Diplomová práce s názvem Vliv rodinného prostřední na životný styl adolescentů se zaměřuje na to, v jaké míře a jakým způsobem se rodinné klima, koníčky, zaměstnání a způsob trávení volného času rodičů odrážejí na životným stylu a způsobu trávení volného času jejich dospívajících potomků ve věku od 15 do 19 let, tedy dětí, které navštěvují střední školu či učiliště.
Práce definuje pojem adolescence a zaměřuje se také na změny a nástrahy, kterými si člověk v tomto věku prochází. Dále se zabývá pojmem rodina, jejími funkcemi, její podobou v tradičním slova smyslu a její podobou v současné době. Nejdůležitější částí práce je kapitola Vliv rodinného prostředí, kde jsou detailně rozebrány zásadní aspekty rodinného dění, které na dítě působí a tím formují jeho osobnost a životní styl.
Empirická část práce si klade za cíl zodpovědět následující otázky: Jak rodinné klima ovlivňuje společně strávený čas dospívajícího dítěte s rodinou? Jaký vliv na životní styl dospívajícího dítěte mají zaměstnání a způsob trávení volného času jeho rodičů? Jak stravovací zvyklosti v rodině ovlivňují životní styl dospívajícího dítěte? K realizaci výzkumu bylo provedeno šest polostrukturovaných rozhovorů se studenty ve věku od 15 do 19 let.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled The influence of the family environment on the adolescents´ lifestyle focuses on the extent to which and how the family climate, parent´s hobbies, their employment and way of spending free time are reflected in the lifestyle and way of spending free time of their adolescents aged from 15 up to 19 years, i.e. children studying high school or vocational school.
The work defines the concept of adolescence and the changes and pitfalls that a person goes through at this age. It also deals with the concept of family, its functions, its form in the traditional sense and its form at present. The most important part of the work is the chapter called Influence of the family environment, where the fundamental aspects of family events that affect the child and thus shape his or her personality and lifestyle are discussed in detail.
The empirical part of the thesis aims to answer the following questions: How does the family climate affect the time spent by an adolescent child with the family? How do parents´ employment and leisure time affect their teenage lifestyle? How do family eating habits affect an adolescent´s lifestyle? Six semi-structured interviews with students aged 15 to 19 were made for the research.
Klíčová slova
Rodinné prostředí, vliv rodiny, životní styl, výchova, volný čas, rodina, rodinná diagnostika, dospívání, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Family environment, family influence, lifestyle, education, free time, family, family diagnostics, growing up, adolescence
Rozsah průvodní práce
110 s. (223 186 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Vliv rodinného prostřední na životný styl adolescentů se zaměřuje na to, v jaké míře a jakým způsobem se rodinné klima, koníčky, zaměstnání a způsob trávení volného času rodičů odrážejí na životným stylu a způsobu trávení volného času jejich dospívajících potomků ve věku od 15 do 19 let, tedy dětí, které navštěvují střední školu či učiliště.
Práce definuje pojem adolescence a zaměřuje se také na změny a nástrahy, kterými si člověk v tomto věku prochází. Dále se zabývá pojmem rodina, jejími funkcemi, její podobou v tradičním slova smyslu a její podobou v současné době. Nejdůležitější částí práce je kapitola Vliv rodinného prostředí, kde jsou detailně rozebrány zásadní aspekty rodinného dění, které na dítě působí a tím formují jeho osobnost a životní styl.
Empirická část práce si klade za cíl zodpovědět následující otázky: Jak rodinné klima ovlivňuje společně strávený čas dospívajícího dítěte s rodinou? Jaký vliv na životní styl dospívajícího dítěte mají zaměstnání a způsob trávení volného času jeho rodičů? Jak stravovací zvyklosti v rodině ovlivňují životní styl dospívajícího dítěte? K realizaci výzkumu bylo provedeno šest polostrukturovaných rozhovorů se studenty ve věku od 15 do 19 let.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled The influence of the family environment on the adolescents´ lifestyle focuses on the extent to which and how the family climate, parent´s hobbies, their employment and way of spending free time are reflected in the lifestyle and way of spending free time of their adolescents aged from 15 up to 19 years, i.e. children studying high school or vocational school.
The work defines the concept of adolescence and the changes and pitfalls that a person goes through at this age. It also deals with the concept of family, its functions, its form in the traditional sense and its form at present. The most important part of the work is the chapter called Influence of the family environment, where the fundamental aspects of family events that affect the child and thus shape his or her personality and lifestyle are discussed in detail.
The empirical part of the thesis aims to answer the following questions: How does the family climate affect the time spent by an adolescent child with the family? How do parents´ employment and leisure time affect their teenage lifestyle? How do family eating habits affect an adolescent´s lifestyle? Six semi-structured interviews with students aged 15 to 19 were made for the research.
Klíčová slova
Rodinné prostředí, vliv rodiny, životní styl, výchova, volný čas, rodina, rodinná diagnostika, dospívání, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Family environment, family influence, lifestyle, education, free time, family, family diagnostics, growing up, adolescence
Zásady pro vypracování
Student se zaměří na typy rodin a determimanty ovlivňující rodinné prostředí. Dále popíše možné důsledky vlivu rodinného prostředí na životní styl dospívajících dětí v rodině. Na popsanou teorii navazuje kvalitativní výzkum ve formě polostrukturovaných rozhovorů zaměřených na popis rodinného prostředí, ze kterého respondenti - adolescenti- pochází a analýzu jejich vlastního životního stydu. Získaná data budou následně porovnána s výše popsanou teoretickou znalostí vlivu rodinného prostřední na životní styl adolescentů.
Zásady pro vypracování
Student se zaměří na typy rodin a determimanty ovlivňující rodinné prostředí. Dále popíše možné důsledky vlivu rodinného prostředí na životní styl dospívajících dětí v rodině. Na popsanou teorii navazuje kvalitativní výzkum ve formě polostrukturovaných rozhovorů zaměřených na popis rodinného prostředí, ze kterého respondenti - adolescenti- pochází a analýzu jejich vlastního životního stydu. Získaná data budou následně porovnána s výše popsanou teoretickou znalostí vlivu rodinného prostřední na životní styl adolescentů.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREGG, M. Psychické problémy v dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8
DUNOVSKÝ, J., Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-040-86
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-4674-6
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5
HOFBAUER, B., KAPLÁNEK, M. Kapitoly z pedagogiky volného času: Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3
KALMAN, M., VAŠÍČKOVÁ, J. Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3409-4
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6
KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. ISBN 80-7067-669-8
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3
KREJČÍ, M. Výchova ke zdraví, strategie duševní hygieny ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-011-86
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7
MATĚJU, P., STRAKOVÁ, J. et al. Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 978-80-200-1400-9
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-x
NEŠPOR, Z. Proměny českých socioekonomických hodnot na přelomu století. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2003. ISBN 80-733-0044-3
PRCHAL, J. Vychováváme děti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN 14-520-88
PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i Vaše dítě? Praha: Maxdorf, 1994. ISBN 80-858-0018-7
SMOLÍK, J. Subkultury mládeže: Uvedení do problematiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8559-8
SPOUSTA, V. a kol. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210-1007-X
ŠVRČINOVÁ, L. Rodina a rodinná výchova. In KANTOROVÁ, J. et. al. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí: Jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8
VÍTEK, K., Výchovné poradenství a sociální patologie. SPN, 1989.
WALTMAN-GREENWOOD, C., MARTIN, M. Jak řešit problémy dětí se školou: lexikon pro rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8
Seznam doporučené literatury
CARR-GREGG, M. Psychické problémy v dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8
DUNOVSKÝ, J., Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-040-86
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-4674-6
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5
HOFBAUER, B., KAPLÁNEK, M. Kapitoly z pedagogiky volného času: Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3
KALMAN, M., VAŠÍČKOVÁ, J. Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3409-4
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6
KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. ISBN 80-7067-669-8
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3
KREJČÍ, M. Výchova ke zdraví, strategie duševní hygieny ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-011-86
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7
MATĚJU, P., STRAKOVÁ, J. et al. Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 978-80-200-1400-9
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-x
NEŠPOR, Z. Proměny českých socioekonomických hodnot na přelomu století. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2003. ISBN 80-733-0044-3
PRCHAL, J. Vychováváme děti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN 14-520-88
PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i Vaše dítě? Praha: Maxdorf, 1994. ISBN 80-858-0018-7
SMOLÍK, J. Subkultury mládeže: Uvedení do problematiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8559-8
SPOUSTA, V. a kol. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210-1007-X
ŠVRČINOVÁ, L. Rodina a rodinná výchova. In KANTOROVÁ, J. et. al. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí: Jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8
VÍTEK, K., Výchovné poradenství a sociální patologie. SPN, 1989.
WALTMAN-GREENWOOD, C., MARTIN, M. Jak řešit problémy dětí se školou: lexikon pro rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8