Bakalářská práce se zabývá problematikou realizací a dostupností volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením. Cíl bakalářské práce je zaměřen na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením, hodnoty a potřeby osob
se zrakovým postižením v rámci trávení volného času. Na uvedeném podkladě
je provedena kvalitativní studie zaměřena na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením a její dostupnost. . Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje tři hlavní oblasti vymezující zrakové postižení, volný čas, realizaci a dostupnost volnočasových aktivit, a to v souvislosti osob se zrakovým postižením. Následně jsou tyto hlavní oblasti doplněny o dílčí podoblasti, které se věnují konkrétním volnočasovým aktivitám osob se zrakovým postižením a jejich rozdělením. Specifika realizace volnočasových aktivit, význam volného času a instituce zastřešující volnočasové aktivity osob se zrakovým postižením. Ve výzkumné části byl použit kvalitativní přístup bádání. Výzkumná část obsahuje metodologii a popisuje techniku sběru dat. Data jsou sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří dospělé osoby se zrakovým postižením. Získaná data jsou analyzována kategorizací dle předem nastavených kritérií. Na konci výzkumné části jsou data vyhodnocena. Výzkum přinesl řadu skutečností. Vyplývá z něj, že jedinci se zrakovým postižením využívají řadu specifik k uskutečnění volnočasových aktivit. Nabídka je široká a samotná dostupnost je ovlivněna jedincem, bydlištěm, věkem a také okolím. Výstupy bakalářské práce mohou být využity jako studijní materiál pro studenty studijních programů zaměřených na pomáhající profese. Dále mohou být upotřebitelné pro organizace, které vytvářejí nabídku volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the implementation and availability of leisure activities for the visually impaired. The aim of the bachelor thesis is to focus on the specifics of the implementation of leisure activities for the visually impaired and their values and needs during their free time. On this basis a qualitative study focused on the specifics of the realization of leisure activities for people with visual impairments and its accessibility is carried out. The thesis is divided into a theoretical and research part. The theoretical part contains three main areas definning visual impairment, leisure time and the implementation and availability of leisure activities in connection with visually impaired people. Subsequently, these main areas are supplemented by sub-areas that deal with specific leisure activities of the visually impaired and their division. Specifics of the implementation of leisure activities, the importance of leisure time and institutions covering the leisure activities of the visually impaired. In the research part of the thesis a qualitative method was used to gather the information. The research contains the methodology and describes the technique of data collection. Data is collected by a semi-structured interview method. This research group consists of adults with visual impairments. The obtained data is analysed by categorisation according to preset criteria. At the end of the research part, the data is then evaluated. A number of facts arose due to the research. It ensues that visually impaired individuals use a number of specifics to carry out leisure activities. The offer is wide and the availability itself is influenced by the individual, residence, age and also the surroundings. The output of the bachelor's thesis can be used as study material for students of study programs focused on jobs that aim to help people in need. It can also be used for organisations that offer leisure activities for the visually impaired people.
Klíčová slova
osoba se zrakovým postižením, zrakové postižení, disabilita, volný čas, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
person with visual impairment, visual impairment, disability, free time, free time activities
Rozsah průvodní práce
61 s. (100 248 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou realizací a dostupností volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením. Cíl bakalářské práce je zaměřen na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením, hodnoty a potřeby osob
se zrakovým postižením v rámci trávení volného času. Na uvedeném podkladě
je provedena kvalitativní studie zaměřena na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením a její dostupnost. . Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje tři hlavní oblasti vymezující zrakové postižení, volný čas, realizaci a dostupnost volnočasových aktivit, a to v souvislosti osob se zrakovým postižením. Následně jsou tyto hlavní oblasti doplněny o dílčí podoblasti, které se věnují konkrétním volnočasovým aktivitám osob se zrakovým postižením a jejich rozdělením. Specifika realizace volnočasových aktivit, význam volného času a instituce zastřešující volnočasové aktivity osob se zrakovým postižením. Ve výzkumné části byl použit kvalitativní přístup bádání. Výzkumná část obsahuje metodologii a popisuje techniku sběru dat. Data jsou sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří dospělé osoby se zrakovým postižením. Získaná data jsou analyzována kategorizací dle předem nastavených kritérií. Na konci výzkumné části jsou data vyhodnocena. Výzkum přinesl řadu skutečností. Vyplývá z něj, že jedinci se zrakovým postižením využívají řadu specifik k uskutečnění volnočasových aktivit. Nabídka je široká a samotná dostupnost je ovlivněna jedincem, bydlištěm, věkem a také okolím. Výstupy bakalářské práce mohou být využity jako studijní materiál pro studenty studijních programů zaměřených na pomáhající profese. Dále mohou být upotřebitelné pro organizace, které vytvářejí nabídku volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the implementation and availability of leisure activities for the visually impaired. The aim of the bachelor thesis is to focus on the specifics of the implementation of leisure activities for the visually impaired and their values and needs during their free time. On this basis a qualitative study focused on the specifics of the realization of leisure activities for people with visual impairments and its accessibility is carried out. The thesis is divided into a theoretical and research part. The theoretical part contains three main areas definning visual impairment, leisure time and the implementation and availability of leisure activities in connection with visually impaired people. Subsequently, these main areas are supplemented by sub-areas that deal with specific leisure activities of the visually impaired and their division. Specifics of the implementation of leisure activities, the importance of leisure time and institutions covering the leisure activities of the visually impaired. In the research part of the thesis a qualitative method was used to gather the information. The research contains the methodology and describes the technique of data collection. Data is collected by a semi-structured interview method. This research group consists of adults with visual impairments. The obtained data is analysed by categorisation according to preset criteria. At the end of the research part, the data is then evaluated. A number of facts arose due to the research. It ensues that visually impaired individuals use a number of specifics to carry out leisure activities. The offer is wide and the availability itself is influenced by the individual, residence, age and also the surroundings. The output of the bachelor's thesis can be used as study material for students of study programs focused on jobs that aim to help people in need. It can also be used for organisations that offer leisure activities for the visually impaired people.
Klíčová slova
osoba se zrakovým postižením, zrakové postižení, disabilita, volný čas, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
person with visual impairment, visual impairment, disability, free time, free time activities
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Osoby se zrakovým postižením jsou z důvodu kvalitativně a kvantitativně změněné zrakové percepce limitovány především v oblasti přístupu k informacím a samostatné mobilitě. Uvedená znevýhodnění vstupují do všech oblastí společenského života a zásadním způsobem ovlivňují kvalitu života těchto osob. Volný čas se stal v důsledku kulturního vývoje a akcelerované technizace evropského prostředí v posledních desetiletích pro postmoderního člověka výraznou hodnotou, která významně ovlivňuje kvalitu života. Z výše uvedených znevýhodnění vyplývá řada specifických problémů, které komplikují či zcela znemožňují saturaci potřeb, které s volným časem souvisí. V neposlední řadě je možné v souladu s aktuálním proinkluzivním vývojem společnosti zmínit výrazný integrační rozměr a význam volnočasových aktivit jedinců se speciálními potřebami v prostředí majoritní společnosti.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce bude zpracovat v teoretické rovině problematiku volného času osob se zrakovým postižením a na uvedeném podkladě provést kvalitativní studii se zaměřením na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením. Dílčím cílem bude popsat hodnoty a potřeby v souvislosti s volným časem osob se zrakovým postižením.
V souladu s výše uvedenými cíli jsou formulovány následující výzkumné otázky:
VO1: Jaká jsou specifika v realizaci volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením?
VO2: Jaká je dostupnost volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením?
VO3: Jaké jsou potřeby osob se zrakovým postižením v souvislosti s trávením volného času?
Pro naplnění výše uvedených cílů bude využita kvalitativní strategie. Technikami sběru kvalitativních dat budou analýza dokumentů, pozorování a polostrukturované rozhovory. Výběr výzkumného vzorku bude záměrný a v souladu s formulací cílů bude zaměřen na dospělé osoby se zrakovým postižením. Kvalitativní data budou zpracována postupy otevřeného kódování.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výstupy bakalářské práce budou využitelné jako studijní materiál pro studenty studijních programů zaměřených na pomáhající profese. Evaluační hodnotu mohou mít výstupy kvalitativního šetření, které budou v aplikované praxi upotřebitelné pro organizace, které vytvářejí nabídku volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Osoby se zrakovým postižením jsou z důvodu kvalitativně a kvantitativně změněné zrakové percepce limitovány především v oblasti přístupu k informacím a samostatné mobilitě. Uvedená znevýhodnění vstupují do všech oblastí společenského života a zásadním způsobem ovlivňují kvalitu života těchto osob. Volný čas se stal v důsledku kulturního vývoje a akcelerované technizace evropského prostředí v posledních desetiletích pro postmoderního člověka výraznou hodnotou, která významně ovlivňuje kvalitu života. Z výše uvedených znevýhodnění vyplývá řada specifických problémů, které komplikují či zcela znemožňují saturaci potřeb, které s volným časem souvisí. V neposlední řadě je možné v souladu s aktuálním proinkluzivním vývojem společnosti zmínit výrazný integrační rozměr a význam volnočasových aktivit jedinců se speciálními potřebami v prostředí majoritní společnosti.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce bude zpracovat v teoretické rovině problematiku volného času osob se zrakovým postižením a na uvedeném podkladě provést kvalitativní studii se zaměřením na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením. Dílčím cílem bude popsat hodnoty a potřeby v souvislosti s volným časem osob se zrakovým postižením.
V souladu s výše uvedenými cíli jsou formulovány následující výzkumné otázky:
VO1: Jaká jsou specifika v realizaci volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením?
VO2: Jaká je dostupnost volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením?
VO3: Jaké jsou potřeby osob se zrakovým postižením v souvislosti s trávením volného času?
Pro naplnění výše uvedených cílů bude využita kvalitativní strategie. Technikami sběru kvalitativních dat budou analýza dokumentů, pozorování a polostrukturované rozhovory. Výběr výzkumného vzorku bude záměrný a v souladu s formulací cílů bude zaměřen na dospělé osoby se zrakovým postižením. Kvalitativní data budou zpracována postupy otevřeného kódování.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výstupy bakalářské práce budou využitelné jako studijní materiál pro studenty studijních programů zaměřených na pomáhající profese. Evaluační hodnotu mohou mít výstupy kvalitativního šetření, které budou v aplikované praxi upotřebitelné pro organizace, které vytvářejí nabídku volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, P. 2019. Zraková postižení. Praha: Grada. 136 s. ISBN 978-80-271-2110-6.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. 2007. Oftalmopedie. Brno: Paido. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
KIMPLOVÁ, T., KOLAŘÍKOVÁ, M. 2015. Jak žít s těžkým zrakovým postižením? Praha: Triton. 160 s. ISBN 978-80-7387-831-3.
NOVOHRADSKÁ, H. 2009. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 86 s. ISBN 978-80-7368-731-1.
PÁVKOVÁ, J. a kol. 2008 Pedagogika volného času. 3. vyd. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
VÁŽENSKÝ, M. 2001. Základy pedagogiky volného času. 2. vyd. Brno: Print-Typia. 175 s. ISBN 80-863-84-00-4.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, P. 2019. Zraková postižení. Praha: Grada. 136 s. ISBN 978-80-271-2110-6.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. 2007. Oftalmopedie. Brno: Paido. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1.
KIMPLOVÁ, T., KOLAŘÍKOVÁ, M. 2015. Jak žít s těžkým zrakovým postižením? Praha: Triton. 160 s. ISBN 978-80-7387-831-3.
NOVOHRADSKÁ, H. 2009. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 86 s. ISBN 978-80-7368-731-1.
PÁVKOVÁ, J. a kol. 2008 Pedagogika volného času. 3. vyd. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
VÁŽENSKÝ, M. 2001. Základy pedagogiky volného času. 2. vyd. Brno: Print-Typia. 175 s. ISBN 80-863-84-00-4.