivní trénink jako součást fyzioterapie u pacientů po cévní mozkové příhodě".
Cévní mozková příhoda je závažné neurologické onemocnění, které se vyznačuje vysokými procenty následné invalidity a také mortality. Vzniká na podkladě vaskulární poruchy a vyznačuje se specifickými příznaky. S tímto častým onemocněním se setkáváme u stále většího množství populace a to i mezi mladšími ročníky.
Hlavním cílem práce bylo přiblížit problematiku cévní mozkové příhody a to společně s problematikou jejího vlivu na kognitivní funkce. Jako další cíl bylo navržení, uskutečnění a zhodnocení fyzioterapeutických postupů s prvky kognitivního tréninku u vybraných pacientů.
V teoretické části je obsažen popis problematiky cévní mozkové příhody a to s jejími projevy, dopady a způsoby léčby tohoto onemocnění. Následovně jsou popsány jednotlivé kognitivní funkce, kognitivní deficit, léčba, kognitivní trénink a rehabilitace společně s motoricko-kognitivním tréninkem a testováním.
Praktická část byla vyhotovena pomocí kvalitativního výzkumu, který byl proveden na třech pacientech po cévní mozkové příhodě s kognitivním deficitem, kteří byli hospitalizováni na Rehabilitačním oddělení Nemocnice České Budějovice a.s. Výzkum obsahoval kineziologický a neurologický rozbor a testování kognitivních funkcí. Dle získaných dat byl pro pacienty sestaven individuální krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán. Fyzioterapie s prvky kognitivního tréninku aplikovaného během tréninku chůze probíhala po dobu dvou týdnů na daném oddělení.
Terapie byla u všech pacientů úspěšná a prokazovala zlepšení motorických funkcí v postižených končetinách a v oblasti stereotypu chůze. Kognitivní funkce dle dosažených výsledků Mini-Mental State Examination také vykazovaly zlepšení u všech pacientů.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is "Cognitive training as a part of physiotherapy for patiens after stroke".
Stroke is a serious neurological disease, that is characterized by high percentages of invalidity and also mortality. It is caused by a vascular disorder and it is characterized by specific symptoms. A big part of population suffer from this disease and it is also common among the younger ones.
The main goal of this thesis was to describe the problem of stroke and also the problem of its influence on cognitive functions. Another goal was to suggest, implement and evaluate physiotherapeutic procedures with elements of cognitive training used in selected patients.
The theoretical part contains a description of stroke problems with its manifestations, impacts and treatment possibilities of this disease. Subsequently the possibilities of individual cognitive functions, cognitive deficit, treatment, cognitive training and rehabilitation together with motor-cognitive training and testing are described.
The practical part was made by qualitative research, which was performed on three patients after stroke with cognitive deficit, who were hospitalized at the Rehabilitation Department of Hospital České Budějovice a.s. The research included kinesiological and neurological analysis and testing of cognitive functions. According to obtained results an individual short-term and long-term rehabilitation plan was made for the patients. Physiotherapy with elements of cognitive training lasted for two weeks at the department.
The therapy was successful for all patients and showed an improvement in motor functions in affected limbs and in walking stereotype. Cognitive functions also showed an improvement according to the results of the Mini-Mental State Examination.
SOUČASNÝ STAV DANÉ PROBLEMATIKY: V současné době se cévní mozková příhoda řadí mezi velmi častá a závažná onemocnění, to potvrzuje i fakt, že ve vyspělých státech je třetí nejčastější příčinou úmrtí a přímo v oboru neurologie je označována jako nejčastější příčina smrti či invalidity postižených (Nesvatba, 2006). Cévní mozková příhoda je nejčastěji způsobena přerušením zásobování mozku krví (ischemická) nebo útlakem okolních tkání (hemoragická). Následkem tohoto onemocnění u většiny pacientů vzniká řada trvalých následků- jako motorické či senzitivní deficity a také postižení kognitivních funkcí. Kognitivní funkce usnadňují navrácení postiženého do běžného života, jelikož v sobě zahrnují paměť, koncentraci prostorovou orientaci či logické myšlení a proto by měly být součástí neurorehabilitačního procesu v terapii klinického psychologa. Ve fyzioterapii pacientů po cévní mozkové příhodě používáme mnoho konceptů s poměrně vysokými požadavky na kognitivní funkce (typicky např. Proprioceptivní neuromuskulární facilitaci) a tak s prvky tréninku kognitivních funkcí lze pracovat již během fyzioterapie. CÍL PRÁCE: 1. Zmapovat problematiku neurorehabilitace pacientů po cévní mozkové příhodě se zaměřením na možnosti kognitivního tréninku jako součásti fyzioterapie. 2. Navrhnout a zhodnotit postup fyzioterapie se zahrnutím prvků kognitivního tréninku u pacientů po cévní mozkové příhodě. VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jaký vliv má fyzioterapie se zahrnutím prvků kognitivního tréninku na klinický stav pacientů po cévní mozkové příhodě? METODIKA: V praktické části bakalářské práce bude použita metodika kvalitativního výzkumu. Výzkum bude prováděn formou zpracování kazuistik 3-5 pacientů po cévní mozkové příhodě Rehabilitačního oddělení Nemocnice České Budějovice, a.s.. Práce bude obsahovat strukturovaný rozhovor, vstupní a výstupní kineziologický rozbor se zaměřením na zhodnocení kognitivních funkcí ve spolupráci s klinickým psychologem. Do postupů fyzioterapie budou zařazeny definované prvky kognitivního tréninku. PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ V PRAXI: Práce může být využita pro orientaci v dané problematice pro studenty fyzioterapie či fyzioterapeuty v praxi. Dále najde informativní uplatnění u samotných pacientů či jejich rodinných příslušníků.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV DANÉ PROBLEMATIKY: V současné době se cévní mozková příhoda řadí mezi velmi častá a závažná onemocnění, to potvrzuje i fakt, že ve vyspělých státech je třetí nejčastější příčinou úmrtí a přímo v oboru neurologie je označována jako nejčastější příčina smrti či invalidity postižených (Nesvatba, 2006). Cévní mozková příhoda je nejčastěji způsobena přerušením zásobování mozku krví (ischemická) nebo útlakem okolních tkání (hemoragická). Následkem tohoto onemocnění u většiny pacientů vzniká řada trvalých následků- jako motorické či senzitivní deficity a také postižení kognitivních funkcí. Kognitivní funkce usnadňují navrácení postiženého do běžného života, jelikož v sobě zahrnují paměť, koncentraci prostorovou orientaci či logické myšlení a proto by měly být součástí neurorehabilitačního procesu v terapii klinického psychologa. Ve fyzioterapii pacientů po cévní mozkové příhodě používáme mnoho konceptů s poměrně vysokými požadavky na kognitivní funkce (typicky např. Proprioceptivní neuromuskulární facilitaci) a tak s prvky tréninku kognitivních funkcí lze pracovat již během fyzioterapie. CÍL PRÁCE: 1. Zmapovat problematiku neurorehabilitace pacientů po cévní mozkové příhodě se zaměřením na možnosti kognitivního tréninku jako součásti fyzioterapie. 2. Navrhnout a zhodnotit postup fyzioterapie se zahrnutím prvků kognitivního tréninku u pacientů po cévní mozkové příhodě. VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jaký vliv má fyzioterapie se zahrnutím prvků kognitivního tréninku na klinický stav pacientů po cévní mozkové příhodě? METODIKA: V praktické části bakalářské práce bude použita metodika kvalitativního výzkumu. Výzkum bude prováděn formou zpracování kazuistik 3-5 pacientů po cévní mozkové příhodě Rehabilitačního oddělení Nemocnice České Budějovice, a.s.. Práce bude obsahovat strukturovaný rozhovor, vstupní a výstupní kineziologický rozbor se zaměřením na zhodnocení kognitivních funkcí ve spolupráci s klinickým psychologem. Do postupů fyzioterapie budou zařazeny definované prvky kognitivního tréninku. PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ V PRAXI: Práce může být využita pro orientaci v dané problematice pro studenty fyzioterapie či fyzioterapeuty v praxi. Dále najde informativní uplatnění u samotných pacientů či jejich rodinných příslušníků.
Seznam doporučené literatury
HORT, J. a RUSINA, R., 2007. Paměť a její poruchy: paměť z hlediska neurovědního a klinického. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-121-9. KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén. 713 s. ISBN 978-807-2626-571. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M., 2005. Neurorehabilitace. Praha: Galén. ISBN 80-7262-317-6. SEIDL, Z., 2008. Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-247-2733-2. PREISS, M. a PŘIKRYLOVÁ KUČEROVÁ, H., 2006. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada Publishing. Psyché. ISBN 80-247-0843-4.
Seznam doporučené literatury
HORT, J. a RUSINA, R., 2007. Paměť a její poruchy: paměť z hlediska neurovědního a klinického. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-121-9. KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén. 713 s. ISBN 978-807-2626-571. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M., 2005. Neurorehabilitace. Praha: Galén. ISBN 80-7262-317-6. SEIDL, Z., 2008. Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-247-2733-2. PREISS, M. a PŘIKRYLOVÁ KUČEROVÁ, H., 2006. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada Publishing. Psyché. ISBN 80-247-0843-4.