Školní asistent je poměrně novou pracovní pozicí pohybující se v oblasti základních škol. Účel, se kterým tato pozice byla vytvořena, je začlenit rodiče a rodinné prostředí žáků do spolupráce, což má vést ke komplexnější práci a větší šanci na zlepšení situace žáků. I přestože školní asistent doplňuje pracovní tým školy, nejedná se však o pedagogickou pracovní pozici, jako tomu je například u asistenta pedagoga. Jeho funkce také není definována legislativně, ale prostřednictvím projektů.
Cílem práce je zanalyzovat a popsat využití školních asistentů v základních školách, jejich dosažené vzdělání, náplň práce, role a kompetence. Následně také identifikovat podobnosti a souvislosti se sociální prací. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, který bude realizován polostrukturovanými rozhovory s řediteli základních škol a školními asistenty, kteří v těchto základních školách pracují. Vyhodnocení proběhlo metodou otevřeného kódování.
Bylo zjištěno, že školní asistent v základních školách opravdu potřebný je, avšak je stále na čem pracovat. Oblast, kterou je potřeba zlepšit, je oblast týkající se přímé práce s rodinami, neboť je tato pozice stále doprovázena nízkou informovaností o ní a rodiny nevnímají přínos, který jim může přinést. Práce může do budoucna sloužit jako informační zdroj o pozici školního asistenta a může motivovat nejen školy, ale i veřejnost k zvýšení její frekvence a využití v základních školách.
Anotace v angličtině
The school assistant is a quite new occupational position working in the field of primary schooling. Goal, with which this position was made is, to include pupil's parents and family environment into a collaboration, which should lead to more complex work and bigger chances for improvements, when it comes to their actual situations. Even though school assistants complete schools' professional teams, it has to be stated that it is not a pedagogical position like teacher's assistants. The function of the school assistant is not defined by the law, but only by active projects.
The goal of this thesis is to analyze and describe the use of school assistants in primary schools, their education, tasks, roles and competences. Next, it's goal is also to identify similarities and connections with social work. For the practical part of the thesis a qualitative approach was chosen. It was done by half structured interviews with primary school principals and their school assistants. The evaluation was made by the method of open coding.
It was found out that school assistants are, indeed, needed in primary schools, however there is still a lot to work on. Aspect, which is necessary to improve, is the one about direct work with families, because that is why this occupational position was created and families might not be realizing it's benefits. In the future, this thesis can be used as an informational source about school assistants and can motivate schools and the public to utilize it more frequently.
Klíčová slova
školní asistent, projekty MŠMT, školní sociální práce, integrace, inkluze
Klíčová slova v angličtině
school assistant, projects of MŠMT, school social work, integration, inclusion
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Školní asistent je poměrně novou pracovní pozicí pohybující se v oblasti základních škol. Účel, se kterým tato pozice byla vytvořena, je začlenit rodiče a rodinné prostředí žáků do spolupráce, což má vést ke komplexnější práci a větší šanci na zlepšení situace žáků. I přestože školní asistent doplňuje pracovní tým školy, nejedná se však o pedagogickou pracovní pozici, jako tomu je například u asistenta pedagoga. Jeho funkce také není definována legislativně, ale prostřednictvím projektů.
Cílem práce je zanalyzovat a popsat využití školních asistentů v základních školách, jejich dosažené vzdělání, náplň práce, role a kompetence. Následně také identifikovat podobnosti a souvislosti se sociální prací. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, který bude realizován polostrukturovanými rozhovory s řediteli základních škol a školními asistenty, kteří v těchto základních školách pracují. Vyhodnocení proběhlo metodou otevřeného kódování.
Bylo zjištěno, že školní asistent v základních školách opravdu potřebný je, avšak je stále na čem pracovat. Oblast, kterou je potřeba zlepšit, je oblast týkající se přímé práce s rodinami, neboť je tato pozice stále doprovázena nízkou informovaností o ní a rodiny nevnímají přínos, který jim může přinést. Práce může do budoucna sloužit jako informační zdroj o pozici školního asistenta a může motivovat nejen školy, ale i veřejnost k zvýšení její frekvence a využití v základních školách.
Anotace v angličtině
The school assistant is a quite new occupational position working in the field of primary schooling. Goal, with which this position was made is, to include pupil's parents and family environment into a collaboration, which should lead to more complex work and bigger chances for improvements, when it comes to their actual situations. Even though school assistants complete schools' professional teams, it has to be stated that it is not a pedagogical position like teacher's assistants. The function of the school assistant is not defined by the law, but only by active projects.
The goal of this thesis is to analyze and describe the use of school assistants in primary schools, their education, tasks, roles and competences. Next, it's goal is also to identify similarities and connections with social work. For the practical part of the thesis a qualitative approach was chosen. It was done by half structured interviews with primary school principals and their school assistants. The evaluation was made by the method of open coding.
It was found out that school assistants are, indeed, needed in primary schools, however there is still a lot to work on. Aspect, which is necessary to improve, is the one about direct work with families, because that is why this occupational position was created and families might not be realizing it's benefits. In the future, this thesis can be used as an informational source about school assistants and can motivate schools and the public to utilize it more frequently.
Klíčová slova
školní asistent, projekty MŠMT, školní sociální práce, integrace, inkluze
Klíčová slova v angličtině
school assistant, projects of MŠMT, school social work, integration, inclusion
Zásady pro vypracování
V současné době se uplatňuje integrace a inkluze dětí se zdravotním postižením do běžných tříd základních škol, což je poměrně nový fenomén, na jehož optimalizaci je stále nutné pracovat. Tím se lze dostat k myšlence aplikování sociální práce do základních škol, která je jejich běžnou součástí spíše v zahraničí s tím, že v České republice ji určitým způsobem zastupuje školní asistent. Zavedení profese školního asistenta je otázkou posledních let, a tak mu nebylo věnováno tolik pozornosti z hlediska literatury.
Cílem práce je zanalyzovat a popsat využití školních asistentů v základních školách, jejich dosažené vzdělání, náplň práce, role, kompetence a následně identifikovat podobnosti a souvislosti se sociální prací.
Hlavní výzkumná otázka je: Jaké má školní asistent využití na základních školách?
Výzkum bude kvalitativní a předpokládanou metodou sběru dat je polostrukturovaný rozhovor s předpokládaným způsobem zpracování pomocí kódování. Vyhodnocení by mělo proběhnout formou uspořádání do trsů.
Předpokládaným výběrovým souborem jsou samotní školní asistenti, ředitelé základních škol a výběr komunikačních partnerů by měl být záměrný.
Výzkum pomůže informovat veřejnost o školním asistentovi, prezentovat zkušenosti, vyzdvihnout jeho přednosti a nastínit jeho podobnosti se sociální prací, které by v budoucnu mohly pomoci zavést sociální práci do školství.
Zásady pro vypracování
V současné době se uplatňuje integrace a inkluze dětí se zdravotním postižením do běžných tříd základních škol, což je poměrně nový fenomén, na jehož optimalizaci je stále nutné pracovat. Tím se lze dostat k myšlence aplikování sociální práce do základních škol, která je jejich běžnou součástí spíše v zahraničí s tím, že v České republice ji určitým způsobem zastupuje školní asistent. Zavedení profese školního asistenta je otázkou posledních let, a tak mu nebylo věnováno tolik pozornosti z hlediska literatury.
Cílem práce je zanalyzovat a popsat využití školních asistentů v základních školách, jejich dosažené vzdělání, náplň práce, role, kompetence a následně identifikovat podobnosti a souvislosti se sociální prací.
Hlavní výzkumná otázka je: Jaké má školní asistent využití na základních školách?
Výzkum bude kvalitativní a předpokládanou metodou sběru dat je polostrukturovaný rozhovor s předpokládaným způsobem zpracování pomocí kódování. Vyhodnocení by mělo proběhnout formou uspořádání do trsů.
Předpokládaným výběrovým souborem jsou samotní školní asistenti, ředitelé základních škol a výběr komunikačních partnerů by měl být záměrný.
Výzkum pomůže informovat veřejnost o školním asistentovi, prezentovat zkušenosti, vyzdvihnout jeho přednosti a nastínit jeho podobnosti se sociální prací, které by v budoucnu mohly pomoci zavést sociální práci do školství.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, MIROSLAVA. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6
KALEJA, MARTIN. Školská inkluze versus exkluze. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016, 112 s. ISBN 978-80-7464-840-3
MAČKINOVÁ, MONIKA. Děti a senioři jako klienti sociální práce. České Budějovice: Nová forma, 2013, 178 s. ISBN 978-80-7453-310-5
ŠMELOVÁ, EVA. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 196 s. ISBN 978-80-244-4911-1
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, MIROSLAVA. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6
KALEJA, MARTIN. Školská inkluze versus exkluze. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016, 112 s. ISBN 978-80-7464-840-3
MAČKINOVÁ, MONIKA. Děti a senioři jako klienti sociální práce. České Budějovice: Nová forma, 2013, 178 s. ISBN 978-80-7453-310-5
ŠMELOVÁ, EVA. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 196 s. ISBN 978-80-244-4911-1