Prezentovaná diplomová práce se soustředí na vytvoření pracovních listů v souladu s metodou CLIL (integrovaná výuka odborného předmětu a cizího jazyka). Literární přehled se věnuje integrované výuce a konkrétním přístupům používaným v praxi (např. STEM, CLIL). Dále jsou popsány základní principy CLIL výuky, potřebné kompetence pro učitele, postupy pro plánování hodin a jejich základní struktura. V této části diplomové práce je také popsána distanční výuka a možnosti využití moderních technologií, které lze ve výuce využít. Zmíněny jsou i vybrané metody výuky, které mají přímou návaznost na navržené didaktické materiály.
Hlavním cílem této diplomové práce bylo navržení výukových jednotek, které propojí výuku anglického jazyka a vybraného tématu z přírodopisu. V této práci se jedná o navržení výukových jednotek pro 9. třídu základní školy, které se věnují tématu energetika. Všechny navržené výukové jednotky respektují 4C systém, který je charakteristický pro přípravu výuky dle zásad metody CLIL. Vybrané výukové aktivity byly ověřeny v praxi a průběh tohoto ověření je popsán v metodické části této práce.
Dílčím cílem diplomové práce bylo posouzení vlivu výukových jednotek na úroveň osvojených znalostí a dovedností žáků a sepsání případných metodických doporučení.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis is focused on the creation of worksheets that are consistent with the CLIL method (content and language integrated learning). The literary research deals with integrated learning and the approaches used in practise (e. g. CLIL, STEM). There are described the fundamental principles of CLIL teaching, the required competencies of the CLIL teachers, the techniques of planning CLIL lessons and their fundamental structure. There are also described distance education and modern technologies that can be used in education. The teaching methods are part of the literary research as well and these methods relate to the created didactic materials.
The main aim of this diploma thesis was to create teaching materials that connect the teaching of the English language and the chosen topic of Biology. The created CLIL materials are designed for the pupils of the 9th grade of secondary schools, and they deal with the topic of the energy industry. All created materials respect the 4C system, which is one of the tools how to prepare lessons where the CLIL method is used. The chosen learning activities were verified in practise and the course of this verification is described in the methodical part of this thesis.
The sub-goal of this thesis was to evaluate the impact of the teaching materials in relation to the level of acquired knowledge and skills. There are also described some of the methodical recommendations.
Klíčová slova
CLIL, výukové materiály, výuka anglického jazyka, výuka přírodopisu, distanční výuka, moderní technologie, metody výuky
Klíčová slova v angličtině
CLIL, teaching materials, English language teaching, Biology teaching, distance education, modern technologies, teaching methods
Rozsah průvodní práce
57 s., obrazové přílohy 17 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Prezentovaná diplomová práce se soustředí na vytvoření pracovních listů v souladu s metodou CLIL (integrovaná výuka odborného předmětu a cizího jazyka). Literární přehled se věnuje integrované výuce a konkrétním přístupům používaným v praxi (např. STEM, CLIL). Dále jsou popsány základní principy CLIL výuky, potřebné kompetence pro učitele, postupy pro plánování hodin a jejich základní struktura. V této části diplomové práce je také popsána distanční výuka a možnosti využití moderních technologií, které lze ve výuce využít. Zmíněny jsou i vybrané metody výuky, které mají přímou návaznost na navržené didaktické materiály.
Hlavním cílem této diplomové práce bylo navržení výukových jednotek, které propojí výuku anglického jazyka a vybraného tématu z přírodopisu. V této práci se jedná o navržení výukových jednotek pro 9. třídu základní školy, které se věnují tématu energetika. Všechny navržené výukové jednotky respektují 4C systém, který je charakteristický pro přípravu výuky dle zásad metody CLIL. Vybrané výukové aktivity byly ověřeny v praxi a průběh tohoto ověření je popsán v metodické části této práce.
Dílčím cílem diplomové práce bylo posouzení vlivu výukových jednotek na úroveň osvojených znalostí a dovedností žáků a sepsání případných metodických doporučení.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis is focused on the creation of worksheets that are consistent with the CLIL method (content and language integrated learning). The literary research deals with integrated learning and the approaches used in practise (e. g. CLIL, STEM). There are described the fundamental principles of CLIL teaching, the required competencies of the CLIL teachers, the techniques of planning CLIL lessons and their fundamental structure. There are also described distance education and modern technologies that can be used in education. The teaching methods are part of the literary research as well and these methods relate to the created didactic materials.
The main aim of this diploma thesis was to create teaching materials that connect the teaching of the English language and the chosen topic of Biology. The created CLIL materials are designed for the pupils of the 9th grade of secondary schools, and they deal with the topic of the energy industry. All created materials respect the 4C system, which is one of the tools how to prepare lessons where the CLIL method is used. The chosen learning activities were verified in practise and the course of this verification is described in the methodical part of this thesis.
The sub-goal of this thesis was to evaluate the impact of the teaching materials in relation to the level of acquired knowledge and skills. There are also described some of the methodical recommendations.
Klíčová slova
CLIL, výukové materiály, výuka anglického jazyka, výuka přírodopisu, distanční výuka, moderní technologie, metody výuky
Klíčová slova v angličtině
CLIL, teaching materials, English language teaching, Biology teaching, distance education, modern technologies, teaching methods
Zásady pro vypracování
CLIL (Content and Language Integrated Learning) je moderní metodou, v níž je propojena výuka nejazykového předmětu (např. přírodopisu) s výukou cizího jazyka (např. s anglickým jazykem). Z hlediska výuky přírodopisu CLIL představuje zajímavou možnost k obohacení tradiční výuky, rozšíření obsahu daného učiva a rozvoji komunikativních kompetencí žáků.\\
V první fázi zpracování práce se diplomantka zaměří na studium dostupné české a zahraniční literatury věnující se možnostem a limitům začlenění výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL do výuky přírodopisu či biologie.\\
Hlavním cílem práce je návrh několika výukových jednotek, které budou tematicky zaměřené na konkrétní oblast výuky přírodopisu. Vybrané výukové jednotky či aktivity budou ověřeny v praxi. Dílčím cílem práce bude posouzení vlivu zařazení vyučovacích jednotek na úroveň osvojených znalostí a dovedností z pohledu přírodopisu i anglického jazyka (formou pre-testu a post-testu). Vzhledem k současné situaci budou u vybraných aktivit vytvořeny také modifikace, které umožní jejich snadné zařazení v rámci distanční výuky.\\
Do řešení práce bude v pozici konzultanta zapojena učitelka z praxe, která diplomantce poskytne zpětnou vazbu na navrhované materiály.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou užití metody CLIL ve výuce přírodopisu či biologie.
Vytvořit návrhy výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL. Úlohy a aktivity budou diskutovány s konzultantkou diplomové práce a pilotně ověřeny s malým vzorkem žáků.
Vyhodnotit pilotní ověření úlohy a dle potřeb upravit návrh zadání.
Vybrat a oslovit školu (popř. školy), ve které proběhne ověření navržených materiálů.
Provést výzkum na vybrané škole (popř. školách), přičemž do výzkumu budou zapojeny minimálně 2 třídy žáků.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
CLIL (Content and Language Integrated Learning) je moderní metodou, v níž je propojena výuka nejazykového předmětu (např. přírodopisu) s výukou cizího jazyka (např. s anglickým jazykem). Z hlediska výuky přírodopisu CLIL představuje zajímavou možnost k obohacení tradiční výuky, rozšíření obsahu daného učiva a rozvoji komunikativních kompetencí žáků.\\
V první fázi zpracování práce se diplomantka zaměří na studium dostupné české a zahraniční literatury věnující se možnostem a limitům začlenění výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL do výuky přírodopisu či biologie.\\
Hlavním cílem práce je návrh několika výukových jednotek, které budou tematicky zaměřené na konkrétní oblast výuky přírodopisu. Vybrané výukové jednotky či aktivity budou ověřeny v praxi. Dílčím cílem práce bude posouzení vlivu zařazení vyučovacích jednotek na úroveň osvojených znalostí a dovedností z pohledu přírodopisu i anglického jazyka (formou pre-testu a post-testu). Vzhledem k současné situaci budou u vybraných aktivit vytvořeny také modifikace, které umožní jejich snadné zařazení v rámci distanční výuky.\\
Do řešení práce bude v pozici konzultanta zapojena učitelka z praxe, která diplomantce poskytne zpětnou vazbu na navrhované materiály.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou užití metody CLIL ve výuce přírodopisu či biologie.
Vytvořit návrhy výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL. Úlohy a aktivity budou diskutovány s konzultantkou diplomové práce a pilotně ověřeny s malým vzorkem žáků.
Vyhodnotit pilotní ověření úlohy a dle potřeb upravit návrh zadání.
Vybrat a oslovit školu (popř. školy), ve které proběhne ověření navržených materiálů.
Provést výzkum na vybrané škole (popř. školách), přičemž do výzkumu budou zapojeny minimálně 2 třídy žáků.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
CAMPBELL, N. A., & REECE, J. B. (2006). Biologie. Brno: Computer Press.
BENEŠOVÁ, B. (2015). CLIL Projects in the Czech Republic. In Hanesová, D. (Ed.), Learning together to be a better CLIL teacher, s. 39 - 48. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta.
BETÁKOVÁ, L. (2020). Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer.
COYLE, D., HOOD, P., & MARSH, D. (2010). Content and language integrated learning. Ernst Klett Sprachen.
DALTON-PUFFER, C. (2011). Content-and-language integrated learning: From practice to principles?. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182 ? 204.
HÁNKOVÁ, D. (2007). CLIL ? projekt pro učitele nejazykových předmětů. Orbis Scholae, 1(3), 93 ? 109.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KAZELLEOVÁ, J., & VÁŇOVÁ, T. (2012). CLIL do škol ? sborník konference. Brno: Masarykova univerzita.
NAVÉS, T. (2009). Effective content and language integrated learning (CLIL) programmes. Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe, 22 ? 40.
PAVLASOVÁ, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
SEIKKULA-LEINO, J. (2007). CLIL learning: Achievement levels and affective factors. Language and Education, 21(4), 328 ? 341.
Další relevantní publikace, učebnice přírodopisu, učebnice anglického jazyka, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
CAMPBELL, N. A., & REECE, J. B. (2006). Biologie. Brno: Computer Press.
BENEŠOVÁ, B. (2015). CLIL Projects in the Czech Republic. In Hanesová, D. (Ed.), Learning together to be a better CLIL teacher, s. 39 - 48. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta.
BETÁKOVÁ, L. (2020). Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer.
COYLE, D., HOOD, P., & MARSH, D. (2010). Content and language integrated learning. Ernst Klett Sprachen.
DALTON-PUFFER, C. (2011). Content-and-language integrated learning: From practice to principles?. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182 ? 204.
HÁNKOVÁ, D. (2007). CLIL ? projekt pro učitele nejazykových předmětů. Orbis Scholae, 1(3), 93 ? 109.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KAZELLEOVÁ, J., & VÁŇOVÁ, T. (2012). CLIL do škol ? sborník konference. Brno: Masarykova univerzita.
NAVÉS, T. (2009). Effective content and language integrated learning (CLIL) programmes. Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe, 22 ? 40.
PAVLASOVÁ, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
SEIKKULA-LEINO, J. (2007). CLIL learning: Achievement levels and affective factors. Language and Education, 21(4), 328 ? 341.
Další relevantní publikace, učebnice přírodopisu, učebnice anglického jazyka, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}