Tato diplomová práce se zabývá mediálním pokrytím amerických prezidentských voleb na vybraných českých zpravodajských webech. Jejím cílem je zjistit, zda a jak se tato média lišila v informování o jedné z nejdůležitějších událostí roku 2020. Teoretická část se zabývá internetovým zpravodajstvím, jeho specifiky a současnými trendy, mediální konstrukcí reality, konceptem nastolování agendy a gatekeepingu, procesem rámcování mediálních obsahů a pojmy jako jsou mediální obraz či politická image. Stručně je také nastíněn systém amerických prezidentských voleb a společenský kontext voleb v roce 2020. Praktická část je tvořena kvantitativní obsahovou analýzou dvou online médií, přičemž zkoumáno je období několika měsíců před samotnou volbou. Analýza se zaměřuje především na to, jakými tématy se vybrané zpravodajské weby zabývaly, jakým způsobem byli kandidáti mediálně prezentováni či jaké bylo celkové vyznění článků ve vztahu k nim.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the media coverage of the U.S. presidential election on selected Czech news websites. The aim is to find out whether and how the media differed in informing about one of the most important events of 2020. The theoretical part focuses on online news, its specifics and current trends, the media construction of reality, the concept of agenda-setting and gatekeeping, the process of framing media content, and concepts such as the media image or the political image. It also deals with the system of U.S. presidential election and the social context of the 2020 election. The practical part consists of quantitative content analysis of the media coverage of the U.S. presidential election. In particular, the analysis focuses on what topics the selected news sites dealt with and how the candidates were presented in the media.
Klíčová slova
Americké prezidentské volby, internetové zpravodajství, mediální konstrukce reality, agenda-setting, gatekeeping, mediální obraz, politická image
Klíčová slova v angličtině
The U.S. presidential election, online news, media construction of reality, agenda-setting, gatekeeping, media image, political image
Rozsah průvodní práce
87 s. (136 745 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá mediálním pokrytím amerických prezidentských voleb na vybraných českých zpravodajských webech. Jejím cílem je zjistit, zda a jak se tato média lišila v informování o jedné z nejdůležitějších událostí roku 2020. Teoretická část se zabývá internetovým zpravodajstvím, jeho specifiky a současnými trendy, mediální konstrukcí reality, konceptem nastolování agendy a gatekeepingu, procesem rámcování mediálních obsahů a pojmy jako jsou mediální obraz či politická image. Stručně je také nastíněn systém amerických prezidentských voleb a společenský kontext voleb v roce 2020. Praktická část je tvořena kvantitativní obsahovou analýzou dvou online médií, přičemž zkoumáno je období několika měsíců před samotnou volbou. Analýza se zaměřuje především na to, jakými tématy se vybrané zpravodajské weby zabývaly, jakým způsobem byli kandidáti mediálně prezentováni či jaké bylo celkové vyznění článků ve vztahu k nim.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the media coverage of the U.S. presidential election on selected Czech news websites. The aim is to find out whether and how the media differed in informing about one of the most important events of 2020. The theoretical part focuses on online news, its specifics and current trends, the media construction of reality, the concept of agenda-setting and gatekeeping, the process of framing media content, and concepts such as the media image or the political image. It also deals with the system of U.S. presidential election and the social context of the 2020 election. The practical part consists of quantitative content analysis of the media coverage of the U.S. presidential election. In particular, the analysis focuses on what topics the selected news sites dealt with and how the candidates were presented in the media.
Klíčová slova
Americké prezidentské volby, internetové zpravodajství, mediální konstrukce reality, agenda-setting, gatekeeping, mediální obraz, politická image
Klíčová slova v angličtině
The U.S. presidential election, online news, media construction of reality, agenda-setting, gatekeeping, media image, political image
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude zkoumat mediální pokrytí amerických prezidentských voleb na vybraných českých zpravodajských webech. Jejím cílem bude zjistit, zda a jak se jednotlivá média liší v informování o jedné z nejdůležitějších událostí roku 2020. Teoretická část se bude zabývat internetovým zpravodajstvím a jeho specifiky, mediální konstrukcí reality, konceptem nastolování agendy, procesem rámování mediálních obsahů a pojmy jako jsou mediální obraz či image politiků. Stručně bude také popsán systém amerických prezidentských voleb. Jedna z kapitol se pak bude věnovat využití tématu amerických voleb a jeho mediálnímu zpracování ve výuce ZSV ve spojení s mediální výchovou na středních školách. \\
Praktická část bude tvořena kvantitativní obsahovou analýzou. Zkoumáno bude období několika měsíců před samotnou volbou (konkrétně od oficiálního jmenování Joea Bidena kandidátem Demokratické strany na amerického prezidenta). Analýza se zaměří především na to, jakými tématy se dané zpravodajské weby zabývaly, jakým způsobem byli kandidáti mediálně prezentováni či jaké bylo celkové vyznění článků ve vztahu k nim.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude zkoumat mediální pokrytí amerických prezidentských voleb na vybraných českých zpravodajských webech. Jejím cílem bude zjistit, zda a jak se jednotlivá média liší v informování o jedné z nejdůležitějších událostí roku 2020. Teoretická část se bude zabývat internetovým zpravodajstvím a jeho specifiky, mediální konstrukcí reality, konceptem nastolování agendy, procesem rámování mediálních obsahů a pojmy jako jsou mediální obraz či image politiků. Stručně bude také popsán systém amerických prezidentských voleb. Jedna z kapitol se pak bude věnovat využití tématu amerických voleb a jeho mediálnímu zpracování ve výuce ZSV ve spojení s mediální výchovou na středních školách. \\
Praktická část bude tvořena kvantitativní obsahovou analýzou. Zkoumáno bude období několika měsíců před samotnou volbou (konkrétně od oficiálního jmenování Joea Bidena kandidátem Demokratické strany na amerického prezidenta). Analýza se zaměří především na to, jakými tématy se dané zpravodajské weby zabývaly, jakým způsobem byli kandidáti mediálně prezentováni či jaké bylo celkové vyznění článků ve vztahu k nim.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, C.W., Leonard DOWNIE a Michael SCHUDSON. The news media: what everyone needs to knov. New York, NY: Oxford University Press, 2016.\\
ČERVENKA, Jan. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008.\\
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2015.\\
MAJ, Ewa. The Mastering of Political Image. Studies in Politics and Society. 2012, č. 9, str. 243 - 252. Dostupné z: http://www.politologia.univ.rzeszow.pl/uploadUC PiS nr209 artykuly Ewa Maj ang.pdf \\
MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009.\\
OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 3., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2020.\\
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014.\\
SCHEUFELE, Dietram. Framing as a theory of media effects. Journal of Communication online. 1999, 49 1: 103-122. DOI: 10.1111j.1460-2466.1999.tb02784.x. ISSN 0021-9916.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, C.W., Leonard DOWNIE a Michael SCHUDSON. The news media: what everyone needs to knov. New York, NY: Oxford University Press, 2016.\\
ČERVENKA, Jan. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008.\\
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2015.\\
MAJ, Ewa. The Mastering of Political Image. Studies in Politics and Society. 2012, č. 9, str. 243 - 252. Dostupné z: http://www.politologia.univ.rzeszow.pl/uploadUC PiS nr209 artykuly Ewa Maj ang.pdf \\
MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009.\\
OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 3., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2020.\\
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014.\\
SCHEUFELE, Dietram. Framing as a theory of media effects. Journal of Communication online. 1999, 49 1: 103-122. DOI: 10.1111j.1460-2466.1999.tb02784.x. ISSN 0021-9916.