Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat hierarchii potřeb u pacientů s paraplegií. V souvislosti s tímto cílem byly vytvořeny čtyři výzkumné otázky, které zněly: "Jak se změnila hierarchie potřeb před a po paraplegii?"; "Jaké potřeby jsou pro pacienta s paraplegií prioritní?"; "Jaká je náročnost plnění potřeb pacientům s paraplegií v ošetřovatelství?"; "Jaké potřeby se nejhůře uspokojují pacientům s paraplegií - z pohledu ošetřovatelského personálu?"
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretická část, v které se věnuji k definování teoretické základny, o kterou se opírá náš výzkum a část empirickou. Empirická část této práce byla zpracována za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, které bylo provedeno za pomoci polostrukturovaného rozhovoru. Podklad pro provedení rozhovoru s pacienty s paraplegií (Příloha 1) se skládal z 31 otázek, podklad pro provedení rozhovoru se sestrami (Příloha 2) se skládá z 27 otázek. Otázky byly v případě potřeby rozšířeny o další podotázky. Jednotlivé otázky byly zaměřené na potřeby pacienta jak z pohledu samotného pacienta, tak z pohledu sester, které s pacienty s paraplegií pracují. Otázky byly dále zaměřené na fyziologické potřeby, na potřeby bezpečí a jistoty, potřebu lásky, přijetí a sounáležitosti, potřeby uznání a úcty a potřeby seberealizace. Výzkumný soubor tvořilo 5 pacientů s paraplegií a 6 sester, které pracují s pacienty s paraplegií. Jednotlivé rozhovory byly dále zpracovány metodou otevřeného kódování, technikou "tužka-papír"
Výsledky výzkumného šetření jsou pro lepší přehlednost řazeny do kategorií a podkategorií. Pacienti s paraplegií, i sestry, které pracují s pacienty s paraplegií mají vlastní kategorie i podkategorie. Tyto jednotlivé kategorie popisují potřeby u paraplegických pacientů jak z pohledu samotného pacienta, tak sester, které s pacienty s paraplegií pracují v co nejširších souvislostech. Výsledky práce mapují potřeby pacienta s paraplegií. Je vytvořena pyramida potřeb, kterou si každý z pacientů sám sestavil, a pyramida potřeb, která byla sestavena sestrami, podle toho, jak sestry vidí potřeby pacienta s paraplegií. Z toho vyplynulo, že každý pacient sice má svoji pyramidu trochu jinak sestavenou, ale pro všechny je stejné to, že se jim nejvíce změnil celý život, stali se závislými na druhých a měli omezenou soběstačnost. Výsledky práce mohou sloužit jako podklad pro další možné studie v tomto zaměření.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to map the hierarchy of needs in patients with paraplegia. In connection with this goal, four research questions were created: "How has the hierarchy of needs changed before and after paraplegia?"; "What needs are a priority for a patient with paraplegia?"; "What is the difficulty of meeting the needs of patients with paraplegia in nursing?"; "What needs are best met by patients with paraplegia - from the point of view of nursing staff?"
The work is limited to two parts - the theoretical part, in which I focus on definition of the theoretical basis, on which our research is based, and the empirical part. The empirical part of this work was processed with the help of a qualitative research survey, which was carried out with the help of a semi-structured interview. The basis for the interview with patients with paraplegia (attachment 1) consisted of 31 questions, the basis for the interview with nurses (attachment 2) consisted od 27 questions. The questions hava been expanded with additional sub-quastions, if neccesery. The individual questions focused on of the needs of the patient both from the perspective of the patient himself and from the pespective of the nurses who work with patients with paraplegia. The questions further focused on physiological needs, the needs of safety and security, the need for love, acceptance and belonging, the need for recognition and respect, and the need for self-realization. The research group consisted of 5 patients with paraplegia and 6 nurses who work with patients with paraplegia. Individual interviews were furthere processed by the method of open coding, the "pencil-paper" technique.
The resuslts of the research survey are classified into categories and subcategories for better clarity. Patients with paraplegia, as well as nurses who work with patinets with paraplegia, have their own categories and subcategories. These individual categories describe the needs of paraplegic patients, both from the perspective of the patient himself and the nurses, who work with patients with paraplegia in the broadest possible context. The results map of needs of a patient with paraplegia. A pyramid of needs is created, which each patient has assembled himself, and a pyramide of needs, which has been assembled by the nurses, according to how the nurses see the needs of the patient withparaplegia. As a result, each patient has a slightly different pyramid structure, but the same is true for everyone that their entire lives have changed the most, they have become dependent on others and have limited self-sufficiency. The results of the work can serve as a basis for further possible studies in this field.
Klíčová slova
hierarchie potřeb, potřeby, pacient s paraplegií, sestra
Klíčová slova v angličtině
hierarchy od needs, needs, patient with paraplegia, nurse
Rozsah průvodní práce
89 s. (155 061 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat hierarchii potřeb u pacientů s paraplegií. V souvislosti s tímto cílem byly vytvořeny čtyři výzkumné otázky, které zněly: "Jak se změnila hierarchie potřeb před a po paraplegii?"; "Jaké potřeby jsou pro pacienta s paraplegií prioritní?"; "Jaká je náročnost plnění potřeb pacientům s paraplegií v ošetřovatelství?"; "Jaké potřeby se nejhůře uspokojují pacientům s paraplegií - z pohledu ošetřovatelského personálu?"
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretická část, v které se věnuji k definování teoretické základny, o kterou se opírá náš výzkum a část empirickou. Empirická část této práce byla zpracována za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, které bylo provedeno za pomoci polostrukturovaného rozhovoru. Podklad pro provedení rozhovoru s pacienty s paraplegií (Příloha 1) se skládal z 31 otázek, podklad pro provedení rozhovoru se sestrami (Příloha 2) se skládá z 27 otázek. Otázky byly v případě potřeby rozšířeny o další podotázky. Jednotlivé otázky byly zaměřené na potřeby pacienta jak z pohledu samotného pacienta, tak z pohledu sester, které s pacienty s paraplegií pracují. Otázky byly dále zaměřené na fyziologické potřeby, na potřeby bezpečí a jistoty, potřebu lásky, přijetí a sounáležitosti, potřeby uznání a úcty a potřeby seberealizace. Výzkumný soubor tvořilo 5 pacientů s paraplegií a 6 sester, které pracují s pacienty s paraplegií. Jednotlivé rozhovory byly dále zpracovány metodou otevřeného kódování, technikou "tužka-papír"
Výsledky výzkumného šetření jsou pro lepší přehlednost řazeny do kategorií a podkategorií. Pacienti s paraplegií, i sestry, které pracují s pacienty s paraplegií mají vlastní kategorie i podkategorie. Tyto jednotlivé kategorie popisují potřeby u paraplegických pacientů jak z pohledu samotného pacienta, tak sester, které s pacienty s paraplegií pracují v co nejširších souvislostech. Výsledky práce mapují potřeby pacienta s paraplegií. Je vytvořena pyramida potřeb, kterou si každý z pacientů sám sestavil, a pyramida potřeb, která byla sestavena sestrami, podle toho, jak sestry vidí potřeby pacienta s paraplegií. Z toho vyplynulo, že každý pacient sice má svoji pyramidu trochu jinak sestavenou, ale pro všechny je stejné to, že se jim nejvíce změnil celý život, stali se závislými na druhých a měli omezenou soběstačnost. Výsledky práce mohou sloužit jako podklad pro další možné studie v tomto zaměření.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to map the hierarchy of needs in patients with paraplegia. In connection with this goal, four research questions were created: "How has the hierarchy of needs changed before and after paraplegia?"; "What needs are a priority for a patient with paraplegia?"; "What is the difficulty of meeting the needs of patients with paraplegia in nursing?"; "What needs are best met by patients with paraplegia - from the point of view of nursing staff?"
The work is limited to two parts - the theoretical part, in which I focus on definition of the theoretical basis, on which our research is based, and the empirical part. The empirical part of this work was processed with the help of a qualitative research survey, which was carried out with the help of a semi-structured interview. The basis for the interview with patients with paraplegia (attachment 1) consisted of 31 questions, the basis for the interview with nurses (attachment 2) consisted od 27 questions. The questions hava been expanded with additional sub-quastions, if neccesery. The individual questions focused on of the needs of the patient both from the perspective of the patient himself and from the pespective of the nurses who work with patients with paraplegia. The questions further focused on physiological needs, the needs of safety and security, the need for love, acceptance and belonging, the need for recognition and respect, and the need for self-realization. The research group consisted of 5 patients with paraplegia and 6 nurses who work with patients with paraplegia. Individual interviews were furthere processed by the method of open coding, the "pencil-paper" technique.
The resuslts of the research survey are classified into categories and subcategories for better clarity. Patients with paraplegia, as well as nurses who work with patinets with paraplegia, have their own categories and subcategories. These individual categories describe the needs of paraplegic patients, both from the perspective of the patient himself and the nurses, who work with patients with paraplegia in the broadest possible context. The results map of needs of a patient with paraplegia. A pyramid of needs is created, which each patient has assembled himself, and a pyramide of needs, which has been assembled by the nurses, according to how the nurses see the needs of the patient withparaplegia. As a result, each patient has a slightly different pyramid structure, but the same is true for everyone that their entire lives have changed the most, they have become dependent on others and have limited self-sufficiency. The results of the work can serve as a basis for further possible studies in this field.
Klíčová slova
hierarchie potřeb, potřeby, pacient s paraplegií, sestra
Klíčová slova v angličtině
hierarchy od needs, needs, patient with paraplegia, nurse
Zásady pro vypracování
Paraplegie je onemocnění, při kterém má pacient poškozenou míchu a s míchou spojené reflexy. Jedná se o úplné ochrnutí končetin. K poškození míchy nejčastěji dochází při úrazech (např. autonehody, pády s výšky, sportovní úrazy, skoky do mělké vody), kdy je poškozena páteř. Následuje ztráta citlivosti a ochrnutí svalů pod úrovní poškození. S tímto stavem přichází i řada dalších komplikací, pacient, který je upoutaný na vozík se může potýkat například s dekubity a opruzeninami, vyskytuje se riziko pádu a s tím spojené úrazy (například zlomeniny), zhoršená sebepéče a další.
CÍL:
C1: Zmapovat hierarchii potřeb u pacienta s paraplegií.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
VO1: Jak se změnila hierarchie potřeb před paraplegií a při paraplegii?
VO2: Jaké potřeby jsou pro pacienta s paraplegií prioritní?
VO3: Jaká je náročnost plnění potřeb pacientů s paraplegií v ošetřovatelství?
VO4: Jaké potřeby se nejhůře uspokojují pacientům s paraplegií - z pohledu ošetřovatelského personálu?
METODIKA:
a)Výzkumný soubor - Kritéria pro zařazení do výzkumu jsou:
-pacienti s paraplegií, věk 20-45 let, se získaným druhem znevýhodnění,
kteří jsou hospitalizovaní 5 a více dnů.
-Ošetřovatelský personál, který bude rozdělen do dvou oblastí - zdravotní sestry a nižší zdravotní personál, pracující na spinální jednotce, neurologickém oddělení, rehabilitačním oddělení, v centru Paraple, kteří pracují s pacienty s paraplegií
b)Použité metody - v mé bakalářské práci budu používat kvalitativní výzkum. Budu využívat polostrukturovaný rozhovor, který bude probíhat prostřednictvím osobního kontaktu mezi mnou a komunikačním partnerem. Počet komunikačních partnerů bude dán teoretickým nasycením.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Bakalářská práce mapuje hierarchii potřeb u pacientů s paraplegií. Výsledky budou sloužit jako podklad pro další možné studie v tomto zaměření.
Zásady pro vypracování
Paraplegie je onemocnění, při kterém má pacient poškozenou míchu a s míchou spojené reflexy. Jedná se o úplné ochrnutí končetin. K poškození míchy nejčastěji dochází při úrazech (např. autonehody, pády s výšky, sportovní úrazy, skoky do mělké vody), kdy je poškozena páteř. Následuje ztráta citlivosti a ochrnutí svalů pod úrovní poškození. S tímto stavem přichází i řada dalších komplikací, pacient, který je upoutaný na vozík se může potýkat například s dekubity a opruzeninami, vyskytuje se riziko pádu a s tím spojené úrazy (například zlomeniny), zhoršená sebepéče a další.
CÍL:
C1: Zmapovat hierarchii potřeb u pacienta s paraplegií.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
VO1: Jak se změnila hierarchie potřeb před paraplegií a při paraplegii?
VO2: Jaké potřeby jsou pro pacienta s paraplegií prioritní?
VO3: Jaká je náročnost plnění potřeb pacientů s paraplegií v ošetřovatelství?
VO4: Jaké potřeby se nejhůře uspokojují pacientům s paraplegií - z pohledu ošetřovatelského personálu?
METODIKA:
a)Výzkumný soubor - Kritéria pro zařazení do výzkumu jsou:
-pacienti s paraplegií, věk 20-45 let, se získaným druhem znevýhodnění,
kteří jsou hospitalizovaní 5 a více dnů.
-Ošetřovatelský personál, který bude rozdělen do dvou oblastí - zdravotní sestry a nižší zdravotní personál, pracující na spinální jednotce, neurologickém oddělení, rehabilitačním oddělení, v centru Paraple, kteří pracují s pacienty s paraplegií
b)Použité metody - v mé bakalářské práci budu používat kvalitativní výzkum. Budu využívat polostrukturovaný rozhovor, který bude probíhat prostřednictvím osobního kontaktu mezi mnou a komunikačním partnerem. Počet komunikačních partnerů bude dán teoretickým nasycením.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Bakalářská práce mapuje hierarchii potřeb u pacientů s paraplegií. Výsledky budou sloužit jako podklad pro další možné studie v tomto zaměření.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, R. 2016. Anatomie 3. 3., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 832 s. ISBN 978-80-247-5636-3.
KOLÁŘ, P., et al. 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vydání. Praha: Galén. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
LUDVÍKOVÁ, L. a kolektiv. 2017. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-5270-8.
SEIDL, Z. 2015. Neurologie pro studium i praxi. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 384 s. ISBN 978-80-247-5247-1.
WENDSCHE, P. 2009. Ucelená ošetřovatelsko-rehabilitační péče. 1. Vydání. Praha: Národní centrum ošetřovatelství. 226 s. ISBN 978-80-701-3504-4.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, R. 2016. Anatomie 3. 3., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 832 s. ISBN 978-80-247-5636-3.
KOLÁŘ, P., et al. 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vydání. Praha: Galén. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
LUDVÍKOVÁ, L. a kolektiv. 2017. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-5270-8.
SEIDL, Z. 2015. Neurologie pro studium i praxi. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 384 s. ISBN 978-80-247-5247-1.
WENDSCHE, P. 2009. Ucelená ošetřovatelsko-rehabilitační péče. 1. Vydání. Praha: Národní centrum ošetřovatelství. 226 s. ISBN 978-80-701-3504-4.