Informace o kvalifikační práci Ilustrace v současné dětské knize a možnosti jejího využití k rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí v předškolním věku.
Tato bakalářská práce je zaměřena na ilustrace v současné dětské knize a poukazuje na
možnosti jejího využití k rozvíjení tvořivosti a řečových dovedností u dětí předškolního
věku. Cílem je, aby činnosti za použití ilustrací podporovaly tvořivost a řečové
dovednosti u dětí v mateřské škole. Teoretické východisko se věnuje současnému pojetí
předškolního vzdělávání, rozvoji tvořivosti a řečových dovedností s ohledem na
požadavky RVP PV, charakteristice pojmů tvořivosti, řečových dovedností a ilustrace,
jejich podstaty, významu a využití v předškolním vzdělávání. Praktické východisko
zahrnuje dva vytvořené programy, přičemž každý je z odlišné dětské knihy. Vytvořené
činnosti vychází z ilustrovaných obrázků a dohromady vytváří ucelený program, který
dítěti přiblíží, o čem kniha pojednává a zároveň podpoří rozvoj tvořivosti a řečových
dovedností. Oba programy jsou ověřeny v praxi mateřské školy. Pro vyhodnocení
každého programu je využito rozhovorů s dětmi po vykonané činnosti a sebereflexe
učitele. V průběhu realizace činností je využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy
výsledků činnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on illustration in contemporary children's books and the
their possibilities for developing creativity and speech skills in preschool children. The
aim of this thesis is that activities using selected illustrations support the development
of creativity and speech skills in preschool children. The theoretical part focuses on
contemporary conception of preschool education, development of creativity and speech
skills, characterisation of the term creativity, speech skills and illustration, their
keystone, meaning, and use in preschool education with regard to requirements set by
the Framework Educational Programme for Preschool Education. The practical part
includes two programs created using different children's books. The presented activities
derive from selected illustrations and together they form interlinked programs. The both
programs were proven in a kindergarten. Each program was evaluated using children's
opinions and self-reflection. During realisation, methods of observing, interviews, and
analysis of the results of the activities were used.
Klíčová slova
Tvořivost, ilustrace, řečové dovednosti, rámcový vzdělávací program, dítě předškolního
věku
Klíčová slova v angličtině
Creativity, illustrattion, speech skills, Framework Educational Programme, preschool
children
Rozsah průvodní práce
67 s. (93 899 ) ,14 s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na ilustrace v současné dětské knize a poukazuje na
možnosti jejího využití k rozvíjení tvořivosti a řečových dovedností u dětí předškolního
věku. Cílem je, aby činnosti za použití ilustrací podporovaly tvořivost a řečové
dovednosti u dětí v mateřské škole. Teoretické východisko se věnuje současnému pojetí
předškolního vzdělávání, rozvoji tvořivosti a řečových dovedností s ohledem na
požadavky RVP PV, charakteristice pojmů tvořivosti, řečových dovedností a ilustrace,
jejich podstaty, významu a využití v předškolním vzdělávání. Praktické východisko
zahrnuje dva vytvořené programy, přičemž každý je z odlišné dětské knihy. Vytvořené
činnosti vychází z ilustrovaných obrázků a dohromady vytváří ucelený program, který
dítěti přiblíží, o čem kniha pojednává a zároveň podpoří rozvoj tvořivosti a řečových
dovedností. Oba programy jsou ověřeny v praxi mateřské školy. Pro vyhodnocení
každého programu je využito rozhovorů s dětmi po vykonané činnosti a sebereflexe
učitele. V průběhu realizace činností je využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy
výsledků činnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on illustration in contemporary children's books and the
their possibilities for developing creativity and speech skills in preschool children. The
aim of this thesis is that activities using selected illustrations support the development
of creativity and speech skills in preschool children. The theoretical part focuses on
contemporary conception of preschool education, development of creativity and speech
skills, characterisation of the term creativity, speech skills and illustration, their
keystone, meaning, and use in preschool education with regard to requirements set by
the Framework Educational Programme for Preschool Education. The practical part
includes two programs created using different children's books. The presented activities
derive from selected illustrations and together they form interlinked programs. The both
programs were proven in a kindergarten. Each program was evaluated using children's
opinions and self-reflection. During realisation, methods of observing, interviews, and
analysis of the results of the activities were used.
Klíčová slova
Tvořivost, ilustrace, řečové dovednosti, rámcový vzdělávací program, dítě předškolního
věku
Klíčová slova v angličtině
Creativity, illustrattion, speech skills, Framework Educational Programme, preschool
children
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti využití ilustrace knih k rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí předškolního věku.
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí předškolního věku s ohledem na požadavky RVP PV, tvořivostí a jejím vymezením, dále popíše řečové dovednosti dětí předškolního věku, kdy se zaměří na rozvoj jazyka a řeči, slovní zásoby a komunikaci. Druhá část práce bude shrnovat poznatky o ilustraci v současné dětské knize.
V praktické části autorka vytvoří program, jehož prostřednictvím seznámí děti s ilustrací dětských knih a pomocí těchto ilustrací bude s dětmi rozvíjet tvořivost a řečové dovednosti. Tento program bude realizován v praxi mateřské školy. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti využití ilustrace knih k rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí předškolního věku.
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí předškolního věku s ohledem na požadavky RVP PV, tvořivostí a jejím vymezením, dále popíše řečové dovednosti dětí předškolního věku, kdy se zaměří na rozvoj jazyka a řeči, slovní zásoby a komunikaci. Druhá část práce bude shrnovat poznatky o ilustraci v současné dětské knize.
V praktické části autorka vytvoří program, jehož prostřednictvím seznámí děti s ilustrací dětských knih a pomocí těchto ilustrací bude s dětmi rozvíjet tvořivost a řečové dovednosti. Tento program bude realizován v praxi mateřské školy. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů.
Seznam doporučené literatury
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-035-9
BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-48-2
ČECH, P. O klíči. Havlíčkův Brod: Literární čajovna Suzanne Renaud, 2007, ISBN 978-80-86653-13-6
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-854-8
CHALOUPKA, O., MIRVALDOVÁ, H., NEZKUSIL, V., STEJSKAL, V. a VORÁČEK, J. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1985, ISBN 13-783-85
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996, ISBN 80-7178-115-0
LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-205-X
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994, ISBN 80-7178-853-8
MERTIN, V. a GILLNEROVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-627-8
MOCNÁ, D. a PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004, ISBN 80-7185-669-X
RVP PV. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2018
ŘÍČAN, P. a PITHARTOVÁ, D. Krotíme obrazovku. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-084-7
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, ISBN 80-7204-111-8
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-0
Seznam doporučené literatury
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-035-9
BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-48-2
ČECH, P. O klíči. Havlíčkův Brod: Literární čajovna Suzanne Renaud, 2007, ISBN 978-80-86653-13-6
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-854-8
CHALOUPKA, O., MIRVALDOVÁ, H., NEZKUSIL, V., STEJSKAL, V. a VORÁČEK, J. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1985, ISBN 13-783-85
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996, ISBN 80-7178-115-0
LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-205-X
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994, ISBN 80-7178-853-8
MERTIN, V. a GILLNEROVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-627-8
MOCNÁ, D. a PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004, ISBN 80-7185-669-X
RVP PV. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2018
ŘÍČAN, P. a PITHARTOVÁ, D. Krotíme obrazovku. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-084-7
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, ISBN 80-7204-111-8
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-0