Tématem této bakalářské práce je kompenzační intervenční pohybový program pro hráčky volejbalu. Závěrečná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické práci je popsána hra volejbalu, anatomie kolenního kloubu a ženy ve sportu. Tato teorie je využita v praktické části. Do výzkumu byly vybrány hráčky volejbalového oddílu SK Hlincovka ve věku 17-18 let. Vzhledem k vlastním zkušenostem vím, při jakých herních činnostech vznikají zranění kolene. Nejčastějším důvodem zranění je špatné nebo zcela vynechané protažení před a uvolnění po tréninku či zápasu. Cílem práce bylo vytvořit kompenzační intervenční pohybový program zaměřený na přetížení kolenních kloubů u hraček volejbalu s využitím jógových cvičení. Respondentky obdržely kompenzační intervenční pohybový plán a pět otázek, na které měly odpovědět. První otázka se týkala každodenního cvičení v nynější epidemické situaci. Pouze 41,18% dotazovaných odpovědělo, že cvičí pravidelně každý den. Druhá otázka se zaměřovala na nejvíce a nejméně oblíbený cvik z kompenzačního intervenčního pohybového plánu. Nejvíce hráček, tedy 29,41%, se shodlo, že cvik číslo 5 mají nejraději. Naopak více jak polovina respondentek, tedy 52,94%, nemá rádo cvik pod číslem 9. U třetí otázky, týkající se vymizení bolesti v oblasti kolenního kloubu při volejbalové pauze, měly hráčky na výběr ze tří odpovědí, přičemž 50% dotazovaných zvolilo odpověď "B" a odpovědělo tak, že bolest vymizela a pociťují ji pouze výjimečně. U čtvrté otázky, týkající se pozorovaných změn v oblasti kolenního kloubu, měly opět na výběr ze tří možných odpovědí. Nejvíce respondentek, tedy 64,71%, zvolilo odpověď "B". S postupem času se jejich flexibilita zlepšovala, avšak u určitých cvičení mají stále problémy. U páté otázky odpovídaly, zda jim tým chybí a jak se jim cvičí bez spoluhráček a bez předcvičovatelky. Tentokrát měly na výběr ze čtyř odpovědí. Nejvíce dotazovaných, tedy 41,18%, zvolilo odpověď "D". Spoluhráčky jim chybí a raději by cvičily podle předcvičovatelky.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is a compensatory intervention exercise program for volleyball players. The final work is divided into theoretical and practical part. The theoretical work describes the game of volleyball, anatomy of the knee joint and women in sports. This theory is used in the practical part. The players of the volleyball team SK Hlincovka aged 17-18 were selected for the research. Based on my own experience, I know what game activities cause knee injuries. The most common reason for injury is poor or completely missed stretching before and relaxation after training or a match. The aim of the work was to create a compensatory intervention movement program focused on overloading the knee joints in volleyball toys using yoga exercises. Respondents received a compensatory intervention exercise plan and five questions to answer. The first question concerned daily exercise in the current epidemic situation. Only 41.18% of respondents answered that they exercise regularly every day. The second question focused on the most and least popular exercise of the compensatory intervention exercise plan. Most players, i.e. 29.41%, agreed that they like exercise number 5 the most. On the other hand, more than half of the respondents, i.e. 52.94%, do not like exercise number 9. For the third question, concerning the disappearance of knee pain during a volleyball break, the players had a choice of three answers, with 50% of respondents choosing the answer " B "and replied that the pain had disappeared and they only felt it exceptionally. For the fourth question, concerning the observed changes in the knee joint, they again had a choice of three possible answers. Most respondents, i.e. 64.71%, chose the answer "B". Over time, their flexibility has improved, but they still have problems with certain exercises. In the fifth question, they answered whether they missed the team and how they train without teammates and without a trainer. This time they had a choice of four answers. Most respondents, i.e. 41.18%, chose the answer "D". They miss their teammates and would rather train according to the trainer.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, volejbal, jóga, přetížení, dolní končetiny, kompenzační cvičení
Klíčová slova v angličtině
health education, volleyball, yoga, overloading, underbody, compensatory exercise
Rozsah průvodní práce
65 s. (83 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je kompenzační intervenční pohybový program pro hráčky volejbalu. Závěrečná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické práci je popsána hra volejbalu, anatomie kolenního kloubu a ženy ve sportu. Tato teorie je využita v praktické části. Do výzkumu byly vybrány hráčky volejbalového oddílu SK Hlincovka ve věku 17-18 let. Vzhledem k vlastním zkušenostem vím, při jakých herních činnostech vznikají zranění kolene. Nejčastějším důvodem zranění je špatné nebo zcela vynechané protažení před a uvolnění po tréninku či zápasu. Cílem práce bylo vytvořit kompenzační intervenční pohybový program zaměřený na přetížení kolenních kloubů u hraček volejbalu s využitím jógových cvičení. Respondentky obdržely kompenzační intervenční pohybový plán a pět otázek, na které měly odpovědět. První otázka se týkala každodenního cvičení v nynější epidemické situaci. Pouze 41,18% dotazovaných odpovědělo, že cvičí pravidelně každý den. Druhá otázka se zaměřovala na nejvíce a nejméně oblíbený cvik z kompenzačního intervenčního pohybového plánu. Nejvíce hráček, tedy 29,41%, se shodlo, že cvik číslo 5 mají nejraději. Naopak více jak polovina respondentek, tedy 52,94%, nemá rádo cvik pod číslem 9. U třetí otázky, týkající se vymizení bolesti v oblasti kolenního kloubu při volejbalové pauze, měly hráčky na výběr ze tří odpovědí, přičemž 50% dotazovaných zvolilo odpověď "B" a odpovědělo tak, že bolest vymizela a pociťují ji pouze výjimečně. U čtvrté otázky, týkající se pozorovaných změn v oblasti kolenního kloubu, měly opět na výběr ze tří možných odpovědí. Nejvíce respondentek, tedy 64,71%, zvolilo odpověď "B". S postupem času se jejich flexibilita zlepšovala, avšak u určitých cvičení mají stále problémy. U páté otázky odpovídaly, zda jim tým chybí a jak se jim cvičí bez spoluhráček a bez předcvičovatelky. Tentokrát měly na výběr ze čtyř odpovědí. Nejvíce dotazovaných, tedy 41,18%, zvolilo odpověď "D". Spoluhráčky jim chybí a raději by cvičily podle předcvičovatelky.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is a compensatory intervention exercise program for volleyball players. The final work is divided into theoretical and practical part. The theoretical work describes the game of volleyball, anatomy of the knee joint and women in sports. This theory is used in the practical part. The players of the volleyball team SK Hlincovka aged 17-18 were selected for the research. Based on my own experience, I know what game activities cause knee injuries. The most common reason for injury is poor or completely missed stretching before and relaxation after training or a match. The aim of the work was to create a compensatory intervention movement program focused on overloading the knee joints in volleyball toys using yoga exercises. Respondents received a compensatory intervention exercise plan and five questions to answer. The first question concerned daily exercise in the current epidemic situation. Only 41.18% of respondents answered that they exercise regularly every day. The second question focused on the most and least popular exercise of the compensatory intervention exercise plan. Most players, i.e. 29.41%, agreed that they like exercise number 5 the most. On the other hand, more than half of the respondents, i.e. 52.94%, do not like exercise number 9. For the third question, concerning the disappearance of knee pain during a volleyball break, the players had a choice of three answers, with 50% of respondents choosing the answer " B "and replied that the pain had disappeared and they only felt it exceptionally. For the fourth question, concerning the observed changes in the knee joint, they again had a choice of three possible answers. Most respondents, i.e. 64.71%, chose the answer "B". Over time, their flexibility has improved, but they still have problems with certain exercises. In the fifth question, they answered whether they missed the team and how they train without teammates and without a trainer. This time they had a choice of four answers. Most respondents, i.e. 41.18%, chose the answer "D". They miss their teammates and would rather train according to the trainer.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, volejbal, jóga, přetížení, dolní končetiny, kompenzační cvičení
Klíčová slova v angličtině
health education, volleyball, yoga, overloading, underbody, compensatory exercise
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Pociťují hráčky volejbalu přetížení/bolest v oblasti kolenního kloubu? Existují kompenzační cvičení zaměřené na kolenní kloub u hráček volejbalu?\\
Cíl práce:\\
Vytvořit kompenzační intervenční pohybový program zaměřený na přetížení kolenních kloubů u hraček volejbalu s využitím jógových cvičení.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu českých a zahraničních a odborných zdrojů.\\
2. Stanovit metody pro bakalářskou práci.\\
3. Charakterizovat referenční skupinu a provést výběr participantů.\\
4. Rozdělit dle náhodného výběru na experimentální a kontrolní skupinu.\\
5. Vytvořit intervenční pohybový program.\\
6. Provést aplikaci intervenčního programu a sběr dat.\\
7. Vyhodnotit a interpretovat výsledky.\\
8. Diskutovat zjištěné výsledky.\\
9. Stanovit závěry.\\
Výzkumný soubor: Hráčky volejbalu ve věku 17-18 let., experimentální a kontrolní skupina N-20\\
Využití výsledků: Edukační poster pro hráče volejbalu\\
Specializace v disciplíně: Výchova ke zdraví, sport.\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Pociťují hráčky volejbalu přetížení/bolest v oblasti kolenního kloubu? Existují kompenzační cvičení zaměřené na kolenní kloub u hráček volejbalu?\\
Cíl práce:\\
Vytvořit kompenzační intervenční pohybový program zaměřený na přetížení kolenních kloubů u hraček volejbalu s využitím jógových cvičení.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu českých a zahraničních a odborných zdrojů.\\
2. Stanovit metody pro bakalářskou práci.\\
3. Charakterizovat referenční skupinu a provést výběr participantů.\\
4. Rozdělit dle náhodného výběru na experimentální a kontrolní skupinu.\\
5. Vytvořit intervenční pohybový program.\\
6. Provést aplikaci intervenčního programu a sběr dat.\\
7. Vyhodnotit a interpretovat výsledky.\\
8. Diskutovat zjištěné výsledky.\\
9. Stanovit závěry.\\
Výzkumný soubor: Hráčky volejbalu ve věku 17-18 let., experimentální a kontrolní skupina N-20\\
Využití výsledků: Edukační poster pro hráče volejbalu\\
Specializace v disciplíně: Výchova ke zdraví, sport.\\
Seznam doporučené literatury
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. Fitness, síla, kondice. ISBN 80-247-0948-1\\
CORY, M. Jóga pro začátečníky. Přel. D. Pilařová. Praha: Dobrovský s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7390-559-0.\\
HAVLÍČKOVÁ, L, 2003. Fyziologie tělesné zátěže I. 2. Praha: Karolinum. ISBN 8071848751\\
DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku - rychlost. Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3461-6\\
BUCHTEL, J. Trénink dětí a mládeže ve volejbalu. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-2463-811-9\\
Seznam doporučené literatury
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. Fitness, síla, kondice. ISBN 80-247-0948-1\\
CORY, M. Jóga pro začátečníky. Přel. D. Pilařová. Praha: Dobrovský s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7390-559-0.\\
HAVLÍČKOVÁ, L, 2003. Fyziologie tělesné zátěže I. 2. Praha: Karolinum. ISBN 8071848751\\
DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku - rychlost. Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3461-6\\
BUCHTEL, J. Trénink dětí a mládeže ve volejbalu. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-2463-811-9\\