Bakalářské práce je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v prostředí české základní školy typu waldorfského školství. Teoretická část definuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je charakterizována waldorfská pedagogika. Výzkumná část práce byla relizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Výzkumný soubor tvořili pedagogičtí pracovníci, kteří se přímo účastnily edukačního procesu žáků s OMJ.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis addresses the issue of educating students with a different mother tongue (DMT) in the environment of a Czech elementary Waldorf-type school. The theoretical part defines a student with special educational needs. Next, Waldorf education is described. The research part of the thesis was implemented using a qualitative type of research. The research group included teaching staff who directly participated in the educational process of DMT students.
Klíčová slova
podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, žák s odlišným mateřským jazykem, waldorfské školství, druhý jazyk
Klíčová slova v angličtině
support measures, special educational needs, a student with a different mother tongue, Waldorf education, second language
Rozsah průvodní práce
66 s. (79 046 znaků.)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v prostředí české základní školy typu waldorfského školství. Teoretická část definuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je charakterizována waldorfská pedagogika. Výzkumná část práce byla relizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Výzkumný soubor tvořili pedagogičtí pracovníci, kteří se přímo účastnily edukačního procesu žáků s OMJ.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis addresses the issue of educating students with a different mother tongue (DMT) in the environment of a Czech elementary Waldorf-type school. The theoretical part defines a student with special educational needs. Next, Waldorf education is described. The research part of the thesis was implemented using a qualitative type of research. The research group included teaching staff who directly participated in the educational process of DMT students.
Klíčová slova
podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, žák s odlišným mateřským jazykem, waldorfské školství, druhý jazyk
Klíčová slova v angličtině
support measures, special educational needs, a student with a different mother tongue, Waldorf education, second language
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve waldorfském školství.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vymezuje v § 16, že dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta.
Žáci přicházející ze zahraničí, většinou bez znalosti nebo s nedostatečnou znalostí českého jazyka, který je dle § 13 výše uvedeného zákona jazykem vyučovacím, vyžadují speciální přístup a mohou být zařazeni do některého z pěti stupňů podpůrných opatření.
Waldorfská pedagogika si všímá zákonitostí proměn a rozvoje jedince a jeho vztahu ke světu a schopnosti učit se. Učební plány, metody a obsahy výuky waldorfských škol jsou od tohoto poznání přímo odvozeny. Pro práci ve waldorfském školství platí zásada, že spolupráce žáků převažuje nad soutěživostí. Takto nastavená pravidla mohou pozitivně působit při adaptaci žáka s OMJ a mohou lépe naplnit přiznané podpůrné opatření.
Cíl práce:
1. Zmapovat proces adaptace žáků s odlišným mateřským jazykem na prostředí české základní školy typu waldorfského školství.
2. Zjistit, jakým konkrétním způsobem probíhá edukační proces u žáků s OMJ ve waldorfské škole.
Výzkumné otázky:
Vo1 Do jaké míry využívá waldorfská škola podpůrná opatření zaměřená na vzdělávání žáků s OMJ?
Vo2 Jakým způsobem probíhá edukace žáků mladšího školního věku s OMJ
ve waldorfské škole?
Popis metodiky:
Výzkumná část bakalářské práce bude realizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Metodou sběru dat bude dotazování, technika rozhovor s otevřenými otázkami. Dále bude využita sekundární analýza dokumentů. Výstupem výzkumné části bude případová studie. Výzkumný soubor bude tvořen pedagogickými pracovníky, kteří se přímo účastní edukačního procesu žáků s OMJ ve waldorfské škole.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Přínosem této práce je zmapování přístupu waldorfského školství ke vzdělávání žáků s OMJ. Informace mohou posloužit studentům vysokých škol oboru Speciální pedagogika a také veřejnosti, např. rodičům žáků cizinců. Dále pak práce může sloužit jako materiál pro ředitele škol, nejen waldorfských, v nichž jsou žáci s OMJ vyučováni.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve waldorfském školství.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vymezuje v § 16, že dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta.
Žáci přicházející ze zahraničí, většinou bez znalosti nebo s nedostatečnou znalostí českého jazyka, který je dle § 13 výše uvedeného zákona jazykem vyučovacím, vyžadují speciální přístup a mohou být zařazeni do některého z pěti stupňů podpůrných opatření.
Waldorfská pedagogika si všímá zákonitostí proměn a rozvoje jedince a jeho vztahu ke světu a schopnosti učit se. Učební plány, metody a obsahy výuky waldorfských škol jsou od tohoto poznání přímo odvozeny. Pro práci ve waldorfském školství platí zásada, že spolupráce žáků převažuje nad soutěživostí. Takto nastavená pravidla mohou pozitivně působit při adaptaci žáka s OMJ a mohou lépe naplnit přiznané podpůrné opatření.
Cíl práce:
1. Zmapovat proces adaptace žáků s odlišným mateřským jazykem na prostředí české základní školy typu waldorfského školství.
2. Zjistit, jakým konkrétním způsobem probíhá edukační proces u žáků s OMJ ve waldorfské škole.
Výzkumné otázky:
Vo1 Do jaké míry využívá waldorfská škola podpůrná opatření zaměřená na vzdělávání žáků s OMJ?
Vo2 Jakým způsobem probíhá edukace žáků mladšího školního věku s OMJ
ve waldorfské škole?
Popis metodiky:
Výzkumná část bakalářské práce bude realizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Metodou sběru dat bude dotazování, technika rozhovor s otevřenými otázkami. Dále bude využita sekundární analýza dokumentů. Výstupem výzkumné části bude případová studie. Výzkumný soubor bude tvořen pedagogickými pracovníky, kteří se přímo účastní edukačního procesu žáků s OMJ ve waldorfské škole.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Přínosem této práce je zmapování přístupu waldorfského školství ke vzdělávání žáků s OMJ. Informace mohou posloužit studentům vysokých škol oboru Speciální pedagogika a také veřejnosti, např. rodičům žáků cizinců. Dále pak práce může sloužit jako materiál pro ředitele škol, nejen waldorfských, v nichž jsou žáci s OMJ vyučováni.
Seznam doporučené literatury
1. BENDA, M., VODŇANSKÁ, Z., TITĚROVÁ, K. et al., 2016. Dvojjazyční asistenti pedagoga: příběhy úspěšné integrace. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů. 49 s. ISBN 978-80-88171-07-2.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L., 2014. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
3. JARKOVSKÁ, L., 2015. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál. 256 s. ISBN 978-80-262-0792-4.
4. KELLER, G., 2018. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Praha: Malvern. 128 s. ISBN 978-80-7530-130-7.
5. KOSTELECKÁ, Y., HÁNA, D., HASMAN, J., 2017. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 187 s. ISBN 978-80-7290-896-7.
6. SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, L., 2016. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání. 11 s. ISBN 978-80-86956-87-9.
7. ŠKODOVÁ, S., CVEJNOVÁ, J., 2017. Jazyková integrace a komunikace s cizinci: (úroveň A2). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. 142 s. ISBN 978-80-7481-199-9.
Seznam doporučené literatury
1. BENDA, M., VODŇANSKÁ, Z., TITĚROVÁ, K. et al., 2016. Dvojjazyční asistenti pedagoga: příběhy úspěšné integrace. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů. 49 s. ISBN 978-80-88171-07-2.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L., 2014. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
3. JARKOVSKÁ, L., 2015. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál. 256 s. ISBN 978-80-262-0792-4.
4. KELLER, G., 2018. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Praha: Malvern. 128 s. ISBN 978-80-7530-130-7.
5. KOSTELECKÁ, Y., HÁNA, D., HASMAN, J., 2017. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. 187 s. ISBN 978-80-7290-896-7.
6. SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, L., 2016. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání. 11 s. ISBN 978-80-86956-87-9.
7. ŠKODOVÁ, S., CVEJNOVÁ, J., 2017. Jazyková integrace a komunikace s cizinci: (úroveň A2). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. 142 s. ISBN 978-80-7481-199-9.