Bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a vlivem připraveného prostředí na dítě. Dále se zaměřuje nafaktory, které Montessori prostředí zahrnuje. V teoretické části jsem pracovala s odbornou literaturou, která se mi stala základem pro teoretická východiska Montessori pedagogiky a principy, o které se opírá. Praktická část spočívá v konkrétních zkušenostech respondentů, tedy učitelů Montessori tříd, kteří uvádí důležitost Montessori předškolního vzdělávání. Své závěry z praktické části jsem následně porovnala s tím, co jsem zjistila v teoretické části, a závěrem jsem shrnula, zda Montessori pedagogika má výhody pro dítě, či nikoliv. Tato práce je vyhotovena formou kvalitativního výzkumu na základě hloubkového rozhovoru, který byl předložen již zmíněným učitelkám Montessori základní školy.Cílem mého výzkumu bylo ověřit, zda je Montessori pedagogika, jakožto alternativní vzdělávací směr, prospěšná pro další proces vzdělávání dítěte, jaké výhody spatřují učitelky základních Montessori škol v přípravě dítěte v Montessori mateřské škole, zda je pro dítě podstatné projít předškolním Montessori vzděláváním před vstupem na základní Montessori školu, či i děti z běžných mateřských škol jsou připraveny na zvládnutí Montessori základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is about Montessori education and the effect of the prepared environment on the child. It also focuses on factors included in the Montessori environment.In the theoretical section, I worked with professional literature, which became my basis for the theoretical foundations of Montessori education and principles, which it is established on. The practical section consists of the specific experiences of respondents, i.e. teacher of Montessori elementary classes, who state the importance of Montessori pre-school education is. I subsequently compared my findings from the practical section to what I established in the theoretical section and summarised whether Montessori education has benefits for children or not in the conclusion. This work is executed as qualitative research based on an in-depth interview involving the aforementioned teachers of Montessori elementary schools. The goal of my research was to verify whether Montessori education, as an alterative method of education, is of benefit in relation to the subsequent process of education of the child, what advantages the teachers of Montessori elementary schools consider preparation of the child in a Montessori primary school has, whether it is important that the child visit a Montessori primary facility before visiting an elementary Montessori school and whether children from ordinary pre-schools are prepared to cope with education at a Montessori elementary school.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, připravené prostředí
Klíčová slova v angličtině
Montessori Method of Education, prepared environment
Rozsah průvodní práce
49 s. (10 823 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a vlivem připraveného prostředí na dítě. Dále se zaměřuje nafaktory, které Montessori prostředí zahrnuje. V teoretické části jsem pracovala s odbornou literaturou, která se mi stala základem pro teoretická východiska Montessori pedagogiky a principy, o které se opírá. Praktická část spočívá v konkrétních zkušenostech respondentů, tedy učitelů Montessori tříd, kteří uvádí důležitost Montessori předškolního vzdělávání. Své závěry z praktické části jsem následně porovnala s tím, co jsem zjistila v teoretické části, a závěrem jsem shrnula, zda Montessori pedagogika má výhody pro dítě, či nikoliv. Tato práce je vyhotovena formou kvalitativního výzkumu na základě hloubkového rozhovoru, který byl předložen již zmíněným učitelkám Montessori základní školy.Cílem mého výzkumu bylo ověřit, zda je Montessori pedagogika, jakožto alternativní vzdělávací směr, prospěšná pro další proces vzdělávání dítěte, jaké výhody spatřují učitelky základních Montessori škol v přípravě dítěte v Montessori mateřské škole, zda je pro dítě podstatné projít předškolním Montessori vzděláváním před vstupem na základní Montessori školu, či i děti z běžných mateřských škol jsou připraveny na zvládnutí Montessori základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is about Montessori education and the effect of the prepared environment on the child. It also focuses on factors included in the Montessori environment.In the theoretical section, I worked with professional literature, which became my basis for the theoretical foundations of Montessori education and principles, which it is established on. The practical section consists of the specific experiences of respondents, i.e. teacher of Montessori elementary classes, who state the importance of Montessori pre-school education is. I subsequently compared my findings from the practical section to what I established in the theoretical section and summarised whether Montessori education has benefits for children or not in the conclusion. This work is executed as qualitative research based on an in-depth interview involving the aforementioned teachers of Montessori elementary schools. The goal of my research was to verify whether Montessori education, as an alterative method of education, is of benefit in relation to the subsequent process of education of the child, what advantages the teachers of Montessori elementary schools consider preparation of the child in a Montessori primary school has, whether it is important that the child visit a Montessori primary facility before visiting an elementary Montessori school and whether children from ordinary pre-schools are prepared to cope with education at a Montessori elementary school.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, připravené prostředí
Klíčová slova v angličtině
Montessori Method of Education, prepared environment
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a jejím vlivem na dítě.\\
V teoretické části autorka popíše hlavní metody a cíle Montessori pedagogiky a didaktického materiálu. V praktické části formou kvantitativního výzkumu bude zjišťovat, jak a čím byly ovlivněny děti navštěvující Montessori a nyní navštěvují běžnou základní školu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a jejím vlivem na dítě.\\
V teoretické části autorka popíše hlavní metody a cíle Montessori pedagogiky a didaktického materiálu. V praktické části formou kvantitativního výzkumu bude zjišťovat, jak a čím byly ovlivněny děti navštěvující Montessori a nyní navštěvují běžnou základní školu.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Marie. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012 ISBN 978-80-7387-382-0\\
MONTESSORI, Marie. Objevování dítěte. Portál 2017 ISBN 978-80-262-1234-8\\
MONTESSORI, Marie. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, ISBN 978-80-7387-478-0\\
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosi. 1994, Marek Zeman, ISBN 80-900035-8-3\\
ŠMELOVÁ, Eva; PRÁŠILOVÁ, Michaela a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Portál 2018 ISBN 978-80-262-1302-4\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Grada Publishing a.s., 2016, ISBN802719086X, 9788027190867\\
SYSLOVÁ, Zora; BORKOVCOVÁ, Irena; PRŮCHA, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. 2014, Wolters Kluwer (ČR), ISBN 978-80-7478-354-8
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Marie. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012 ISBN 978-80-7387-382-0\\
MONTESSORI, Marie. Objevování dítěte. Portál 2017 ISBN 978-80-262-1234-8\\
MONTESSORI, Marie. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, ISBN 978-80-7387-478-0\\
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosi. 1994, Marek Zeman, ISBN 80-900035-8-3\\
ŠMELOVÁ, Eva; PRÁŠILOVÁ, Michaela a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Portál 2018 ISBN 978-80-262-1302-4\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Grada Publishing a.s., 2016, ISBN802719086X, 9788027190867\\
SYSLOVÁ, Zora; BORKOVCOVÁ, Irena; PRŮCHA, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. 2014, Wolters Kluwer (ČR), ISBN 978-80-7478-354-8