Informace o kvalifikační práci Alternativní metody a formy ve výuce zeměpisu 2. stupně základní školy na příkladu tematického celku "Přírodní sféry Země"
Hlavnim cilem diplomove prace je prakticka realizace autorem vytvorenych vyukovych aktivit v ramci uciva zemepisu na 2. stupni zakladni skoly vychazejici z metod, ktere lze povazovat za mene caste ci alternativni. Resenym tematickym celkem jsou predevsim prirodni sfery Zeme, jez nejcasteji zaujimaji postaveni v RVP ZV a vetsine SVP v 6. rocniku ZS. Vybrane alternativni metody z odborne didakticke literatury jsou zpracovavany, vyliceny a charakterizovany v teoreticke casti a pote prevedeny do praxe a reflektovany v casti prakticke, pomoci tzv. SWOT analyz. Konkretni navrzene vyukove celky jsou primo realizovany autorem ve vyuce v 6. rocniku na ZS Pribyslav. Soucasti prace je i zakotveni tematu "prirodni sfery Zeme" v kurikularnich dokumentech ci pruzkum uskutecnovani vyuky zemepisu na druhem stupni ZS.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is the practical realization of the educational activities within the curriculum of geography at the secondary school created by the author and based on methods that can be considered less frequent or alternative. The thematic units in question are mainly the physico-geographical spheres of the Earth, which are usually part of "RVP ZV" and most "SVP's" documents created for the 6th grade of secondary schools. In the theoretical part the selected alternative methods from metodology literature are compiled, described and evaluated and then transferred into practice and reflected in the practical part by SWOT analys method. The concrete designed teaching units are realized by the author in the 6th grade of the secondary school in Pribyslav. In the thesis there is also a study about the classifying of the topic of "the physico-geographical spheres of the Earth" in curricular documents and a survey of implementation of geography teaching at the secondary school.
geography, didactics, alternative teaching, 2nd grade of the primary school
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavnim cilem diplomove prace je prakticka realizace autorem vytvorenych vyukovych aktivit v ramci uciva zemepisu na 2. stupni zakladni skoly vychazejici z metod, ktere lze povazovat za mene caste ci alternativni. Resenym tematickym celkem jsou predevsim prirodni sfery Zeme, jez nejcasteji zaujimaji postaveni v RVP ZV a vetsine SVP v 6. rocniku ZS. Vybrane alternativni metody z odborne didakticke literatury jsou zpracovavany, vyliceny a charakterizovany v teoreticke casti a pote prevedeny do praxe a reflektovany v casti prakticke, pomoci tzv. SWOT analyz. Konkretni navrzene vyukove celky jsou primo realizovany autorem ve vyuce v 6. rocniku na ZS Pribyslav. Soucasti prace je i zakotveni tematu "prirodni sfery Zeme" v kurikularnich dokumentech ci pruzkum uskutecnovani vyuky zemepisu na druhem stupni ZS.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is the practical realization of the educational activities within the curriculum of geography at the secondary school created by the author and based on methods that can be considered less frequent or alternative. The thematic units in question are mainly the physico-geographical spheres of the Earth, which are usually part of "RVP ZV" and most "SVP's" documents created for the 6th grade of secondary schools. In the theoretical part the selected alternative methods from metodology literature are compiled, described and evaluated and then transferred into practice and reflected in the practical part by SWOT analys method. The concrete designed teaching units are realized by the author in the 6th grade of the secondary school in Pribyslav. In the thesis there is also a study about the classifying of the topic of "the physico-geographical spheres of the Earth" in curricular documents and a survey of implementation of geography teaching at the secondary school.
geography, didactics, alternative teaching, 2nd grade of the primary school
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je praktická realizace vhodně zvolených alternativních metod a forem výuky na příkladu přírodních složek Země v rámci učiva zeměpisu 2. stupně základní školy. Výstupem praktické části práce bude vytvoření vlastních výukových modulů a inspirativních námětů se specifikací na sledované metody a formy vyučování zeměpisu.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Nastudování a rozbor relevantní literatury vztahující se k tematice vybraného učebního celku a samotné diplomové práce - její teoretická část bude věnována vymezení alternativních metod a forem ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ.
2) Analýza kurikulárních dokumentů, vedení řízených rozhovorů s učiteli zeměpisu a následné zhodnocení významu a postavení učiva "Přírodní složky Země" v kontextu RVP pro základní vzdělávání i ŠVP modelové ZŠ.
3) Hodnocení jednotlivých výukových metod a forem - zpracování dílčích SWOT analýz, které budou vycházet z předchozích bodů a současně budou reflektovat získané zkušenosti s výukou zeměpisu na příslušné ZŠ.
4) Návrh vlastní koncepce učiva s praktickým využitím sledovaných metod ve výuce zeměpisu, včetně vazby na tematický celek přírodních složek Země.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je praktická realizace vhodně zvolených alternativních metod a forem výuky na příkladu přírodních složek Země v rámci učiva zeměpisu 2. stupně základní školy. Výstupem praktické části práce bude vytvoření vlastních výukových modulů a inspirativních námětů se specifikací na sledované metody a formy vyučování zeměpisu.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Nastudování a rozbor relevantní literatury vztahující se k tematice vybraného učebního celku a samotné diplomové práce - její teoretická část bude věnována vymezení alternativních metod a forem ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ.
2) Analýza kurikulárních dokumentů, vedení řízených rozhovorů s učiteli zeměpisu a následné zhodnocení významu a postavení učiva "Přírodní složky Země" v kontextu RVP pro základní vzdělávání i ŠVP modelové ZŠ.
3) Hodnocení jednotlivých výukových metod a forem - zpracování dílčích SWOT analýz, které budou vycházet z předchozích bodů a současně budou reflektovat získané zkušenosti s výukou zeměpisu na příslušné ZŠ.
4) Návrh vlastní koncepce učiva s praktickým využitím sledovaných metod ve výuce zeměpisu, včetně vazby na tematický celek přírodních složek Země.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, P. (2013): Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí (Teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení). Teologická fakulta JU v ČB, Centrum filozofie pro děti, České Budějovice. 196 s.
GINNIS, P. (2005): The Teacher's Toolkit (Promoting Variety, Engagement, And Motivation in the Classroom); Revised Edition. Crown House Publishing, Carmarthen. 256 s.
GINNIS, P. (2019): Efektivní výukové nástroje pro učitele (Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka); 2. vyd. Universum, Praha. 368 s.
HENDRICK, C.; MACPHERSON, R. (2019): Co funguje ve třídě? (Most mezi výzkumem a praxí); 1. vyd. Universum, Praha. 232 s.
KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
KOLEKTIV (2017): Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné online na http://www.nuv.cz/
KOLEKTIV AUTORŮ (2015): Skládanka témat, co hýbou světem. Člověk v tísni, o.p.s., Praha. 94 s.
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
SLAVÍK, J.; JANÍK, T.; NAJVAR, P.; KNECHT, P. (2017): Transdisciplinární didaktika (O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory). Masarykova univerzita, Brno. 455 s.
TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, P. (2013): Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí (Teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení). Teologická fakulta JU v ČB, Centrum filozofie pro děti, České Budějovice. 196 s.
GINNIS, P. (2005): The Teacher's Toolkit (Promoting Variety, Engagement, And Motivation in the Classroom); Revised Edition. Crown House Publishing, Carmarthen. 256 s.
GINNIS, P. (2019): Efektivní výukové nástroje pro učitele (Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka); 2. vyd. Universum, Praha. 368 s.
HENDRICK, C.; MACPHERSON, R. (2019): Co funguje ve třídě? (Most mezi výzkumem a praxí); 1. vyd. Universum, Praha. 232 s.
KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
KOLEKTIV (2017): Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné online na http://www.nuv.cz/
KOLEKTIV AUTORŮ (2015): Skládanka témat, co hýbou světem. Člověk v tísni, o.p.s., Praha. 94 s.
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
SLAVÍK, J.; JANÍK, T.; NAJVAR, P.; KNECHT, P. (2017): Transdisciplinární didaktika (O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory). Masarykova univerzita, Brno. 455 s.
TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.