Bakalářská práce analyzuje ICT gramotnost zaměstnanců nejmenované české firmy, specializující se na prodej stavebního materiálu. Zaměřuje se na jejich znalosti a dovednosti v tabulkovém procesoru, konkrétně v aplikaci Microsoft Excel. Hlavním cílem práce je zhodnotit současný stav ICT gramotnosti zaměstnanců a následně navrhnout doporučení, která by vedla k případnému zlepšení zjištěného stavu. Teoretická část práce seznamuje s dosavadními poznatky z oblasti firemního vzdělávání, typy gramotností a informuje o možnostech měření počítačové gramotnosti. Praktická část poskytuje základní charakteristiku zkoumané firmy a následně analyzuje a zhodnocuje současný stav ICT gramotnosti zaměstnanců. Výstupy z této analýzy vycházejí z dotazníkového šetření 84 zaměstnanců, který zjišťuje reálně využívané znalosti a dovednosti společně s jejich frekvencí užívání. Hlavní část je tvořena výsledky testů pro ověření znalostí rozdělených na jednotlivé oblasti podle definovaných požadavků. Zaměstnanci byly rozděleni do dvou výkonnostních skupin, dle nároků na jejich úroveň znalostí a dovedností. V návaznosti na tyto výstupy byla navržena tři doporučení, která by mohla vést ke zvýšení úrovně ICT gramotnosti zaměstnanců firmy a celkovému zvýšení efektivity jejich práce.
Annotation in English
This bachelor thesis analyses the ICT literacy of employees of an unnamed Czech company specializing in the sale of building materials. It focuses on their knowledge and skills in spreadsheets, specifically in Microsoft Excel. The main objective of the thesis is to evaluate the current state of ICT literacy of employees and then to propose recommendations that would lead to a possible improvement of the observed state. The theoretical part of the thesis introduces the existing knowledge in the field of corporate education, types of literacy and informs about the possibilities of measuring computer literacy. The practical part provides the basic characteristics of the company under study and then analyses and evaluates the current state of ICT literacy of employees. The findings of this analysis are based on a questionnaire survey of 84 employees, which identifies the actual knowledge and skills used, together with their frequency of use. The main part consists of the results of tests to verify knowledge divided into different areas according to defined requirements. Employees were divided into two performance groups, according to the requirements for their level of knowledge and skills. Following these outputs, three recommendations were proposed that could lead to an increase in the level of ICT literacy of the company's employees and an overall increase in the efficiency of their work.
Keywords
ICT gramotnost, zaměstnanci, vzdělávání, Microsoft Excel
Keywords in English
ICT literacy, employees, training, Microsoft Excel
Length of the covering note
56 s. (71 434 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce analyzuje ICT gramotnost zaměstnanců nejmenované české firmy, specializující se na prodej stavebního materiálu. Zaměřuje se na jejich znalosti a dovednosti v tabulkovém procesoru, konkrétně v aplikaci Microsoft Excel. Hlavním cílem práce je zhodnotit současný stav ICT gramotnosti zaměstnanců a následně navrhnout doporučení, která by vedla k případnému zlepšení zjištěného stavu. Teoretická část práce seznamuje s dosavadními poznatky z oblasti firemního vzdělávání, typy gramotností a informuje o možnostech měření počítačové gramotnosti. Praktická část poskytuje základní charakteristiku zkoumané firmy a následně analyzuje a zhodnocuje současný stav ICT gramotnosti zaměstnanců. Výstupy z této analýzy vycházejí z dotazníkového šetření 84 zaměstnanců, který zjišťuje reálně využívané znalosti a dovednosti společně s jejich frekvencí užívání. Hlavní část je tvořena výsledky testů pro ověření znalostí rozdělených na jednotlivé oblasti podle definovaných požadavků. Zaměstnanci byly rozděleni do dvou výkonnostních skupin, dle nároků na jejich úroveň znalostí a dovedností. V návaznosti na tyto výstupy byla navržena tři doporučení, která by mohla vést ke zvýšení úrovně ICT gramotnosti zaměstnanců firmy a celkovému zvýšení efektivity jejich práce.
Annotation in English
This bachelor thesis analyses the ICT literacy of employees of an unnamed Czech company specializing in the sale of building materials. It focuses on their knowledge and skills in spreadsheets, specifically in Microsoft Excel. The main objective of the thesis is to evaluate the current state of ICT literacy of employees and then to propose recommendations that would lead to a possible improvement of the observed state. The theoretical part of the thesis introduces the existing knowledge in the field of corporate education, types of literacy and informs about the possibilities of measuring computer literacy. The practical part provides the basic characteristics of the company under study and then analyses and evaluates the current state of ICT literacy of employees. The findings of this analysis are based on a questionnaire survey of 84 employees, which identifies the actual knowledge and skills used, together with their frequency of use. The main part consists of the results of tests to verify knowledge divided into different areas according to defined requirements. Employees were divided into two performance groups, according to the requirements for their level of knowledge and skills. Following these outputs, three recommendations were proposed that could lead to an increase in the level of ICT literacy of the company's employees and an overall increase in the efficiency of their work.
Keywords
ICT gramotnost, zaměstnanci, vzdělávání, Microsoft Excel
Keywords in English
ICT literacy, employees, training, Microsoft Excel
Research Plan
Cílem práce je zjištění úrovně informační gramotnosti zaměstnanců ve vybrané firmě a usuzování o kvalifikačních předpokladech zaměstnanců pro účast na distančním vzdělávání.
Metodický postup:
Teoretická část: Informační gramotnost zaměstnanců a její rozvoj, personální řízení podniku v oblasti informační gramotnosti a dalším vzdělávání zaměstnanců.
Praktická část: Zjištění aktuální úrovně ICT znalostí a dovedností zaměstnanců firmy, rozhodování o vhodnosti využívání distančních forem vzdělávání u dané firmy, postoje zaměstnavatelů k vlastnímu rozvoji ICT znalostí a dovedností, firemní podpora zaměstnanců v oblasti ICT a ochota vedení firmy investovat investovat do technického vybavení.
Cílem práce je zjištění úrovně informační gramotnosti zaměstnanců ve vybrané firmě a usuzování o kvalifikačních předpokladech zaměstnanců pro účast na distančním vzdělávání.
Metodický postup:
Teoretická část: Informační gramotnost zaměstnanců a její rozvoj, personální řízení podniku v oblasti informační gramotnosti a dalším vzdělávání zaměstnanců.
Praktická část: Zjištění aktuální úrovně ICT znalostí a dovedností zaměstnanců firmy, rozhodování o vhodnosti využívání distančních forem vzdělávání u dané firmy, postoje zaměstnavatelů k vlastnímu rozvoji ICT znalostí a dovedností, firemní podpora zaměstnanců v oblasti ICT a ochota vedení firmy investovat investovat do technického vybavení.