Tato práce ukazuje možné způsoby, jakými lze pracovat s videem jako prostředkem pro rozvoj motivace v hodinách exaktních věd na středních a základních školách. Teoretická část popisuje možné role videa v procesu vzdělávání, a jaké podoby při tom nabývají. Shrnuje také výhody a nevýhody jejich používání ve výuce a odhaluje možná rizika s nimi spojená i způsoby, jak jim předcházet. Pro praktickou část práce vzniklo deset výukových videí, která jsou rozčleněna do čtyř výukových programů. Tyto programy jsou určeny pro tři exaktní předměty: biologii, fyziku a chemii. Při zařazení dvou videí do výukové hodiny chemie na střední škole bylo prováděno výzkumné šetření, které prokázalo, že videa mohou v hodinách přírodních věd pozitivně zvyšovat efektivitu přenosu informací i míru motivace studentů.
Anotace v angličtině
The thesis presents various ways in which video can be applied to develop motivation in secondary and primary school science classes. The theoretical part outlines the roles that videos can take in the educational process and the forms they may acquire. Moreover, it summarises the advantages and disadvantages of their use in teaching and reveals the possible risks associated with them, as well as methods to prevent them. In the practical part of the thesis, ten educational videos have been developed, divided into four tutorials. These programmes are intended for three science subjects: biology, physics and chemistry. When two videos were incorporated into a secondary school chemistry lesson, a survey was conducted corroborating that videos can increase the effectiveness of information transfer and the level of student motivation in science classes.
Klíčová slova
motivace, video, vzdělávání, přírodovědné obory, střední škola, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Motivation, Video, Education, Science classes, Secondary school, Primary school
Rozsah průvodní práce
184 s. (277 607 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce ukazuje možné způsoby, jakými lze pracovat s videem jako prostředkem pro rozvoj motivace v hodinách exaktních věd na středních a základních školách. Teoretická část popisuje možné role videa v procesu vzdělávání, a jaké podoby při tom nabývají. Shrnuje také výhody a nevýhody jejich používání ve výuce a odhaluje možná rizika s nimi spojená i způsoby, jak jim předcházet. Pro praktickou část práce vzniklo deset výukových videí, která jsou rozčleněna do čtyř výukových programů. Tyto programy jsou určeny pro tři exaktní předměty: biologii, fyziku a chemii. Při zařazení dvou videí do výukové hodiny chemie na střední škole bylo prováděno výzkumné šetření, které prokázalo, že videa mohou v hodinách přírodních věd pozitivně zvyšovat efektivitu přenosu informací i míru motivace studentů.
Anotace v angličtině
The thesis presents various ways in which video can be applied to develop motivation in secondary and primary school science classes. The theoretical part outlines the roles that videos can take in the educational process and the forms they may acquire. Moreover, it summarises the advantages and disadvantages of their use in teaching and reveals the possible risks associated with them, as well as methods to prevent them. In the practical part of the thesis, ten educational videos have been developed, divided into four tutorials. These programmes are intended for three science subjects: biology, physics and chemistry. When two videos were incorporated into a secondary school chemistry lesson, a survey was conducted corroborating that videos can increase the effectiveness of information transfer and the level of student motivation in science classes.
Klíčová slova
motivace, video, vzdělávání, přírodovědné obory, střední škola, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Motivation, Video, Education, Science classes, Secondary school, Primary school
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Komise - ve schváleném složení s výjimkou oponentky Mgr. Jitky Panáčové, Ph.D., která se omluvila. Obhajoba prezenční.
Průběh:
1. Představení práce studentem. 2. Posudek školitelky. 3. Posudky oponentek. 4. Odpovědi studenta na dotazy oponentky Bitové (oponentka Panáčová dotazy neměla).
5. Diskuze:
ŠK: Jaká byla velikost skupin? Jakou statistickou metodu použil na vyhodnocení?
M Kab: Jaké programy byly použity na tvorbu videí?